Annons

Vill du lära dig något nytt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det mesta blir bra i sv/v tycker jag ;-)
Några av mina bilder gör sig dock bäst i färg har jag märkt.

Ett tips är att göra om en färgbild till sv/v i PS för att se hur det blir. Sedan kan man dra i lite kurvor för att få mer svärta (som jag gillar!) odyl.

Ett annat tips är att kolla i äldre fotoböcker där alla bilder är i sv/v. Då kan man få lite känsla för hur det kommer att se ut.
 
När det gäller svartvitt arbete i mörkerrum så betraktar jag följande som grundläggande.

* Framkallning av film
* Efterbelysning, eller delbelysning
* Pjattning
* Delvis val av kontrast

Det var det jag kom på nu, så allt över det är avancerat för mig iaf och det är jag intresserad av. Zonsystemet är nog inget för mig.

När det gäller PS så är det väl fullversion som är intressant. Det är ju där de intressanta verktygen finns. För inte finns väl lagermask, lager, justeringslager i Elements?

Motsvarande funktioner finns säkert i PSP.

Kursen borde väl gå att lösa på så sätt att alla tar med sig egen dator precis som på ett LAN-party? Då får var och en lösa programfrågan och licensfrågan själva.

För övrigt så borde kursen gå att hålla på en mer övergripande nivå så att deltagare med både PSP och PS kan deltaga. Det borde handla mer om HUR man arbeter med ovan nämnda verktyg än att man ger instruktioner som tryck där, gör så osv...

På en avanceradkurs bör man väl ändå kunna förutsätta att folk hittar någorlunda i sitt program. Medans de grundläggande kurserna borde inrikta sig på att lära folk att hitta. Eller resonerar jag fel?

Mvh
Maverick
 
Jag har varit i kontakt med en person i Kneppstyrelsen. Han tycker att det är en bra ide´att hyra mörkrummet men ska kolla med de andra i styrelsen.

För er som inte vet så finns Knepps mörkrum på Tekniska Högskolan. Ganska så centralt alltså ;-)
 
Alla har inte en bärbar dator, tänk på det.

Jag har både Elements 2 och CS så jag har kollat lite.
Jag kan inte så mycket om PS och har inte jobbat med lager, så jag är osäker på vad du menar men jag hittade
Bild > Justeringar,
Lager > Nytt fyllningslager
Lager > Nytt justeringslager
 
OT

min man har väääldigt stora pupiller. ;o)
(så stora att vakter på krogarna reagerar och funderar lite innan dom släpper in honom.. och nej, dom tror inte att han är kåt. *fniss*)
 
Väldigt få på ett LAN-party har bärbara datorer. Sysslar man med bildredigering vill man väl ändå ha med sig sin CRT-skärm om man har nån. Man får liksom inte vara så bekväm utan vackert släpa med sig sin stora dator. Jag vet att det blir problem för icke bilburna, men de har kanske nån vän som kan skjutsa.

Finns lager och annat i Elements så är det ju bra, då kan ju folk köra med dessa program oxå. Poängen är att typ av program ska vara oviktigt, till viss del, utan att en avancerad kurs mer ska handla om hur man utnyttjar vissa avancerade verktyg oavsett program.

Mvh
Maverick
 
mohei skrev:
Det mesta blir bra i sv/v tycker jag ;-)
Några av mina bilder gör sig dock bäst i färg har jag märkt.

Ett tips är att göra om en färgbild till sv/v i PS för att se hur det blir. Sedan kan man dra i lite kurvor för att få mer svärta (som jag gillar!) odyl.

Ett annat tips är att kolla i äldre fotoböcker där alla bilder är i sv/v. Då kan man få lite känsla för hur det kommer att se ut.

Ja, jag förstår vad du menar o känner väl på sätt o vis så själv, men tycker ändå att s/v-fotografering har ett eget "tänk" o det kan vara kul att utveckla. Sen är jag ju inte intresserad av PS....men d är ju en annan historia...:D //Liza
 
Maverick skrev:
Zonsystemet är nog inget för mig.
Jag tror att du har fel.

Zonsystemet kan vara så svårt eller enkelt som man själv vill.
Det räcker att vara medveten det man behöver.

När jag själv använder det, så är det för att placera ut zon III och VII. Det räcker i 90% av alla fall.
 
Jag plåtade i sv/v under flera år för en massa år sedan så jag har nog fått en känsla av hur det kan se ut. Däremot har jag svårt att förklara varför ;-)
Man måste nog ut och öva.

Jag tror t ex att raukar och gotlandsstränder blir vackert i sv/v. ;-)
Landskap, blommor, djur, arkitektur, människor etc. etc blir bra i sv/v.

Jag kan inte heller mycket i PS, men Bild > Läge > Gråskala kan jag. ;-)
 
Erik Schalin skrev:
Jag tror att du har fel.

Zonsystemet kan vara så svårt eller enkelt som man själv vill.
Det räcker att vara medveten det man behöver.

När jag själv använder det, så är det för att placera ut zon III och VII. Det räcker i 90% av alla fall.

Nja, jag fotograferar mycket människor och djur i rörelse. Därmed har jag lite dålig koll på ljusförutsättningarna i exponeringsögonblicket eftersom jag ofta panorerar med.

Skulle jag vara ute efter att styra min exponering lite mer så använder jag en ljusmätare eller handen.

Fast jag kan inte så fasligt mycket om zon-systemet så det är möjligt att du har rätt.

Mvh
Maverick
 
mohei skrev:
Jag plåtade i sv/v under flera år för en massa år sedan så jag har nog fått en känsla av hur det kan se ut. Däremot har jag svårt att förklara varför ;-)
Man måste nog ut och öva.

Jag tror t ex att raukar och gotlandsstränder blir vackert i sv/v. ;-)
Landskap, blommor, djur, arkitektur, människor etc. etc blir bra i sv/v.

Ja, det blir vackert i s/v...I know...:)
Å jag håller återigen med, men är det inte just det som kan vara poängen, att tillsammans få klarhet i och kunna förklara varför vissa saker/bilder/lägen/situationer känns "bättre" i s/v...? Jag tycker iaf det vore spännande, en vidarutveckling av det man redan besitter på nåt sätt.
//Liza
 
En typisk gotlandsbild omgjord till sv/v.
Färgglada jackor blir mörka, jeans blir olika gråtoner, gräs blir grått, sten blir olika gråtoner.
Jämnfärgad himmel blir tråkig i sv/v ;-) En blå himmel blir nästan vit. Moln i sv/v är däremot snyggt.

Den här bilden var lite svårdragen i nivåkurvorna men jag hoppas att det duger ändå.

Just det Liza, jag har ju två bilder i mina album varav den ena är en sv/v version av den andra.
Där kan du ju jämföra hur det kan bli.
 

Bilagor

  • gotland1400.jpg
    gotland1400.jpg
    44.5 KB · Visningar: 247
Monica:
Åhh...hem ljuva hem....:)
Ja, jag känner mig själv ganska trygg i ett grundläggande "s/v-tänk", men vill ändå vidarutveckla det tillsammans med andra OCH utveckla mitt mörkrumsarbete. Tror det kan vara givande.
Tack för ditt engagemang! //Liza
 
Det tror jag också.
Vi kanske borde fixa en mörkrumskurs över en helg med både fotopromenad och sedan mörkrumsslabberi?
Det finns ju fina områden runt högskolan att fota i.
 
Det svåra är väl att lära ut det sv/v "tänkandet".

När man är på fotopromenad får man nog photoshoppa lite i skallen: Bild > Läge > Gråskala. Och sedan dra lite i nivåkurvorna för att få schysst gråskala.
 
mohei skrev:
En typisk gotlandsbild omgjord till sv/v.
Färgglada jackor blir mörka, jeans blir olika gråtoner, gräs blir grått, sten blir olika gråtoner.
Jämnfärgad himmel blir tråkig i sv/v ;-) En blå himmel blir nästan vit. Moln i sv/v är däremot snyggt.
när du plåtar s/v så kan du ju använda filter för att förstärka vissa färger.
ett gulfilter ger tex. en mörkare himmel.
ett rödfilter ger mörkare gräs.
ett grönfilter ger mörka röda gråtoner osv osv.

samma sak kan du göra när du gör om en färgbild till s/v.
det gör man istället med channelmixer, där man kan dra i olika färgspakar för att göra vissa färger mörkare eller ljusare, eftersom främst röda färger inte blir som med äkta s/v (röda färger blir för ljust grå), där gråtonerna blir mörkare eftersom s/v material inte är lika känsligt för röda färger.

det kommer jag definitivt ta upp om det blir en ps-kurs.
 
Det ser ut att finnas intresse för minst 4 kurser.

svartvita material - grundläggande kurs
avancerad mörkrumsteknik
bilkomposition och svartvit bild

grundläggande bildbehandling i datorn
påbyggnadskurser i photoshop - påbyggnadskurs

Det blev minst 5 kurser :) Kanske kan man driva påbyggnadskurserna i photoshop som en studiecirkel med tillhörande kurslitteratur.

Det som kommer att hända nu är att jag börjar med att sätta ihop grundkurserna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.