Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill du lära dig något nytt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Här känner jag att jag måste komma med ett tips till kurslitteratur om Photoshop.

Grafém förlag har gett mycket bra kurslitteratur om Photoshop. Av de böcker jag har använt i mina kurser är dessa de överlägset bästa.

Det pedagogiska upplägget är helt suveränt. Bra och tydliga förklaringar med massor av övningar.

Deasa böcker passar bådae nybörjare och relativt avancerade utövare.

Nu har jag i och för sig inte använt CS-versionen utan 6:an. Men de nyare versionerna lär inte vara sämre.

Länk.
http://www.grafem.se/CSPS_bok.html
 
Re: Det ser ut att finnas intresse för minst 4 kurser.

PerFogelberg skrev:
svartvita material - grundläggande kurs
avancerad mörkrumsteknik
bilkomposition och svartvit bild

grundläggande bildbehandling i datorn
påbyggnadskurser i photoshop - påbyggnadskurs

Det blev minst 5 kurser :) Kanske kan man driva påbyggnadskurserna i photoshop som en studiecirkel med tillhörande kurslitteratur.

Det som kommer att hända nu är att jag börjar med att sätta ihop grundkurserna.

Glöm inte barnfotograferingen!! Vill ha!! //Liza
 
Estethia skrev:
när du plåtar s/v så kan du ju använda filter för att förstärka vissa färger.
ett gulfilter ger tex. en mörkare himmel.
ett rödfilter ger mörkare gräs.
ett grönfilter ger mörka röda gråtoner osv osv.

Mörka röda gråtoner?? Hmm ;-)

Jag är dålig på filter så det behöver jag verkligen öva upp. Man får ju tänka till lite när man sätter ett filter på objektivet, ser allt i (konstig) färg och sedan ska man omvandla till sv/v i skallen ;-)
 
Re: OT

Estethia skrev:
min man har väääldigt stora pupiller. ;o)
(så stora att vakter på krogarna reagerar och funderar lite innan dom släpper in honom.. och nej, dom tror inte att han är kåt. *fniss*)

Jag hade problem i customs/immigration när jag ville komma in i USA. Mannen bakom disken var övertygad om att jag hade tagit droger. Jag kom dessutom via Amsterdam vilket antagligen inte gjorde saken bättre. Tog iaf ett bra tag men efter lite kontrollfrågor i fysik!! så fick jag komma in =)

När jag kom till Arlanda ändrade jag mig snabbt till USA istället för Amsterdam när killen i tullen frågade var jag kom ifrån och efter en snabb titt på biljetten var det lugnt *puh*
 
Skulle också säga att jag är intresserad av en framkallnings-/kopieringskurs. Mest för att jag aldrig har gjort det och det skulle vara skoj att prova på.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Det ser ut att finnas intresse för minst 4 kurser.

PerFogelberg skrev:
Självklart! :)

Min dotter tycker om att fotografera med digitalkompakten. Blir det barnfotografering då?

Haha...visst serru! Min son (3 år) har ärvt en gammal APS-kamera som han tar...hm....abstrakta bilder med....typ. Han är skitrolig att studera....han försöker ta efter mig o sätter den lilla knubbiga handen på den automatiska zoomen o tror han ska vrida på det...:D Vi får se hur länge den håller....

Ser fram emot den exklusiva privatkursen. Din dotter som modell då eller? Är hon dyr? :D

//Liza
 
mohei skrev:
Estethia skrev:
Mörka röda gråtoner?? Hmm ;-)

Jag är dålig på filter så det behöver jag verkligen öva upp. Man får ju tänka till lite när man sätter ett filter på objektivet, ser allt i (konstig) färg och sedan ska man omvandla till sv/v i skallen ;-)
hehe, ja det lät kanske lite knas, men rött finns det ju i så mycket... kanske jag skulle säga läppar? det är ju oftast det som ser knasigt ut när man bara konverterar till gråskala.

ja, det blir både lite svårt och lättare att tänka s/v med färgfilter på.
svårare för att kontraster å sådant kan se annorlunda ut och lättare för att bilden då är enfärgad.
 
mohei skrev:
Estethia skrev:
när du plåtar s/v så kan du ju använda filter för att förstärka vissa färger.
ett gulfilter ger tex. en mörkare himmel.
ett rödfilter ger mörkare gräs.
ett grönfilter ger mörka röda gråtoner osv osv.

Mörka röda gråtoner?? Hmm ;-)

Jag är dålig på filter så det behöver jag verkligen öva upp. Man får ju tänka till lite när man sätter ett filter på objektivet, ser allt i (konstig) färg och sedan ska man omvandla till sv/v i skallen ;-)

Under förutsättning att det jag fick lära mig stämmer så är det inte så svårt. Skaffa en liten bild med färgcirkeln, den med fyra färger tror jag.

I svartitt gäller då att ett filter förstärker komplementfärgen, dvs färgen mitt emot filtrets färg. Dessutom tror jag att den tonar ner den egna färgen lite, men det är jag osäker på.

I färg iaf så blir det tvärtom. Filtret förstärker den egna färgen. Fast om det är ett starkt filter så påverkar den naturligtvis de övriga färgerna oxå. Fast relativt sett påverkas den egna färgen mer än de andra.

Mvh
Maverick
 
Jag hade problem i customs/immigration när jag ville komma in i USA. Mannen bakom disken var övertygad om att jag hade tagit droger. Jag kom dessutom via Amsterdam vilket antagligen inte gjorde saken bättre. Tog iaf ett bra tag men efter lite kontrollfrågor i fysik!! så fick jag komma in =)
Fysik, det kan inte varit svårt för dig att komma in altså.

min man har väääldigt stora pupiller. ;o)
(så stora att vakter på krogarna reagerar och funderar lite innan dom släpper in honom.. och nej, dom tror inte att han är kåt. *fniss*)
Jag har liknande problem till och från. Jag har inte råkat ut för det på krogen just men när jag skulle operera ögonen så frågade läkaren om jag redan hade fått dom pupillvidgande dropparna innan jag hade fått dom för att pupillerna redan var stora. Sen när jag väl fått dropparna så syntes inte irisen. Folk tittar lite underligt på en på hemvägen när man bara fått droppar i ena ögat.

Det är också därav man säger att det svartnar för ögonen har jag fått höra någonstans. Synliga biten av irisen försvinner då pupillerna utvidgas tillräckligt mycket.
 
PerFogelberg skrev:
Jag har tänkt att dra igång en serie med kurstillfällen för fotosidans medlemmar och andra. .....

Vad skulle du vara intresserad av att lära dig? Kanske är det så att det är fler som är intresserade av samma sak och då kan jag fixa en kurs och lärare i ämnet.

....
Ge mig förslag på framtida kurser!
/Per

Photoshop skulle vara trevligt att lära sig mer av, eller alternativ bildbehandling.

/Johnny
 
Damocles skrev:
Fysik, det kan inte varit svårt för dig att komma in altså.

Nej inte direkt. Först frågade han en massa andra frågor. Typ vad jag höll på med hemma. Studerade sa jag. Då ville han veta hur jag fick pengar att åka till USA för. Så jag förklarade att vi får pengar av staten. Sen frågade han vad jag studerade. Fysik svarade jag. Sen frågade han ungefär mellan varje annan fråga vilka olagliga droger jag hade tagit. Inga svarade jag. Han var rätt jobbig faktiskt. Slutklämmen var iaf att han började "A body in motion tends to..." och jag fyllde i med "stay in motion unless acted upon by a force". Kan man citera newtons första lag på det viset tror dom på en. Han medgav faktiskt också själv, efteråt, att han hade varit ganska tuff =)
 
Senast ändrad:
Två nya kurser samma dag!

Nu har jag lagt upp Fotokurs 2A och Fotokurs 2D. Båda går 20 december.

Fotokurs 2A handlar om traditionella fotomaterial och Fotokurs 2D innefattar digitalkameror.

Det finns bara 2 platser kvar på Fotokurs 1!
 
Re: Re: Re: Vill du lära dig något nytt?

PerFogelberg skrev:
Vad är alternativ bildbehandling?

Min tanke var att det rimligen borde finnas fler bildbehandlingsprogram än PhotoShop, eller ? Vidare har väl t.ex. illustrator samma funktioner och filter som photoshop, har jag iallf hört, eller är det fel ?
 
Re: Re: Re: Re: Vill du lära dig något nytt?

Johnny76 skrev:
Min tanke var att det rimligen borde finnas fler bildbehandlingsprogram än PhotoShop, eller ? Vidare har väl t.ex. illustrator samma funktioner och filter som photoshop, har jag iallf hört, eller är det fel ?
Illustrator är helt uteslutet. Det är ett vektorbaserat program. Fotografisk bild är uppbyggt av pixlar och behöver ett program som kan hantera dessa.

Kursen är tänkt att vara ganska universell när det gäller olika bildredigeringsprogram. Dvs att vi koncentrerar oss på de funktioner som kan återfinnas i många olika program. De flesta programmen fungerar ungefär på samma sätt. Det som skiljer dom är utseendet.
 
Re: Två nya kurser samma dag!

PerFogelberg skrev:
Nu har jag lagt upp Fotokurs 2A och Fotokurs 2D. Båda går 20 december.

Fotokurs 2A handlar om traditionella fotomaterial och Fotokurs 2D innefattar digitalkameror.

Det finns bara 2 platser kvar på Fotokurs 1!

Hej Per!

Jag har anmält mig till båda kurserna (1 & 2 D), men det börjar på att bli svårt att hänga med var information om nybörjarkurser finns att hämta/hitta i forumet. Var mest bara tur att jag tittade in här och fick informationen i tid för att hinna anmäla mig.

Går det att hålla isär de olika trådarna eller hänvisa från "ursprungstråden" hit så onödiga missar sker?

Sedan har jag som vanligt behov av förtydligande - vilket datum gäller? På min bekräftelse står det 20/11 och här skriver du 20/12. Traditionella fotomaterial - innebär det analogt foto och allt det för med sig?...*ler*...

Hälsningar

/nonno
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.