Annons

Vill du lära dig något nytt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Paint Shop Pro

Hejsan!

Photoshop i all ära, men vi som bara har råd med Paint Shop Pro, finns det möjlighet att ordna någon grundläggande kurs i det också?

Hälsningar

nonno
 
Vad är det som Paint Shop Pro är bättre på än Photoshop Elements?

Nackdelen med PSP är att programmet bara fungerar på Windows-datorer. Photoshop Elements är det program som ofta följer med scanners och digitalkameror. Det känns som det är smartare att koncentrera sig på ett lite bredare program.

Jag var in och kollade på PSPs hemsida. Det är lite "clip art"-känsla över programmet. Dvs man kanske lätt växer ur programmet.

Tre personer har mailat mig om photoshopkurs.
/Per
 
Mycket av teknikerna är demsamma, levels, curvers, osv, men i regel är ju photoshop branschstandard. Men det mesta går att anpassa för PSP, problemet brukar bara vara att dom som är kunniga nog för att vara lärare i regel änvänder photoshop.

Sen är det som sagt så att Photoshop Elements följre med både det ena och det andra. Tror själv jag har lyckats samla på mig 4 eller 5 licenser av det.
 
Måste reda ut begreppen

Hejsan!

Nu måste jag få klarhet i vad som avses med ps/photoshop. Rent allmänt trodde jag att när namnet Photoshop används, avses det dyra programmet som kostar över 10 000:- - inte Adobe Photoshop Elements version 2.0 (eller 3.0). Därav min tidigare fråga om Paint Shop Pro som prismässigt är mer överkomligt än Photoshop CS.

Är det alltså Adobe Photoshop Elements som avses i denna diskussion om bildredigeringsprogram?

Hälsningar

nonno
 
Riktiga PS och PS Elements är i princip helt lika. Elements har storterat menyerna något annorlunda och har bättre hjälpfunktioner. Sedan saknar Elements en massa saker. De två viktiga är stöd för 16-bitarsbilder och Kurvor.

En Photoshopkurs kan ganska enkelt hållas med båda versionerna samtidigt. Man påpekar helt enkelt skillnaderna vid behov.
 
jag måste tyvärr erkänna att jag har precis noll koll på elements.
jag blir bara förvirrad av alla funktioner som elements har bakat ihop till en och gjort "paketfunktioner" av.
så om jag ska hålla kurs så skulle jag nog inte vara så mycket till hjälp för dom med psp (som jag inte ens nånsin har sett) och elements.
kanske finns det någon som har bra pejl på både ps och elements som kan ta det då?
eller nån som kan stå och "tolka" för elementsanvändarna? ;o)
jag kommer inte ha tid till att lära mig hitta i elements heller, tyvärr.
 
Man ska tydligen kunna sätta ihop panoramabilder i Elements 2 , men inte i fullversionen av PS.
Läste en artikel om det i tidn. FOTO.
 
Är det inte enklast att man håller en kurs i ett program?

Det jag är ute efter är inte så mycket att navigera menyer utan bra tekniker och tips, dessa bör gå återanvända i de flesta andra program som t.ex. psp, gimp.
 
Estethia skrev:
jag måste tyvärr erkänna att jag har precis noll koll på elements.

Det är nog bättre att Elementsanvändarna sätter sig in i Cs.

Förut gick det ju i alla fall att ladda ner en 30 dagars testversion av Cs från Adobes hemsida.

En Ps kurs är ju till för att utveckla sitt kunnande och då vore det ju riktigt synd att begränsa sig till ett begränsat program.

Dessutom verkar det ju vara ont om lärare i annat än Cs.
 
mohei skrev:
Man ska tydligen kunna sätta ihop panoramabilder i Elements 2 , men inte i fullversionen av PS.
Läste en artikel om det i tidn. FOTO.
FOTO tycks ofta ha fel om ditten och datten och så även i detta fall. ;o)
även om panoramafunktionen i ps är långtifrån bra så finns och funkar den iaf.
om den funkar bättre i elements så måste jag nog hålla upp ett frågetecken mot Adobe.

file - automate - photomerge.
 
Lasse H skrev:
Det är nog bättre att Elementsanvändarna sätter sig in i Cs.

Förut gick det ju i alla fall att ladda ner en 30 dagars testversion av Cs från Adobes hemsida.

En Ps kurs är ju till för att utveckla sitt kunnande och då vore det ju riktigt synd att begränsa sig till ett begränsat program.

Dessutom verkar det ju vara ont om lärare i annat än Cs.
sant. det är nog gissningsvis enklare att använda sina cs-kunskaper på elements än tvärtom.
 
Estethia skrev:
FOTO tycks ofta ha fel om ditten och datten och så även i detta fall. ;o)
även om panoramafunktionen i ps är långtifrån bra så finns och funkar den iaf.
om den funkar bättre i elements så måste jag nog hålla upp ett frågetecken mot Adobe.

file - automate - photomerge.


Asch då!
Har FOTO fel om bildbehandlingsprogram eller om foto i största allmänhet?
Sorgligt om man på en facktidning inte vet vad man håller på med :-(
Trots allt borde en facktidning vara en källa till kunskap.

Jag vill också lära mer om PS men har ingen bärbar dator.
Hur är det tänkt att kursen ska gå till?
 
Just det, jag har mailat till Knepps styrelse om att några på fotosidan funderar på en mörkrumskurs och om det är möjligt att hyra knepplabbet för det.Dessutom frågade jag hur många deltagare som kan vara med och trängas samtidigt, man måste ju tänka på säkerheten ;-)
 
Photoshop-kursen

Det jag har tänkt med kursen är att man ska få lära sig de grundläggande funktionerna i ett bildredigeringsprogram. Dessa funktioner finns i de flesta programmen och är inte unika för photoshop.

Exempel på kurs:
ställa in skärmen
färghantering
nivåer
kurvor
storlek och upplösning
komprimering

Dvs hur man från kameran kan göra en korrekt utskrift.

I följande 337 kurser kommer vi att gå igenom resten av photoshop. :)
 
Några punkter till som är vettiga att gå igenom i bildbehandling.

1. Uppskärpning av bilder
2. Brusreducering
 
PerFogelberg skrev:
Vad ska du med det till? Vad jag har förstått är det användbart om man fotograferar med storformat där man kan variera framkallningstiden för varje bild efter hur stor motivkontrasten är.

Jag tänker inte låtsas vara någon expert på zonsystemet, men att det inte skulle vara använbart förutom för fotografer som fotar storformat är inte sant. Zonsystemet kan användas med vilken film som helst. Om du exempelvis fotar mellanformat eller småbild med mindre rullar på 10-12 bilder (vilket t.ex. jag gör) kan du mycket väl använda zonsystemet när du framkallar. Så länge ljuset inte förändras alltför mycket och du håller dig till samma motiv, vilket åtminstone jag ofta gör 10 bilder i sträck.. Sedan kan zonsystemet mycket väl användas i annat än mörkrumsarbete, men det hör i och för sig inte till diskussionen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.