Annons

Zeiss kommer med något nytt 21 december

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta var ju lite av en besvikelse, så här långt. Jag har haft en 85/1.4 och den är inte särskilt skarp förrän vid bl 4 (på Canon 1Ds). Kanske gillar porträttfotografer det? Om vi däremot skulle få se deras 85/1.2 60 Jahre-modell pratar vi andra grejor. Någon hade mätt upp den och jämfört med EF 85/1.2 och Zeiss-optiken såg bättre ut. Dock kostar den kring 8.000 USD - begagnad.
 
Anders Östberg skrev:
Vilken marknad är det dom talar om?

Kompaktkameror och mobiltelefoner är ju inte vad vi pratar om här, och utan autofokus är marknaden på (d)SLR-sidan relativt liten.

Framtiden får väl visa hur det går... Själv tror jag att det kommer sälja bra, troligen mycket p.g.a prestige. Med detta menar jag inte att det skulle vara dåliga objektiv. Skulle jag tro det skulle min kameraväska inte se ut som den gör.
 
Ballerina skrev:
Framtiden får väl visa hur det går... Själv tror jag att det kommer sälja bra, troligen mycket p.g.a prestige. Med detta menar jag inte att det skulle vara dåliga objektiv. Skulle jag tro det skulle min kameraväska inte se ut som den gör.

Nu har Zeiss gluggar till M Leica..
Å så har Zeiss en egen mätsökarkamera..
(Och kommer väl med en digital snart...)
Och så gör man Zeiss-gluggar till Nikon..
Och gör Zeiss gluggar i M42-gänga....

Framtiden kommer nog med "problem"! ;)
Vissa får problem...
Vissa får valproblem...
 
Jag har för mig att Nikon F funkar bra med Canon och att adaptern inte har några linser, fokuserar på oändligt osv. Vad är poängen med M42? Finns det någon fördel med den jämfört med ZF-optik och Nikon->EOS adapter?
 
paco skrev:
Jag har för mig att Nikon F funkar bra med Canon och att adaptern inte har några linser, fokuserar på oändligt osv. Vad är poängen med M42? Finns det någon fördel med den jämfört med ZF-optik och Nikon->EOS adapter?



M42, tror det betyder att man bla. kan hjälpa en Canon fullformats Digital med bättre gluggar! ;)

Om jag fattat rätt!?

Det finns nå'n intervju på Zeiss-sidan där man förklarar varför M42.
 
Aah givetvis, Jim. Jag antar att bajonett ändå är att föredra framför gängor om man vet att optiken bara ska sitta på Canon. Jag har skruvat loss min 12/5,6 från Bessan ett par gånger och det är inget man vill pilla med utomhus. Det är iofs Leicagänga, M42 kanske är större och smidigare.
 
Jo, jag skulle inte bli förvånad om objektivet har bättre andrahandsvärde med nikonfattning också. Att kunna använda det dels på Canon och dels på Nikon med riktig bländarautomagi är säkert ett starkare kort på marknaden än kompatibilitet med t ex Pentax.
 
Vem är det som är generalagent för Carl Zeiss i Sverige? Var kan man köpa deras nya objektiv för Nikon?
Var inne på www.zeiss.se men där är det mest medicinsk optik och kikare, vad jag kan se...

mvh
cf
 
Benganbus skrev:
Nu börjar till och med jag känna litet puls då jag läser..

The first ZF lens will be the Planar T* 1,4/50 ZF, which, in its Contax RTS version, was rated the world's best fast standard lens by "Popular Photography" in 1999. It will be followed by the Planar T* 1,4/85 ZF, which in its Contax RTS version became known as a great portrait lens and story-teller.....
Undrar varför man hänvisar till RTS-versionerna? Kornelius Mueller på Carl Zeiss AG har i ett mail svarat på frågan om optisk uppbyggnad så här:

Forthcoming ZF lenses will not have roots in the Contax RTS system.
 
Efterföljande objektiv kan väl mycket väl vara nya konstruktioner speciellt för Nikon etc.
Det betyder inte att de nu aktuella 50/1,4 och 85/1,4 är annat än de gamla Contax-konstruktionerna med ny bajonett.
/Erik
 
De två andra objektiven som syns på bilderna är ju definitivt helt nya konstruktioner. Av det lilla man ser av skärpedjupsskalorna kan man dra slutsatsen att vi kan vänta oss en makronormal på runt 45 mm och en vidvinkel på ca 30 mm, båda f/2. Försåvitt de nu inte manipulerat bilderna i syfte att sätta myror i huvudet på alla skärpedjupsskaledetektiver in spe. :)
 
Gagarin skrev:
Alltså den där DigiPrime 14 som står och retas i bakgrunden...den skulle inte sitta helt fel!

Jag har fått höra att Digiprime (förlåt den tidigare felsågningen Digiplanar) är gluggar till moderna storformatare som Sinar. De har elektrisk fokusmotor med fjärrstyrning så man kan se bilden på en monitor och fokusera med en fjärrkontroll. Hoppas jag hört rätt.

Gillar f.ö. kromringen i framkanten, snyggt men hoppas den inte ger reflexer i linsen. Men så klantiga kan Ziess bara inte vara.

//Lasse
 
Objektiven tycks ha samma lilla metallbit/grunka på bländarringen som Nikkor MF - vad är den till för egentligen?

//Lasse
 
dobos skrev:
Jag har fått höra att Digiprime (förlåt den tidigare felsågningen Digiplanar) är gluggar till moderna storformatare som Sinar. De har elektrisk fokusmotor med fjärrstyrning så man kan se bilden på en monitor och fokusera med en fjärrkontroll. Hoppas jag hört rätt.
Nej, det är tvärtom, för storformat hade man klarat sig med mycket mindre och enklare objektiv. Det här är objektiv avsedda för små 2/3"-sensorer, d v s de har en bildcirkel på ca 11 mm. 14 mm-objektivet på bilden väger 1,33 kg och har ändå bara f/1,5 (T/1,6). Ingångspupillen är alltså 9,3 mm och bildvinkeln 43,4 grader, det levererar därför samma fotografiska resultat som ett 54 mm f/5,8 för småbild. Tekniska data finns här

Priset känner jag inte till, men jag har ett bestämt minne av att jag sett ett hyrpris på 200 dollar.....per DYGN.

Hörde jag nåt om att "fördelen med små sensorer är att objektiven blir så små och billiga" :)
 
Blev lite osäker på hyrpriset, sökte och fann:

"Zeiss Digiprime lenses
5mm, 7mm, 10mm, 14mm, 20mm, 40mm set of 6 lenses with Sharpmax, mattebox, $800 per day
5mm, 7mm, 10mm, 14mm, 20mm, 40mm set of 8 with Sharpmax, mattebox $1050 per day
28mm and 70mm set of 2 lenses $ 350 per day
* call for multi-week special advance booking discount pricing*"

Metallgrunkan är en kvarleva från Nikon-fattningens barndom, det fanns en pinne som hakade fast i den och på så sätt talade om för kameran vilken bländare som var inställd.
 
dobos skrev:
Objektiven tycks ha samma lilla metallbit/grunka på bländarringen som Nikkor MF - vad är den till för egentligen?
Kaninörat talar om för kamerans ljusmätare vilken bländare som är inställd. 1977 efterträddes örat av AI-kopplingen som istället är en urfräsning i själva bländarringen. Så med nyare hus kan man skruva loss örat och lägga i skrotlådan och ha en grej mindre som fastnar överallt.
 
jimh skrev:
Kaninörat talar om för kamerans ljusmätare vilken bländare som är inställd. 1977 efterträddes örat av AI-kopplingen som istället är en urfräsning i själva bländarringen. Så med nyare hus kan man skruva loss örat och lägga i skrotlådan och ha en grej mindre som fastnar överallt.



Och det spelar ingen roll hur många år som går,
jag vevar alltid bländaren fram och tillbaka efter att jag satt en glugg på min F3:a...

För säkerhets skull! ;)
/B
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.