Ändrad ambition som nu är att fotografera mer och då och då skriva i denna blogg om det jag gillar, och det är ganska spretigt. Vi får se helt enkelt, allt är ju inte objektivt ha ha.

16 | Botten var nådd


Där stod den, en gammal Duett, televerksorange med en brädbit ut genom rutan. Jag körde förbi och svängde tillbaka. Jag hinner knappt parkera bilen förrän jag ser den rulla i väg. Skit också. Snabbt upp med mobilen och får till en bild.

***

I min ungdom, och även nu, var jag som många andra väldigt motorintresserad. Jag mekade med otaliga mopeder och när jag blev 16 år så lyckades jag köpa en Epa-traktor gjord just på en Volvo Duett. Ett ganska vanligt ursprung när det handlar om Epa-traktorer. För att framföra dessa så behövdes ett traktorkort. Ett teoriprov var allt som krävdes. Men det var då det hände. Jag klarade inte teoriprovet och det var en riktigt käftsmäll. Jag kommer inte ihåg att jag gick på några teorilektioner, det skulle väl bara vara att vispa in liksom. Men det var det tydligen inte.

 ***

Så Epa-traktorn fick stå kvar i garaget. Jag kommer ihåg att det gick lika bra att köra den till skolan även utan körkort och när jag kom hem så blev det ett herrans liv. Jag tog då till det drastiska beslutet att rymma hemifrån. Jag tänkte redan då att detta inte var så optimalt men jag tyckte att det trots allt var en bra idé som läget nu hade utvecklat sig.

***

Jag kommer knappt ut ur samhället när ett gäng fasaner flyger upp framför mig, jag väjer instinktivt för dem och voltar med Epa-traktorn (hm stel bakaxel) ut i en åker. Det slutar med att jag hänger upp och ner i bilbältet eftersom Epa-traktorn till slut landar på taket. Helskinnad var både jag och fasanerna med Epa-traktorn blev illa tilltygad. Den bogserades hem av en bonde som såg det hela och hjälpte mig loss. Moloken och ledsen avslutades mitt första och enda rymningsförsök på detta sätt.

Det var det som slog mig när jag såg denna, nu förtiden, ganska ovanliga bilmodell.

 ***

Egentligen var jag på väg att fotografera dessa dekorativa utsmyckningar, ja det är sånt vi stadsbor uppskattar och gläds åt.

***

Inlagt 2020-05-27 23:31 | Läst 1674 ggr. | Permalink

"Jag tänker stjäla din sista bildidé i raden. Till en av Norrköpings promenader. Jag rymde aldrig, men sonen då 12 cyklade motorvägen från Alingsås till Göteborg. En snäll människa ringde från affärshuset Femman. Då var jag och min fru skakis. Det ordnade sig men jag blir fortfarande skakis då jag tänker på detta."


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Jag tänker stjäla din sista bildidé i raden. Till en av Norrköpings promenader.

Jag rymde aldrig, men sonen då 12 cyklade motorvägen från Alingsås till Göteborg. En snäll människa ringde från affärshuset Femman. Då var jag och min fru skakis. Det ordnade sig men jag blir fortfarande skakis då jag tänker på detta.
Svar från Lionmats 2020-05-28 08:37
Det går bra Måns:)

Usch så omskakande med ett barn, ens eget, cyklande på motorvägen, skönt att det gick bra.

/mats
Hej Mats.
Härlig historia från din tidiga ungdom. Jag tittade just på en Youtube-video om A-traktorerna (som de förmodligen kallas idag) och polisen oroar sig för deras standard. Som jag förstår det sänker de unga människorna genom att ta bort fjädrar och stötdämpare, som går utöver fordonets köregenskaper och säkerhet.
Jag har en vän som renoverade en duett. Jag följde hela processen ända tills den sågs, godkändes och fick registreringsskyltar på. MEN den är godkänd som en vanlig bil med helt normal växellåda etc.
Med många vänliga hälsningar från Erik / DK.
PS:
https://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=340736

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2512658.htm?set=mp
Svar från Lionmats 2020-05-28 11:08
Hej Erik

Intressanta bilder i ditt collage av renoveringen, inte något
snabbjobb direkt.

Vad jag förstår, men det är många som kan detta och som kan rätta mig, kom EPA-traktorna efter första världkriget eftersom det var svårt att få tag i riktiga traktorer, Sverige var då i högre grad ett land beroende av lantbruk än nu.

Begränsningen var att axelmåttet var bestämt, att bakaxeln inte fick vara fjädrad och utväxlingen skulle vara något som jag inte vet men som på en Volvo Duett passade bra om man spärrade 3 och 4 växeln, ett ganska enkelt ingrepp i den mekarvänliga Volvon. Så max hastighet uppnåddes då på 2:ans växel.

Redan då runt 1976 hade man stoppat nyregistreringen av EPA-traktorer men med ett annat regelverk kunde man registrera A-traktorer. Vilka regler de ska följa vet jag inte.

Jag googlade lite och hittade denna artikel som verkar har de flesta svaren på eventuella frågor, https://bit.ly/2M1ZJeu

/mats
Man får vara glad att man överlevde ungdomen, nu som äldre måste man överleva Coronan, alltid är det något. Kul med gamla bilar, jag startade med en gammal Saab 96 och var kvar i Saab i ganska många år.
Svar från Lionmats 2020-05-28 12:15
Hej Peter

Mina föräldrar hade en Saab 93 när jag var 4-5 år. En tvåtaktare där de fick skruva av tändstiften på kvällen och lägga dem på spisen för att de skulle vara torra, och inte sura, när den skulle startas dagen efter.

Ja, det var andra tider, eller som en del säger på den gamla goda tiden. När man tänker efter borde det väl finnas andra sätt att undvika att de blev sura under natten om de satt i. Men den informationen har inte någon förmedlat ha ha.