** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vill du lära dig något nytt?

Produkter
(logga in för att koppla)
usch nej .. som sagt är jag ingen expert på zonsystemet, utan bara en besserwisser som måste slänga ur sig kommentarer när han är trött.. ;-)

Men kunskap i zonsystemet är väl bra att ha om man vill ha högre kontroll vid ljusmätning i kameran och för att ta reda på motivets kontrastomfång, och för att ta reda på huruvida bilden bör under eller överexponeras för att få maximal teckning i högdagrar eller lågdagrar när man upptäcker att kontrastomfånget är för stort..

PerFogelberg skrev:
När blir mörkrumsteknik avancerad?

Samtidigt som du framkallar filmen efter de zoner den skall presenteras på kopian. Vid previsualisering.

Samtidigt som flera filmer har exponerats lika och framkallas olika för att styra mot rätt och fel håll i kontraster.

När kursen är slut så SKALL man vara helt klar över hur ett bra och ett dåligt negativ ser ut.

När man är väldigt mån om kopians kvalité. Riv allt som inte är perfekt.

När alla deltagare väljer varsin sorts motiv. Detta motiv kopieras sedan av var & en på flera olika papper med olika karaktär. Sedan studerar alla varandras kopior i syfte för att hitta ett papper som man tycker om.

Zonsytemets grund ska man redan kunna när man kommmer till en sådan här kurs. Zonsytemet är inte speciellt krångligt.
Det krångliga börjar först vid framkallningen. Man behöver inte alls framkalla varje ruta för sig men man skall vara medveten om VILKA rutor som blir rätt och varför vissa kommer att bli fel.

Är det ngn som är intresserad av en svartvit kurs i Mullsjö så maila mig bara. Jag håller en just nu.

PerFogelberg skrev:
Martim: Det skrev jag ju 28 inlägg tidigare. :)

Monica: Klart det går.

Hurdå? Som jag fattar det kan man inte styra exponeringen så mycket med en Holga. Men det gör inget för jag är egentligen ganska dålig på att mäta ljus.Det är därför jag har anmält mig till nybörjarkursen. *fniss*
Jag ska börja fota med min Pentax igen för att träna upp känslan.

photoshoptips:
verktygen, hur man gör bilder s/v på olika sätt? kontraster (tex. nivåer, kurvor, shadow/highlights), skärpa - oskärpa, färgjustering, alla klonverktyg... *--- fyll på här ---*

Estethia skrev:
photoshoptips:
verktygen, hur man gör bilder s/v på olika sätt? kontraster (tex. nivåer, kurvor, shadow/highlights), skärpa - oskärpa, färgjustering, alla klonverktyg... *--- fyll på här ---*

Och gärna lite proffstips förstås......t ex hur man gör en omslagsbild till Vogue....eller är jag uppe i det blåa och drömmer nu????

Går det att skapa ett forum "Kurser" och sedan skapa underrubriker i form av:

Svartvitt
PS
Framkallning
kamerateknik

osv

Går det att hålla ngt sådant levande på ett vettigt sätt i ett längre tidsperspektiv?

Lasse H skrev:
Och gärna lite proffstips förstås......t ex hur man gör en omslagsbild till Vogue....eller är jag uppe i det blåa och drömmer nu????
fast det är ju rätt enkelt. ;o)
lite plåsterverktyg här och där och vita upp tänder och ögonvitor, lite NI och så är det klartt! ;o)

Erik Schalin skrev:
Du glömde minst 2 saker.
Förlänga benen och förstora pupillerna.
benen är sällan med på ett vouge-omslag. och hellre förstärka ögonfärgen än förstora pupillerna (vilka man kan hålla stora genom att inte ha så starkt modeleringsljus på blirrarna och mörkt i övrigt).

Jag köpte Digital Foto För Alla häromdagen.
På cd´n finns ett program, CleanSkinFX, som kan fixa till ett porträtt så att 5 år trollas bort.

Erik Schalin skrev:
Benen har du rätt i.

Vet du varför de förstorar pupillerna?
för att pupillerna blir större när en person tittar på någon han/hon tycker mycket om eller blir kåt och det gillas av en betraktare. ;o)

såg på nåt sånt här forskarprogram för nåt tiotal år sen hur dom gjorde tester först på själva pupillerna och sedan på hur det uppfattades.
en massa porträtt på människor las upp för en massa försökspersoner som skulle välja ut dom porträtterade som dom tyckte var snyggast.
alla med stora pupiller valdes ut. ;o)
samma sak när bilderna var på samma person.
dom bilder när pupillerna var som störst valdes alltid ut av alla försökspersoner.
jag antar att det uppskattas att man ser kåt eller förälskad ut. ;o)

Kåt är alldeles rätt svar.

Pupillförstoringen är ngt ALLA människors hjärna registrerar men ingen ser det.

Det är intressant att en människa inte styr över sina grundläggande partnerval. Och att alla folkslag är så lika i sina val.

Ang kurs i avancerad mörkrumsteknik så tänkte jag mig mer effektarbete, tex att prova olika material som kan ge effekter i den färdiga bilden (vet tex att Christel nån gång skrev ett svar om tips i mörkrum där hon angav sand, gelé osv). Jag har testat lite med smörpapper o nylonstrumpbyxor/nätstrumpor uppspända på ram, men känner mig ganska kunskaps- och idétörstig på det området.
Sedan finns det ju det här med allt efterarbete, efterbelysningsmetoder, toning osv.

Jag gillar också idén att alla skulle ha ett varsitt negativ som sedan vandrar runt så alla har gjort alla bilder (=7 personer = 7 bilder per skalle) o sen bildgenomgång. Hur "valde" man sin bild (beskärning osv) o hur blev de olika kopiorna.
//Liza

Edit: Sen tänkte jag oxå på att "se" i s/v när jag skrev s/v-fotografering. Alltså, vara ute tillsammans o fota, vad blir bra i s/v, vad ska man tänka på när du fotar s/v osv. Utveckla "s/v-tänket" skulle man kunna säga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar