Benganbus
Aktiv medlem
Zeiss.....
Skall försöka göra den kort!
Zeiss är gammal som optiktillverkare.
Carl Zeiss stiftelse bildades ju på 1880-talet.
(Bla. för att "Företaget" skulle kunna arbeta i lugn och ro utan att riskera att bli uppköpt.
Och personalpolitiken....man hade bla. dagis, läkarvård, byggde hus för sina anställda, för att ge sina anställda "arbetsro").
Zeiss har efter det varit mycket dominerande vad gäller optik och optikforskningen.
Tex. Paul Rudolph räknade ut Tessaren 1902.
(När patentet gick ut 1921, så kom Elmar, Xenar, Ektar osv, osv).
Och Planaren, från 1896, säg den optiktillverkare som inte har en "Planar-konstruktion" i sitt program!
Och Sonnar 1,5/5 cm från tidigt 30-tal....när den kom, ville kameraköparna inte tro att det skulle fungera!
De första åren såldes Contax I mest med Tessar 1:3,5/5 cm!
Och hela Sonnarkonceptet...
Som kopierades av Nikon, Canon osv, osv när de tyska patenten löstes upp av segrarmakterna 1945.
Och Biogon, 1936, första vidvinkeln som tecknande ut 24 x 36 för färgfilm..
Första Retrofokusobjektivet för enögd spegelreflex 1949..
Ok, det här skulle kunna bli en lång uppräkning.....
Så, försök till en sammanfattning.
Zeiss har lång optikerfarenhet, har alltid legat i forskningen framkant!
Men har ofta blivit överkörda av skickliga marknadsförare från andra kameratillverkare i reklam till gemene man.
Leica, Nikon, Canon tex.
Sedan kan man väl diskutera det här med "vansinneskvalitet" vad gäller optik/skärpa...
* Vem behöver den skärpan?
* Vem ser skillnaden vid "normal" fotografering?
* Och har lust att betala det högre priset?
/B
Ps.
Å så finns det kufar såklart, aficionados, "som kommer ut ur djungeln", sätter en Sonnar 1,5 / 5 cm på sin M Leica
och upplever "Rembrandts Pensel"
Ingen perfekt pensel, det finns en del optiska fel i en konstruktion från tidigt 30-tal.
Men skärpan finns!
Och känslan, mytos!
Tror det är en "lång historia"!FILM) (ulltand skrev:
Båda bilderna visar ju på en ganska stor skillnad. Vad gör att Ziess kan tillverka så pass mycket bättre objektiv än tex Nikon?
Tekniken borde ju alla kunna, eller?
Är det så att det eg är fel att diskutera kameramodeller och ist prata om objektiv?
Skall försöka göra den kort!
Zeiss är gammal som optiktillverkare.
Carl Zeiss stiftelse bildades ju på 1880-talet.
(Bla. för att "Företaget" skulle kunna arbeta i lugn och ro utan att riskera att bli uppköpt.
Och personalpolitiken....man hade bla. dagis, läkarvård, byggde hus för sina anställda, för att ge sina anställda "arbetsro").
Zeiss har efter det varit mycket dominerande vad gäller optik och optikforskningen.
Tex. Paul Rudolph räknade ut Tessaren 1902.
(När patentet gick ut 1921, så kom Elmar, Xenar, Ektar osv, osv).
Och Planaren, från 1896, säg den optiktillverkare som inte har en "Planar-konstruktion" i sitt program!
Och Sonnar 1,5/5 cm från tidigt 30-tal....när den kom, ville kameraköparna inte tro att det skulle fungera!
De första åren såldes Contax I mest med Tessar 1:3,5/5 cm!
Och hela Sonnarkonceptet...
Som kopierades av Nikon, Canon osv, osv när de tyska patenten löstes upp av segrarmakterna 1945.
Och Biogon, 1936, första vidvinkeln som tecknande ut 24 x 36 för färgfilm..
Första Retrofokusobjektivet för enögd spegelreflex 1949..
Ok, det här skulle kunna bli en lång uppräkning.....
Så, försök till en sammanfattning.
Zeiss har lång optikerfarenhet, har alltid legat i forskningen framkant!
Men har ofta blivit överkörda av skickliga marknadsförare från andra kameratillverkare i reklam till gemene man.
Leica, Nikon, Canon tex.
Sedan kan man väl diskutera det här med "vansinneskvalitet" vad gäller optik/skärpa...
* Vem behöver den skärpan?
* Vem ser skillnaden vid "normal" fotografering?
* Och har lust att betala det högre priset?
/B
Ps.
Å så finns det kufar såklart, aficionados, "som kommer ut ur djungeln", sätter en Sonnar 1,5 / 5 cm på sin M Leica
och upplever "Rembrandts Pensel"
Ingen perfekt pensel, det finns en del optiska fel i en konstruktion från tidigt 30-tal.
Men skärpan finns!
Och känslan, mytos!