Annons

Vill du lära dig något nytt?

Produkter
(logga in för att koppla)
En liten idé...

Hej Per,

Tack för att du drar igång med kurserna igen. Jättekul! Vad sägs om att ha en fotoutställning (bibliotekets konsthall) så får dina elever ett mål samt lära sig hur man monterar och presenterar sina bilder?

/Naomi
 
Re: En liten idé...

Naomi skrev:
Hej Per,

Tack för att du drar igång med kurserna igen. Jättekul! Vad sägs om att ha en fotoutställning (bibliotekets konsthall) så får dina elever ett mål samt lära sig hur man monterar och presenterar sina bilder?

/Naomi
Jag har faktiskt tänkt på det. Dock har jag inte haft tid att utveckla idén. Kanske du vill?
 
Re: Två nya kurser samma dag!

PerFogelberg skrev:
Nu har jag lagt upp Fotokurs 2A och Fotokurs 2D. Båda går 20 december.

Fotokurs 2A handlar om traditionella fotomaterial och Fotokurs 2D innefattar digitalkameror.

Det finns bara 2 platser kvar på Fotokurs 1!

Förtydligande

Det är 20:e november och inget annat.

Foto 2A handlar om fotografering med film. I första hand med systemkamera. Ljusmätningsmomentet berör mest dia. Resten är oberoende av filmtyp. Framkallning/kopiering ingår ej.

Foto 2D handlar om fotografering med digitalkamera. Här spelar kameratypen inte så stor roll men det mesta av kursinnehållet bygger på att man kan ställa in olika saker manuellt på kameran.
 
Photoshop-kursen. Hur?

Jag sitter här och funderar en massa på hur man gör en bra photoshop-kurs. Att det kommer att bli en kurs är redan bestämt. Till en början blir det en grundkurs för nybörjaren som vill komma igång med att göra något av sina filer från kameran.

Jag misstänker att det finns ett sug efter att lära sig mer om photoshop. Eftersom ingen ligger på samma nivå som någon annan är det svårt att sätta ihop en längre kurs. Därför har jag tänkt att man ska kunna gå kurser på kvällstid i vissa moment. Varje kurs kommer att vara 3-5 timmar. Antalet personer per kurs är tänkt att vara begränsat till 10 personer.

Hjälp mig med mina funderingar. Skicka dina synpunkter till:
[email protected]
 
Vad har vi kommit fram till.

Först önskades det repriser på gamla kurser. Just nu finns det chans att återuppleva Olle Bjernulfs kurser den 20 november.

Sen vill många gå photoshop-kurs. Därför håller jag på att sy ihop en serie kurser i ämnet.

Mörkrumskurs kommer att bli.

Liza vill gå barnfotokurs.

Om mer intresse för inramning och passepartouter finns kan jag kanske anordna en kurs i detta.

Alla förslag är bra förslag. Eventuellt kan kursen krigsfoto i praktiken bli svår att anordna.
 
Varför måste kurserna hållas i Kallhäll? Vore det inte bättre att ha de i Stockholm då de flesta bor antingen där eller runt omkring (söderut alltså också). För oss som inte äger bil är det inte så lätt att ta sig dit.

Är det möjligen lättare att hitta billigare lokal där? Eller är det så enkelt att Olle bor där? :)
 
Alla kurser kommer inte att vara i Kallhäll. Däremot kommer många kurser att gå där eftersom det finns bra lokaler som inte kostar så mycket.

Det är väldigt enkelt att åka kommunalt till Folkets Hus i Kallhäll. Man åker pendeltåget från Stockholm C till Kallhäll. Folkets Hus ligger från stationen sett på andra sidan torget i Kallhäll.
 
timofej skrev:
Varför måste kurserna hållas i Kallhäll? Vore det inte bättre att ha de i Stockholm då de flesta bor antingen där eller runt omkring (söderut alltså också). För oss som inte äger bil är det inte så lätt att ta sig dit.

Är det möjligen lättare att hitta billigare lokal där? Eller är det så enkelt att Olle bor där? :)
Vet du någon billig lokal i innerstan? Förresten, Olle bor väl i Uppsala.
 
PerFogelberg skrev:
Det är väldigt enkelt att åka kommunalt till Folkets Hus i Kallhäll. Man åker pendeltåget från Stockholm C till Kallhäll. Folkets Hus ligger från stationen sett på andra sidan torget i Kallhäll.

Tack för tipset! :)


MWPhoto skrev:
Vet du någon billig lokal i innerstan?

Nja... Jag visste inte om problemet låg just i lokalkostnaden. Därför frågade jag. Vilka krav ställs på lokalen? Vad kostar det i Kallhäll, för att ha något att jämföra med?

Med tanken på Pers svar är det kanske inte så svårt att ta sig till Kallhäll som jag trodde. Men det är kanske värt att undersöka även andra alternativ. Om önskan finns alltså.
 
Kan detta vara ett alternativ?
Även för photoshop-kursen kanske, alla har ju inte tillgång till bil så att man kan släpa med sig sin stora dator.
Jag t ex kommer inte att kunna gå PS-kursen eftersom jag inte kan ta med mig min dator på tåget, den är alldeles för stor ;-).

http://www.sfr.se/sto/1_uthyrning.stm
 
mohei skrev:
Kan detta vara ett alternativ?
Även för photoshop-kursen kanske, alla har ju inte tillgång till bil så att man kan släpa med sig sin stora dator.
Jag t ex kommer inte att kunna gå PS-kursen eftersom jag inte kan ta med mig min dator på tåget, den är alldeles för stor ;-).

http://www.sfr.se/sto/1_uthyrning.stm

Min fotoklubb har möte i gång i månaden i just dom lokalerna, har även haft en photoshop kurs i datasalen. Och det var jättebra. Kan rekommendera dom lokalerna,

/David
 
Tack för hjälpen. Lokalfrågan är inte det största problemet.

Som det är nu tycker jag att lokalerna i Kallhäll fungerar bra. De är ljusa och har bra kommunikationer. Nära till tåget och fri parkering. Dessutom är dom mycket billiga vilket gör att man kan satsa pengarna på bra föreläsare istället.

När det gäller photoshop-kursen håller jag på och tittar runt. Jag har redan ringt till dom ni länkar till pluss ett gäng andra ställen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.