Annons

Vill byta upp mig från D40

Produkter
(logga in för att koppla)

barajagjohanna

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D40 sedan nästan tre år tillbaka. Ett bra tag har jag känt att jag skulle vilja byta upp mig. Frågan är vilken kamera jag borde köpa? Då jag har fler objektiv samt blixt till Nikon, så är det Nikon jag ska ha.

Jag är bara en amatörhobbyfotograf, så något proffsigt och dyrt vill jag inte ha. Det räcker egentligen dessutom med enbart ett kamerahus eftersom jag har två objektiv... Mer än 8000 har jag ingen lust att betala, jag är som sagt bara en hobbyfotograf...

Jag var inne på en fotoaffär där de sa att D90 är nästa kamera. Men vad är skillnaden mellan en D90 och en D40 egentligen, mer än att D90 har fler megapixlar och dessutom kan videofilma? Videofilmning känns dessutom som en onödig funktion på en systemkamera, jag behöver inte kunna filma.

Någon som har någon rekommendation?
 
Jag har en Nikon D40 sedan nästan tre år tillbaka. Ett bra tag har jag känt att jag skulle vilja byta upp mig. Frågan är vilken kamera jag borde köpa? Då jag har fler objektiv samt blixt till Nikon, så är det Nikon jag ska ha.

Jag är bara en amatörhobbyfotograf, så något proffsigt och dyrt vill jag inte ha. Det räcker egentligen dessutom med enbart ett kamerahus eftersom jag har två objektiv... Mer än 8000 har jag ingen lust att betala, jag är som sagt bara en hobbyfotograf...

Jag var inne på en fotoaffär där de sa att D90 är nästa kamera. Men vad är skillnaden mellan en D90 och en D40 egentligen, mer än att D90 har fler megapixlar och dessutom kan videofilma? Videofilmning känns dessutom som en onödig funktion på en systemkamera, jag behöver inte kunna filma.

Någon som har någon rekommendation?

Jag skulle själv nog tagit en D90.

Orkar inte skriva en hel bok om varför, men kan iaf säga att det aldrig är onödigt att filma. Det kan finnas tillfällen för det med, tex sportevenemang.
 
Jag skulle själv nog tagit en D90.

Orkar inte skriva en hel bok om varför, men kan iaf säga att det aldrig är onödigt att filma. Det kan finnas tillfällen för det med, tex sportevenemang.


Jo, men personligen har jag ingen nytta av en videokamera. Och skulle jag vilja filma så har jag en liten kompaktkamera till det.

Om D90 ändå är värd att köpa, så skulle det vara kul att veta varför?
 
Om du vill uppgradera från D40 till en ny Nikon är ju nästa steg D90. Annars finns D80 som begagnad. Skillnaden mellan D40 och en "större" modell är väl att D80/90 har inbyggd autofokus vilket öppnar upp större valmöjligheter på objektivfronten. Sedan är dom lite större och snabbare på det mesta. Dessutom mycket bättre handhavande
 
Jag har en Nikon D40 sedan nästan tre år tillbaka. Ett bra tag har jag känt att jag skulle vilja byta upp mig. Frågan är vilken kamera jag borde köpa? Då jag har fler objektiv samt blixt till Nikon, så är det Nikon jag ska ha.

Jag är bara en amatörhobbyfotograf, så något proffsigt och dyrt vill jag inte ha. Det räcker egentligen dessutom med enbart ett kamerahus eftersom jag har två objektiv... Mer än 8000 har jag ingen lust att betala, jag är som sagt bara en hobbyfotograf...

Jag var inne på en fotoaffär där de sa att D90 är nästa kamera. Men vad är skillnaden mellan en D90 och en D40 egentligen, mer än att D90 har fler megapixlar och dessutom kan videofilma? Videofilmning känns dessutom som en onödig funktion på en systemkamera, jag behöver inte kunna filma.

Någon som har någon rekommendation?

Får börja med att fråga varför du vill byta uppdig, i svaret på den frågan finns kanche svaret på vilken kamra du behöver.
Annars kan du ju ta duna 8 tesen och köpa något annat till fotoutrustningen.
Stadigt stativ 4-8 tusen
Fler objektiv tx makroglugg ca 5 tusen.

Micke
 
Får börja med att fråga varför du vill byta uppdig, i svaret på den frågan finns kanche svaret på vilken kamra du behöver.
Annars kan du ju ta duna 8 tesen och köpa något annat till fotoutrustningen.
Stadigt stativ 4-8 tusen
Fler objektiv tx makroglugg ca 5 tusen.

Micke

Jag tycker väl att kameran är lite tråkig - men har tyckt om den mer sedan jag köpte ett bra objektiv. Men sedan är det också så att den är trasig. Den fungerar när den själv vill och att lämna in den på lagning skulle kosta ungefär tvåtusen kronor - då känns det som att jag lika gärna kan köpa en ny eftersom det finns bättre "nybörjarkameror" på marknaden.
 
Jag tycker väl att kameran är lite tråkig - men har tyckt om den mer sedan jag köpte ett bra objektiv. Men sedan är det också så att den är trasig. Den fungerar när den själv vill och att lämna in den på lagning skulle kosta ungefär tvåtusen kronor - då känns det som att jag lika gärna kan köpa en ny eftersom det finns bättre "nybörjarkameror" på marknaden.

Oki då vet vi vad vi pratar om ooh ja en Beg D80 som har föreslagits tidigare i tråden kommer du att känna som ett lyft!
Avskräcker inte tygnden är även en beg D200 eller D300 kamror som är mer gedigna och med mycket lättare handhavanden.
D80 och D200 har lite äldre sensorer mot D90 och D300 Ljustarkare med mindre brus, kan även fjärrstyra din blixt från D300 inte alls tokigt.

Lyckatill Micke
 
Jag skulle absolut inte köpa en D80 om det inte är för att du vill lära dig det manuella handhavandet. D40:n tar bättre bilder än D80 och det är ett enormt kliv i bildkvalitet till D90. Bland annat på grund av att det sitter en sensor som är mkt ljuskänsligare i D90. Vilket innebär att du kan använda ISO 1600 utan att det blir något större brus. På D80 uppstår detta redan vid ca ISO 400. D90 är även aningen snabbare än D80 när det kommer till bilder per sekund.

D80 finns bara begagnat idag och då bör du inte ge mer än 3500:- för ett hus, men räkna med att du får förbättra bilderna i datorn sedan för att få fram en hyffsad kvalité jämfört med D90. Du har ju även Canon 500D och Sony A500 som vettiga alternativ.
 
Jag skulle absolut inte köpa en D80 om det inte är för att du vill lära dig det manuella handhavandet. D40:n tar bättre bilder än D80

...hur menar du då? Det stämmer väl ändå inte.

Annars är ett sätt att komma åt bildkvaliten hos D90 är ju att köpa D5000 som har samma sensor till ett lägre pris (ca 6 000). Det är ju mest AF-motorn man avstår från., dvs vissa äldre objektiv får man inte autofokus med.
 
Jag har en Nikon D40 sedan nästan tre år tillbaka. Ett bra tag har jag känt att jag skulle vilja byta upp mig. Frågan är vilken kamera jag borde köpa? Då jag har fler objektiv samt blixt till Nikon, så är det Nikon jag ska ha.

Jag är bara en amatörhobbyfotograf, så något proffsigt och dyrt vill jag inte ha. Det räcker egentligen dessutom med enbart ett kamerahus eftersom jag har två objektiv... Mer än 8000 har jag ingen lust att betala, jag är som sagt bara en hobbyfotograf...

Jag var inne på en fotoaffär där de sa att D90 är nästa kamera. Men vad är skillnaden mellan en D90 och en D40 egentligen, mer än att D90 har fler megapixlar och dessutom kan videofilma? Videofilmning känns dessutom som en onödig funktion på en systemkamera, jag behöver inte kunna filma.

Någon som har någon rekommendation?

Köp en D90 om du har en budget på cirka 8000. Sensorn är bra mycket bättre än på D40 och ljuskänsligheten likaså avsevärt bättre. Att den har filmfunktion får du leva med, den funktionen kommer nog inte att försvinna...
Jag stog själv inflör ett liknande val i våras. Hade en D40 och ville ha mer och det till ungefär samma budget som du har. Det slutade med att jag köpte en begagnad D200 med 18-70mm glugg. Jag valde detta för att få ett ordentligt (läs stort) kamerahus med mycket bra byggkvalitet. Bildkvaliteten ökade likaväl jämfört med tidigare kamera, dock inte ljuskänsligheten. Eftersom jag skulle både hus och glugg var D90 ouppnåelig för de pengarna men i ditt fall skulle jag rekommendera den.
 
Storleken är viktig i vissa sammanhang... :)

Jag har sjalv haft en D40 (tyvärr inte längre, den finns på listan över "tre mest ångrade sälj-"), och en D700, och en D90, och jag har provat de flesta kameror som finns ute ganska ordentligt.

Vad är det du egentligen söker?

Bättre bild-kvalitet/högre upplösning? Mer manuella kontroller? Bättre skärm? Inbyggd AF-motor? Live-view? Större grepp/stadigare "känsla" i kameran?

Vill du "bara" ha en lite bättre kamera, som liknar din D40 (både i storlek och funktion), så är en begagnad D60 antagligen det bästa köpet - och det lämnar pengar över till fler roliga objektiv.

D80 är inte ett "bra köp", oftast vill folk ha fantasipriser för dem. Det är inte en lysande kamera med dagens mått mått, rent bildkvalitetsmässigt är den inte bättre än D60.

D90 har allt utom vissa av de riktigt ingående specialfunktionerna som bara finns i 300/3/700-modellerna, och är större, rejälare och har fler funktioner och direktkontroller. OM man nu tycker att detta är en fördel, det måste man ju inte!

Vill du köpa en D90 så är tipset att köpa en med 18-105VR i "kit" - vill du inte ha objektivet så lägg ut det på blocket som "oanvänt" - då har du en ny D90 med kvitto för ca 8000.

D3000/D5000 har bra bildkvalitet, men känndes lite "flimsiga" eller "plastiga" tyckte jag... Men de är mindre, och har inte direkt märkbart sämre bildkvalitet. De har mycket sämre skärm och sökare än D90, även om 5000 har vridbar skärm.

Live-view är inte speciellt lysande på D90, det var ju en av de första Nikon-kamerorna med den funktionen - nyare är bättre om man vill ha bra LV.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.