36 | Nytt kontra nött
Även om det finns undantag så kan man generellt säga att nytt är bättre än gammalt. Det beror såklart på vad det är man menar och vad man vill ha, men jag menar generellt. Det vore väl skam annars kan man tycka. Jag ska ge några exempel.
Som ni har förstått har jag visst intresse av bilar, gärna äldre, det kan man ana i mina blogginlägg. Men det är ett ytligt intresse som sträcker sig till att njuta av former och detaljer, inte till att äga. För om man äger eller kör en äldre bil, med de för- och nackdelar den har, och jämför den med en modernare bil så är det som natt och dag. Skillnaden är enorm. Man blir snabbt bortskämd med den komforten och säkerheten som finns i moderna bilar så därför blir skillnaden hela tiden större.
Men på en punkt har inte utvecklingen gått i rasande takt och det gäller bränsleförbrukningen på de numera hårt beskattade bensin- och dieseldrivna bilarna. Jag jämför perioden på de 40 år jag har haft bil. Innan min nuvarande elbil hade jag en BMW diesel. Den drog 0,7 l/mil. Okej, på längre turer kan man komma ner lägre men i snitt över 5000 mil drog den det. Det är knappast fantastiskt. Men det har till viss del att göra med vikten på bilarna och de bekvämligheter vi gärna vill ha. En Volkswagen typ 1, bubblan alltså, vägde 750 kg, en ny Volvo XC60 väger 2100 kg.
000
En annat område är så klart kameror. Att kvalitetsobjektiven från förr håller bra klass det har vi fått lära oss från andra bloggare, tack för det Bob. Men att ta tex gatufotobilder på rörliga motiv med äldre utrustning krävde nog att de var duktiga fotografer som behärskade sin utrustning väl, då liksom nu, för att få ett bra resultat. Resultatet kan komma som en överraskning efter framkallande av filmen. Men det ger sannolikt en känsla av att behöva tänka efter före, typ "ska jag lägga en filmruta på detta", det måste vara det som kallas "Slow-photo". Något man inte behöver göra med digitala kameror, om man inte vill förstås.
Idag har kamerorna tex ögonigenkänningsfokus och andra finesser som hjälper till att åtminstone fokusera på personen, inte på något annat. Nu är det bara för fotografen att ta bilden, och det är minsann inte lättare idag än förr, trots alla finesser. Det kräver att man behärskar sin utrustning och har ett sinne för komposition och en tanke på vad man vill att bilden ska förmedla.
Nästa steg är efterbearbetningen av bilder, ett område som är stort, både brett och djupt och som det förr krävdes stort kunnande och tålamod för att utföra. Idag är det betydligt enklare och snabbare, om man har valt den digitala vägen vill säga. Jo jag vet att det finns en stor skara som plåtar analogt och fixar med resten på olika sätt, det har jag också sett i bloggarna.
000
Ett tredje exempel är mobiltelefoner. Inte kunde man ana att en datortillverkare som Apple överhuvudtaget skulle blir en av giganterna inom detta område. Detta under en tid när Nokia hade mer än 50 % av marknaden och det alltid var struligt när man skulle byta telefon, så tekniskt komplicerade var de. Jag har i dagarna införskaffat en ny variant av Apple och blir förvånad över hur många möjligheter det finns att ta intressantare bilder, om man nu vill det. Den ger en genväg till många fler bilder, bättre bilder som kan glädja fler. Ja det är en utveckling som heter duga och kameran i mobilen har den fördelen att den oftast är med. Jag ser den som ett mycket bra komplement.
000
Ett fjärde och sista, ja det får räcka nu faktiskt, är väl internet. Det finns mycket som är mindre bra men mycket är jättebra och eftersom det inte fanns något internet före 1995 så får det väl klassas som relativt nytt och vara med i bloggen. Det finns många tjänster som använder internet, en av dessa är molnlagring av foto och filer.
Jag har Google Foto, kanske inte så unikt. När jag skulle symbolisera en lättare bil så tänkte jag på ett foto jag har tagit med min mobil på en Karmann Ghia för några år sedan men var fanns den? Jag skrollade lite på Google Foto utan att hitta den. Jag skrev in Volkswagen i sökfältet och vips var den där. Jag anger aldrig några sökbegrepp kopplade till mina bilder så hur gick det till? Hur mycket väger just den bilen då kan man undra? Går till Transportstyrelsen och får fram att den väger 870 kg. Snabbt och lätt kan man säga.
En annan tjänst jag använder mig sedan några år tillbaka är Backblaze. Den kopierar allt jag har på mina diskar till servrar i USA utan att jag behöver bry mig om det. När en disk havererar så skickar de en disk med den backade informationen till mig via FedEx. Jag får i så fall betala för disken så klart, den andra tjänsten kostar cirka 500 kr/år. Smidigt.
Framtiden är ljus, det mesta blir bättre.
000
(Jag HAR digitalkamera och uppskattar fördelarna. Jag HAR modern nalle men förstår mig inte på den. Gester? Jag vill ha knappar och vred och kunna backa till utgångsläget då Siri hittat på nåt hyss.)
Tack för din kommentar.
Det är ett flertal här på Fotosidan som gillar gamla kameror, så det intresset delar du med många.
Det gäller bara att känna till sin utrustning när det ska tas bilder.
Ha det bra.
Fin inramning av kyrkan i din bild
En sak som kanske borde ingå i blogginlägget under internet skulle vara Spotify. Jag såg nu att de har haft offline-möjlighet i 11 år, det var då jag började prenumerera på deras premiumtjänst. Deras tjänst är helt fantastisk tycker jag även om det inte räcker till för riktiga ljudintresserade. Men utbudet uppväger allt och kvalitetsmässigt räcker det mer än väl för de flesta. Att de hittills inte har gått med vinst mer än några kvartal 2019 är en annan sak men det delar de med andra teknikföretag tex Tesla, man undrar hur det kan fungera. Ja det kan andra ta hand om.