Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zeiss kommer med något nytt 21 december

Produkter
(logga in för att koppla)
Här nämndes det redan i april att Zeiss skulle presentera något till höstens Photokina. Kanske är det det vi ser nu? Smartast vore det av Carl Zeiss att göra optik för fulla 35-mm-formatet - väljer man DX/APS-C så begränsar man antalet potentiella kunder eller så får man köra två optik-serier. Gissningsvis kommer en serie objektiv med olika fattningar för olika märken.
 
niklasl skrev:
Smartast vore det av Carl Zeiss att göra optik för fulla 35-mm-formatet - väljer man DX/APS-C så begränsar man antalet potentiella kunder eller så får man köra två optik-serier. Gissningsvis kommer en serie objektiv med olika fattningar för olika märken.

Vaddå göra...de har ju redan många bra gluggar anpassade för både småbild o MF. Det ¨enda¨ de behöver göra är ju att fixa anpassningen till ex Nikon, Canon mfl :)
Att de skulle räkna fram nya gluggar för minder sensorer tvivlar jag oxå på...i morgon kanske vi får veta.
 
niklasl skrev:
[B Smartast vore det av Carl Zeiss att göra optik för fulla 35-mm-formatet..... [/B]

Om det är fullformat Digitalt, 24 x 36, som menas, så verkar de nuvarande T* ZM-gluggarna vara klara för det/räcka till..

-----------------------------
Q: Are the Carl Zeiss T* ZM-mount lenses ready for use with the future digital camera?
A: Yes.
-----------------------------

ZM-mount är samma som Leica M-fattning.. :)
 
Janne H skrev:
Vaddå göra...de har ju redan många bra gluggar anpassade för både småbild o MF. Det ¨enda¨ de behöver göra är ju att fixa anpassningen till ex Nikon, Canon mfl :)
Det har du ju rätt i. Fast några kan ju bli bättre, bl a 18/4 och 25/2.8. 85/1.4 är lite soft på större öppningar medan 85/1.2 (jubileumsmodell) lär vara bättre än Canons dito (men också betydligt dyrare, åtminstone beg).
Janne H skrev:
Att de skulle räkna fram nya gluggar för minder sensorer tvivlar jag oxå på...i morgon kanske vi får veta.
Det kan de knappast göra om objektiven ska passa Nikon F.

Visst är det svårt att vänta ett dygn till?!
 
Benganbus skrev:
Om det är fullformat Digitalt, 24 x 36, som menas, så verkar de nuvarande T* ZM-gluggarna vara klara för det/räcka till..

-----------------------------
Q: Are the Carl Zeiss T* ZM-mount lenses ready for use with the future digital camera?
A: Yes.
-----------------------------

ZM-mount är samma som Leica M-fattning.. :)
De sticker in för långt för att kunna användas med slr-kameror. Frågan ovan gällde väl en digital mätsökarkamera i framtiden. En sådan vore smaskens men jag undrar om det blir småbild ("fullformat") då ju optik av icke-retrofokal typ har mera ljusbortfall? Jfr Epson R-D1.
 
niklasl skrev:
De sticker in för långt för att kunna användas med slr-kameror. Frågan ovan gällde väl en digital mätsökarkamera i framtiden. En sådan vore smaskens men jag undrar om det blir småbild ("fullformat") då ju optik av icke-retrofokal typ har mera ljusbortfall? Jfr Epson R-D1.

"Tänkte inte på det" ;)
Men längre brännvidder borde funka... :)

Och vem vet vad Zeiss har i bakfickan... ;)


Så litet historia apropå, "icke-retrofokal".
Harry Zöllner, Zeiss, "satte" 1946 en negativ lins franför en Biometar, Hokus Pokus, Flektogon!"
Och året var 1949 när optiken kom på Contax S.
Då kunde alla andra tillverkare av SLR-kameror, som inte startat än ;)
se hur man bygger en vidvinkel/normal till en SLR!
 
Vad är nu detta? Duger inte Canons och Nikons optik att fotografera med? Men det är klart, att på sin Nikon- eller Canon-SLR kunna stoltsera med klassiska optikkonstuktioner som Sonnar, Tessar, Planar etc, måste ju vara en dröm? Har själv en Contax SLR med 6 st Carl Zeiss T* optiker (två Distagoner, en Planar, två Sonnarer och en Tele-Tessar) men använder dem mindre numera. Har även ett par äldre småbildskompakter med Tessar-optik varav den ena (Ikonta 35 med Zeiss-Opton Tessar T 45mm/2,8) är rent otroligt skarptecknande och högupplösande. Har man behov av högupplösande och skarpa linser är Zeiss T* optik naturligtvis ett säkert val med en kvalitétskontroll utöver det vanliga, även om tillverkningen sker utanför Tyskland.
 
Spänningen stiger! :)

Ny zeissoptik på marknaden är alltid roligt.. önskar dock att dom kunde blåsa liv i contax igen :(

"klappar lätt min kamera"
 
Jag måste missa något för allt jag får upp med den senare länken är ett papper med lite text, en penna och en kopp kaffe... inga objektiv!?
 
.Z. skrev:
& fikabröd!
pressrelease: Eine kleine saga
Nikon kaufen Zeiss,Zeissiokon. Fuji super ccd mit dem zvei und blir full format. Canon wie redan sint kanon flörten mit Leitz. Leitzanon vidvinkel mit autofocus und roten linjen ser sin dager.
Herrar Kant. Ecke und Oskärphen blir därmed arbeitslosen .
Und wie konsumenten blir ubergluchlich uber das wenige uberstralung und vinjettering am nexte 24-105.

Ja-jag läste tyska tre år i realen, men hann även med att låsa in geografiläraren i kartskåpet och sy fast fingret på Dodo min sylärare med en Zinger trampmaskin..


"Jullovet har börjat i Skåne"
Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.