Graal
Avslutat medlemskap
.Z. skrev:
Japp! Tycker väl att man borde kunna fixa till skärpan från Canons & Nikons flaskbottengluggar också;-)
Sorry...
Var mest färgmättnaden och kontrasten jag tänkte på. Inte skärpan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
.Z. skrev:
Japp! Tycker väl att man borde kunna fixa till skärpan från Canons & Nikons flaskbottengluggar också;-)
Sorry...
Anders Östberg skrev:
Zeiss-förespråkarna måste leva i någon annan sorts verklighet om inte Canon och Nikons objektiv ens är "okej" på er måttstock.
Det vore kul att få se praktiska exempel där dagens objektiv t.ex hindrat er från att sälja en bild...
Anders Östberg skrev:
Zeiss-förespråkarna måste leva i någon annan sorts verklighet om inte Canon och Nikons objektiv ens är "okej" på er måttstock.
Det vore kul att få se praktiska exempel där dagens objektiv t.ex hindrat er från att sälja en bild...
Zeiss är mycket bra men man måste vara nyanserad. Allt Zeiss gör är inte bäst. Även bland de fina vidvinklarna finns "flaskbottnar" såsom 25/2.8 och på telesidan upphör väl stjärnorna i och med 85/1.2 jubileumsmodell och 100/2. Canon har å andra sidan fina 35/1.4 (24/1.4?), 85/1.2, 135/2, 200/1.8 och de längre, ljusstarka teleobjektiven. De har mångsidiga zoomar, många objektiv har även IS. De har även tiltfunktion på sina shiftoptik. Vad man väljer beror på fotostil, motiv - och budget.Anders Östberg skrev:
Zeiss-förespråkarna måste leva i någon annan sorts verklighet om inte Canon och Nikons objektiv ens är "okej" på er måttstock.
Många Zeiss-objektiv må vara suveräna i fråga om skärpa ut i kanter och hörn, mikrokontrast, etc men de är inte raktecknande nog för arkitekturfoto (i likhet med de flesta andra småbildsvidvinklar). Rainer Viertlböck, som är arkitekturfotograf och ibland skriver på Fred Mirandas forum, har gått igenom ett flertal optik, varav några syns här och kommit fram till samma slutsats. Det gäller även alla shiftobjektiv för småbild, vilket ju egentligen är lite underligt. Även de som ser raktecknande ut vid en första anblick har den tråkiga mustasch/W/måsvingedistortionen.pareli skrev:
Om man plåtar arkitektur med småbild eller digital fullframe finns det egentligen inte några vidvinkelobjektiv som håller måttet över huvud taget. Det går inte att sälja oskarpa eller distortionspåverkade arkitekturbilder till någon seriös tidskrift.
niklasl skrev:
Många Zeiss-objektiv må vara suveräna i fråga om skärpa ut i kanter och hörn, mikrokontrast, etc men de är inte raktecknande nog för arkitekturfoto
niklasl skrev:
Många Zeiss-objektiv må vara suveräna i fråga om skärpa ut i kanter och hörn, mikrokontrast, etc men de är inte raktecknande nog för arkitekturfoto (i likhet med de flesta andra småbildsvidvinklar). Rainer Viertlböck, som är arkitekturfotograf och ibland skriver på Fred Mirandas forum, har gått igenom ett flertal optik, varav några syns här och kommit fram till samma slutsats. Det gäller även alla shiftobjektiv för småbild, vilket ju egentligen är lite underligt. Även de som ser raktecknande ut vid en första anblick har den tråkiga mustasch/W/måsvingedistortionen.
Nej, du får läsa hans diskussionsinlägg på nätet också. Bildexemplen är bara en del av vad han provat. Vad jag förstår är det han som ligger bakom distorsionkorrektionen för flera av objektiven i PTlens (t ex CZ21 om jag inte tar fel).Graal skrev:
Jag hittade ingen Zeiss-optik i den genomgången?
Du håller tydligen inte på med arkitekturfoto. Finns det något vackrare än en rak vägg, en alldeles plan horisont? Aaahhh...Graal skrev:
Sedan får man nog ha lite överseende med att en arkitekturbild inte är perfekt när man börjar mäta med tekniska instrument. Personligen tycker jag att bilden är viktigast och om det då finns en minimal och i helheten knappt märkbar distorsion så spelar det ingen roll när bilden fungerar rent känslomässigt. För det är väl ändå den man ska gå efter när man bedömer en bild och inte linjaler, vinkelhakar och andra instrument?
Det blir samma bildutsnitt när du viker ihop LP-fodralet och där ser man distorsion. Jag skulle kunna fotografera av bokens version för att visa men det vore ju copyright-brott... Undrar just om reprokameran som man tog bilden av LP-fodralet med kan ha distorsion? Knappast?jimh skrev:
CD-bilden är ju beskuren nästan precis till bildcentrum, så då är det ju inte så skumt att det blir rakt.
Nils jobbar nog inte där, mao... :-Djimh skrev:
Det finns nog ingen Panotoolsfetischist på förlaget ;-)
Nej, den börjar med http://http//: och tog man bort det ena http:// så funkade den tidigare idag. Men kanske har något hänt Zeiss webbserver sedan dess för www.zeiss.de gör att man hamnar hos Microsoft nu, men bara ibland. Märkligt.Graal skrev:
Länken verkar inte fungera?