** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vill du lära dig något nytt?

Produkter
(logga in för att koppla)
mohei skrev:
Ja, vad är ett USB-minne och varför ska man ha med just det? Funkar det inte med cd-skivor att bränna ner på?
Varenda dator har väl cd-brännare numera?
Visst går det med CD men det för lång tid om 30 personer ska bränna en CD.

Ett USB-minne är en liten pinne med inbyggt minne som kopplas till USB-porten. Det går snabbt och smidigt.

Man kan även ladda materialet senare men jag tänkte att de som inte har bredband ska kunna få möjlighet att få det smidigt.

Jupp, jag kommer i februari att starta upp helgkurser i mörkrumsteknik i Malmö. Ska b

Det låter kanonbra.

Mikael

Fotokurs 2 Digitalt kl 14.00 20/11

Hej Per och Olle!
Jag vet inte riktigt i vilken tråd jag ska skriva - så här kommer en repris..*ler*..

Jag letar febrilt efter klockslag för när kursen 20/11 är slut - måste boka tågbiljett för en längre resa från Sthlm och vidare. Jag vet att vi börjar kl 14.00 men när slutar vi? Hittar just nu inte riktigt någon sådan tidsangivelse i något av tidigare inläggen.

Hoppas på ett snabbt svar.

Hälsningar
nonno

Re: Fotokurs 2 Digitalt kl 14.00 20/11

nonno skrev:
Hej Per och Olle!
Jag vet inte riktigt i vilken tråd jag ska skriva - så här kommer en repris..*ler*..

Jag letar febrilt efter klockslag för när kursen 20/11 är slut - måste boka tågbiljett för en längre resa från Sthlm och vidare. Jag vet att vi börjar kl 14.00 men när slutar vi? Hittar just nu inte riktigt någon sådan tidsangivelse i något av tidigare inläggen.

Hoppas på ett snabbt svar.

Hälsningar
nonno

Tja jag håller ju inte kursen men den analoga som går samma dag går mellan 10-14 eller ?

Rimligt är att den digitala tar lika lång tid ?!

/Johnny

Ta med till fotokurs 2D?

Hej, snodde precis sista platsen till 2d :D

Något man ska ha med sig till kursen, förutom USB-minne och anteckningsblock?

Till fotokurserna på lördagdag kan ni om ni vill ta med följande. Dock inget krav.

* anteckningsmaterial
* USB-minne för att kopiera presentationen
* kamera med ett objektiv

Presentation kommer att finnas för nedladdning men är på flera MB.

Välkomna!

Fotokurs 2D - Fortsättning för digitala fotografer

Såg att det fanns en plats kvar. Om det är någon annan som inte kan gå på kursen så är det bra om ni avbokar. Då kan någon annan få chansen.
/Per

Ny kurser - mörkrumskurs

Nu är Olle Bjernulfs eminenta kurser avklarade. Då är det dags att blicka framåt. Det som ligger närmast på tur är en mörkrumskurs. Mörkrumskursen är tänkt att vara uppdelad på två kurstillfällen.

Mörkrumskurs praktik
Framkallning och kopiering av svartvit film. Inga förkunnskaper behövs. Man tar med sig en exponerad film och sin favoritframkallningsdosa. (Har man inte en dosa har jag ett antal att låna ut.) Först visar jag hur man gör, sen får alla försöka själva. Som framkallare används den vanligaste typen.

Mörkrumskurs teori
Vad är det som händer. Tänkte jag skulle prata lite om hur saker och ting fungerar. Hur man får bättre bilder. Analys av hur film och framkallare fungerar ihop. Sensiometri. Olika kategorier av film. Innan kursen får alla fotografera ett testmotiv så att man kan mäta upp kontrastomfånget i den framkallade filmen mha en densiometer. Bestämning av sambandet film-framkallare-framkallningstid-filmkänslighet.

Om ni har synpunkter så kan ni maila dom på:
[email protected]

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar