Annons

Zeiss kommer med något nytt 21 december

Produkter
(logga in för att koppla)
eon skrev:
Efterföljande objektiv kan väl mycket väl vara nya konstruktioner speciellt för Nikon etc.
Ja, det är så jag tolkar Kornelius M. Meningen jag citerade ovan var den enda i mailet (förutom hälsningar, adresser, etc).
eon skrev:
Det betyder inte att de nu aktuella 50/1,4 och 85/1,4 är annat än de gamla Contax-konstruktionerna med ny bajonett.
Vad menas då med mailsvaret?
Är det någon som vet om N-optiken skiljer sig från tidigare versioner (annat än fattning)? Verkligen synd bara att ZF-serien kommer att ha bakvänd fokusering och bländarring! ;-)
 
Pupillen skrev:
De två andra objektiven som syns på bilderna är ju definitivt helt nya konstruktioner. Av det lilla man ser av skärpedjupsskalorna kan man dra slutsatsen att vi kan vänta oss en makronormal på runt 45 mm och en vidvinkel på ca 30 mm, båda f/2. Försåvitt de nu inte manipulerat bilderna i syfte att sätta myror i huvudet på alla skärpedjupsskaledetektiver in spe. :)
Det man ser är något kallat Distagon med ljusstyrka 2 och Contax har (hade) ju sin 28/2, populärt kallad "Hollywood" i amerikanska diskussionsfora (vet dock inte varför den kallas så). Åsikterna om den varierar - den verkar iaf behöva bländas ner för att bli så där suverän (Zeiss verkar vara bäst vid 5.6-11 medan många Leicaobjektiv tycks vara gjorda för att prestera bra på full öppning?). Dessutom fanns två makrooptik på 60 mm f/2.8, den ena AE som nådde 1:1, den andra med tillnamnet C (för kompakt?) som var MM och nådde 1:2 (och så fanns ju 100/2.8 makro).
 
Contax Carl Zeiss Distagon 28/2 (här med Canon-adapter). Begärt pris på ebay ("Buy Now") 1000-1500 USD.
 

Bilagor

  • cz28-2_fs.jpg
    cz28-2_fs.jpg
    55.5 KB · Visningar: 567
niklasl skrev:

Är det någon som vet om N-optiken skiljer sig från tidigare versioner (annat än fattning)? Verkligen synd bara att ZF-serien kommer att ha bakvänd fokusering och bländarring! ;-)

Contax 85mm f/1.4 N har en annan konstruktion än motsvarande objektiv C/Y. Jag gissar att N varianten var omgjord för att kunna ändra fokus (med AF) med minde (i storlek) linsgrupper. N varianten har en konstruktion som påminner mer om Nikons egna AF (vill jag minnas). 50mm f/1.4 har samma konstruktion som C/Y men med mycket bättre motljusegenskaper (enligt användare på contaxinfo.com)
 
Är det någon som vet vem som tillverkar dessa nya Zeiss-objektiv? Är det Cosina i Japan eller Zeiss i Tyskland? Kan ju vara båda iofs.
 
Jag som aldrig var med på AI-(s) tiden eller vad man ska kalla det, den manuella eran kanske, undrar två saker när jag läser det här:

1) Vad är det jag måste ställa själv med ett Nikkor AI objektiv på ett D200 eller D2H/D2X hus som jag inte måste ställa med ett AF objektiv, mer än skärpan? Bländare kanske?

2) Vad ytterliggare (utöver det jag måste ställa med ett Nikkor AI) måste jag ställa in med dessa nya Zeiss för Nikon?

Tacksam för svar! :eek:)
-H
 
1. Du kan bara använda bländarförval och manuellt läge. Ingen bländar- eller programautomatik alltså. Och så ställer du bländaren med ringen på objektivet istället för med husets ratt.

2. De funkar som Nikons egna manuella objektiv. Det tillförs inga moment som t ex den manuella nedbländningen som måste göras när man kör objektiv med adaptrar.
 
Så man måste själv se till att bländaren på huset och den faktiska bländaren är samma eller är grejen just det att man ställer den på gluggen men kameran känner av vilken bländare det är. Huset registrerar passivt istället för bestämmer helt enkelt?
 
Det sistnämnda.

Du talar (en gång för alla) om för huset vad objektivet har för maxbländare (i menyerna i kameran). Efter det använder du bländarringen för att välja bländare, och inställd bländare förs då över til huset via AI-kopplingen.
 
Fick ett nyhetsbrev från Zeiss där det bl.a stod:
Prices for ZF-lenses Now Set (excl. VAT):
Planar T* 1.4/50 ZF: 499.00 EUR
Planar T* 1.4/85 ZF: 999.00 EUR

85:an är i vilket fall BILLIGARE(9300 kr) än Nikon AF 85/1,4 D IF(12220 kr Cyberphoto). Visserligen är Nikon ett AF objektiv, men i alla fall... Själv har jag ingen aning om kvaliteten på Nikons 85:a, men Zeiss lär ju inte vara sämre ;-)

Och 4700 kr för en 50:a är klart överkomligt.

Fr.o.m 1 april kan man köpa från deras hemsida.

/cf

Äsch då, såg att priset var exklusive moms nu =) Sorry!
 
Piscovery skrev:
Hej,

var inne på Carl Zeiss hemsida och fick se detta

http://www.zeiss.de/C12567A8003B58B9?Open

"Millions of SLR photographers will soon discover a new dimension i photography".

Man blir väldigt nyfiken vad det kan vara. Kanske Zeiss objektiv som passar andra system som t.ex Nikon. Kanske en återupplivning av C/Y bajonetten?


Ytterligare nyheter, bla. om den extrema skärpan på de nya Zeiss-objektiven...

http://www.zeiss.com/c12567a8003b58b9/contents-frame/098729cea9ef2428c1257118005d1d20
 
Re: Re: Zeiss kommer med något nytt 21 december

Benganbus skrev:
Ytterligare nyheter, bla. om den extrema skärpan på de nya Zeiss-objektiven...

http://www.zeiss.com/c12567a8003b58b9/contents-frame/098729cea9ef2428c1257118005d1d20

MTF-diagram finns här:

http://www.zeiss.de/C12567A8003B58B9/Contents-Frame/4AE4CD3C0EC87F91C12571110038C241

Jämförde MTF-diagram med Nikkor 50/1,4D vid f/1,4 (den finns uppmätt på www.photodo.com).

Nikkor 50/1,4D fick 4,2 i betyg, Zeiss-gluggen ser
ut att vara skarpare..speciellt ser man att kantskärpan verkar vara klart bättre.
Zeiss gluggen är också genomgående klart bättre vid 10 och 20 lp/mm.

Zeiss-gluggen verkar också vara lika bra vid f5,6 som Nikkor är vid f8. (photodo mäter vid f8, zeiss vid 5,6)

vid 40 lp/mm verkar Nikkor vara lite skarpare centralt, men Zeiss har bättre kantskärpa.

Med reservation för att det är lite svårt att jämföra diagram med olika skalor etc.

Frågan är hur den presterar för DX-formatet som kräver hög upplösning centralt.

I tester jag sett har jag noterat att nya zoomar ibland ger bättre upplösningsvärden än äldre fasta gluggar.


kolla här:

http://www.cosina.co.jp/seihin/co/zf-50/index.html

ser ut som zeiss-gluggen gjord i japan? E det kanske cosina som gör den på uppdrag av Zeiss?

spelar iofs ingen roll..men ändå..
 
Re: Re: Re: Zeiss kommer med något nytt 21 december

Goran skrev:
MTF-diagram finns här:

http://www.zeiss.de/C12567A8003B58B9/Contents-Frame/4AE4CD3C0EC87F91C12571110038C241

Zeiss-gluggen verkar också vara lika bra vid f5,6 som Nikkor är vid f8. (photodo mäter vid f8, zeiss vid 5,6)

Är det inte så, rätta mig om jag har fel, att f1.4 gluggar är skarpare vid 5,6 än vid 8? Tror att det stod något om det i förra K&B när de gjorde test av ljusstarka gluggar.
 
jag får korrigera mig lite..

vid f1,4 och 40 lp/mm är Nikkor 50/1,4 INTE skarpare centralt än Zeiss ..

Zeiss 50/1,4 ZF verkar vara bättre rakt av..
 
Photokina-nytt:

Om ni inte sett/hört det redan,
så fler nya Zeissgluggar Pg till Nikon SLR.

a 25mm f/2.8 Distagon
a 35mm f/2.0 Distagon
a 50mm f/2.0 Makro-Planar
a 100mm f/2.0 Makro-Planar


Vänligen meddelat av Lars Kjellberg :)
 
Benganbus skrev:
Photokina-nytt:

Om ni inte sett/hört det redan,
så fler nya Zeissgluggar Pg till Nikon SLR.

a 25mm f/2.8 Distagon
a 35mm f/2.0 Distagon
a 50mm f/2.0 Makro-Planar
a 100mm f/2.0 Makro-Planar


Vänligen meddelat av Lars Kjellberg :)

Har suttit och kollat på mitt inlägg flera minuter...
a 25mm f/2.8 Distagon
a 35mm f/2.0 Distagon


Av en "tillfällighet" har jag några Nikon-hus....
Puh!!
Snacka om att jag blir splittrad!!!!
 
Benganbus skrev:
Photokina-nytt:

Om ni inte sett/hört det redan,
så fler nya Zeissgluggar Pg till Nikon SLR.

a 25mm f/2.8 Distagon
a 35mm f/2.0 Distagon
a 50mm f/2.0 Makro-Planar
a 100mm f/2.0 Makro-Planar


Vänligen meddelat av Lars Kjellberg :)

En 50 + 100 makro ?

Jag trodde det var en 60/f2.0 Macro-Planar som skulle komma till PK, det är i allafall en sådan som syns på bilderna K&B har på sin blogg.

kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.