Annons

Vilken utbildning har du gått?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Okej!

FrePe skrev:
Oavsett om jag blir fotograf i framtiden eller inte så har jag ett år på mig till att utvecklas & känna efter ordentligt... vilket jag inte kunnat göra paraellt med ett kvävande jobb.

Ett uttryck som jag kör stenhårt på efter min korta tid i arbetslivet. Det må vara klyschigt men så sant: Följ ditt hjärta.

Du behöver inte ens känna efter om du hellre vill plåta istället för montera skrot. Låt alltid viljan styra vad det än någonsin kommer vara. Tycker jag.

ollecarlsson skrev:
Konsten med att bli fotograf är att kunna tagga ner med den vanliga inkomsten. Skita i alla konsumeringar. Jobba som en idiot med fotograferandet samtidigt som man bara har råd med spagetti för att i längden få så pass mycket kunder att man kan skita i det vanliga jobbet. Den skärselden är den där 95% inte pallar med och faller ur TROTS att de är begåvande.

Falluckan att kräva av sig själv i vanliga sociala regler att alltid ha 15tusen efter skatt varje månad samtidigt som man skall orka med att utveckla en konstnärlig verksamhet är livsfarlig.

Du har flera poänger, men det du säger är ändå inte sant i alla lägen och för alla.

Att bli en bra fotograf handlar om att jobba stenhårt med sig själv och sina bilder. Att våga se sina bruster för att kunna bli bättre... osv... Det gäller för proffs såväl som amatör.

Yrkesfotografering finns det många olika varianter på. Skolfotograf är inte direkt svårt att bli. Men så finns det ruggigt dåliga och riktigt bra också.

Att bli yrkesfotograf kräver oftast mycket uppoffring, precis som du skriver Olle.
Framförallt kräver det att man brinner för sina bilder mer än 9 till 5. Man måste verkligen vilja bli fotograf så mycket att kan kämpa stenhårt för det. Det räcker inte med att bara tycka att det är ett coolt jobb.

Min kompis som också är frilansfotograf säger: "Antingen går det bra och man tjänar skitmycket, eller så går det dåligt och då är det knapert"

Detta gäller inte alltid, men är nog vanligt. För dem som hankar sig fram från tidningsvik till tidningsvik är nog inkomsten okej, men otryggheten och stressen stor och framtidsutsikterna dystra. Fasta jobb är extremt sällsynta.

För min del har jag varit sjukligt fotointresserad sedan 13-14-års ålder. Jag har alltid hållt med foto, tittat på bilder eller tänkt kring foto dygnets alla vakna timmar sedan dess. Det har krävts för min utveckling. Jag har jobbat hårt för att bli bättre hela tiden.

Alla mina pengar har gått åt foto, det är först nu som jag kan börja fundera på att lägga pengar på annat.

Idag har jag ett bra jobb som pressfotograf två dagar i veckan. Övrig tid frilansar jag. En utmärkt kombination.

Tyvärr ser man ibland unga fotografer med tunn portfolio och mycket attityd och kontakter som lyckas få jobb. Deras bilder är ytliga och variationsrikedomen är dålig, men de lyckas sälja sin coolhet till reklammän som är rädda för att göra saker som inte är modernt.

Den som vill bli fotograf ska, precis som Olle säger, vara beredd på tuffa år, massor av slit och total osäkerhet. Men trägen vinner...

Det är många fotografer som jobbar extra inom hemtjänsten eller på ICA...

Den som inte följer i samma fotspår som alla andra har det dock lite lättare. Reklambyråer eller de stora tidingarna försöker alla med.

Snart ska jag ut och plåta arbetet på olika renhållningsverk. Totalt oglamouröst, men väldigt bildmässigt och kul. Dessutom bra pengar. Man måste finna sina egna vägar.

Om vi ska fortsätta prata utbildningar, så tycker jag fortfarande att de kan vara bra. Men man kan inte utbilda sig till yrkesfotograf.

/magnus (yrkesfotograf på heltid och entusiastisk amatörfotograf på fritiden)

froderberg skrev:
Men man kan inte utbilda sig till yrkesfotograf.

Mycket bra sagt. Det är precis så det är! På Kulturama hade de två år, man sökte in till varje år, det ena efter det andra. Jag har gått det första, grundutbildningen som kallas "Fotolinjen". Där förväntades man ha förkunskaper, och fick sedan grundutbildning i studio, mörkrum, dokumentär, fotohistoria etc.

Visst skulle man kunna ha lärt sig allt detta själv, men JAG skulle åtminstone inte haft möjlighet att på ett år själv skaffa all utrustning, alla böcker, gamla foton, allt material samt föreläsare med erfarenheter. Jag skulle varit tvungen att jobba samtidigt (CSN lånar inte pengar till den som lär sig på egen hand), och jag skulle varit tvungen att vara OTROLIGT engagerad varje dag för att hinna samma sak på ett år. På en skola får man allt grundmaterial serverat, och kan ägna all kraft åt att experimentera med teknik och kreativitet.

Andra året på Kulturama (som jag inte sökt till) kallas lite missvisande för Yrkeslinjen. Det är antagligen för att man får lära sig den digitala biten av fotograferandet och bildbehandlingen. Som vi alla vet är det svårt att få jobb utan den kunskapen - därav ordvalet på utbildningen. Men som Magnus sa: man kan inte utbilda sig till yrkesfotograf.

Jag vågade inte kalla mig för fotograf förrän den gången då mina fotojobb blev den avgörande faktor som innebar att jag kunde betala månadens räkningar.

LinaH skrev:
Visst skulle man kunna ha lärt sig allt detta själv, men JAG skulle åtminstone inte haft möjlighet att på ett år själv skaffa all utrustning, alla böcker, gamla foton, allt material samt föreläsare med erfarenheter. Jag skulle varit tvungen att jobba samtidigt (CSN lånar inte pengar till den som lär sig på egen hand), och jag skulle varit tvungen att vara OTROLIGT engagerad varje dag för att hinna samma sak på ett år. På en skola får man allt grundmaterial serverat, och kan ägna all kraft åt att experimentera med teknik och kreativitet.

Det är just det jag menar. En fotoutbildning kan snabbt ge baskunskaperna. Sedan är det ofta sämre med den bildmässiga utvecklingen.

Då är en annan bra lösning att gå workshops med duktiga fotografer. Det är vanligt i USA. Jag gick en med Anders Petersen 1993 som var otroligt givande.

Jag vågade inte kalla mig för fotograf förrän den gången då mina fotojobb blev den avgörande faktor som innebar att jag kunde betala månadens räkningar.

Visst kan det ta emot att kalla sig fotograf. Och yrkesfotograf kräver ju att man lever på det till viss del. Men alla är vi ju fotografer som fotograferar. Det går ju att säga "jag håller på med foto".

Jag är noga med att jag inte bara är yrkesfotograf, jag är en hängiven amatörfotograf som tar de bilder som jag själv har glädje av utan att få betalt. Jag har fler kollegor som inte tar en enda bild utan att ha uppdrag. För mig är det privata fotograferandet otroligt viktigt och en stor drivkraft.
Det är också utvecklande. Då kan jag fumla mig fram och testa olika gepp som jag kan ha nytta av i jobbet.

Senast ändrad:
Hej!
Jag har tänkt ansöka, om jag kan, till Värnpliksnytt. Någon som har någon tanke/ erfarenhet om det?

mvh
Jonas

jonaseriksson skrev:
Hej!
Jag har tänkt ansöka, om jag kan, till Värnpliksnytt. Någon som har någon tanke/ erfarenhet om det?

Värnpliksnytt är en mycket bra skola. De brukar vilja att man redan har viss arbetserfarenhet från tidning.

Du måste först ha blivit uttagen till vanlig värnplikstjänstgöring innan du kan bli överflyttad till Värnpliktsnytt. Men ta kontakt med chefredaktören redan innan mönstringen.

Värnpliktsnytt har hög status bland landets tidningar och många duktiga fotografer och reportrar har gjort lumpen där.

Är det inte ett krav på att man redan jobbar åt en tidning för att ens ha en chans att komma in på värnpliktsnytt?

mipert skrev:
Är det inte ett krav på att man redan jobbar åt en tidning för att ens ha en chans att komma in på värnpliktsnytt?

Formellt brukar de säga att man ska ha jobbat en del på tidning, men det finns undantag som min kompis som fick lumpa där som reporter utan tidningsjobb. Sen blev han chefredaktör för Lundagård och nu är han chefredaktör för en ekonomitidning som han driver med DNs chefredaktör...

Är man bara drifitg och duktig så går det mesta...

Skojar ni?

Status? Asså Värnpliktsnytt är ju ett skämt! Mina gamla polare leder ju tidningen som inte visat särkilt passionerade fotointressen...

Re: Skojar ni?

ollecarlsson skrev:
Status? Asså Värnpliktsnytt är ju ett skämt! Mina gamla polare leder ju tidningen som inte visat särkilt passionerade fotointressen...

Suck.Vill man bli tidningsfotograf är Värnpliktsnytt ett bra ställe. Om de inte är så bra som de kunde vara spelar ingen roll. Tidningen bryr sig mer om bilder och har bättre rykte än de flesta lokaltidningar.

Att få göra lumpen på värnpliktsnytt innebär ett år av mycket fotografering, ofta ganska fritt. Det kan väl knappast vara fel för utvecklingen.

Ska man bli reklamfotograf så kanske inte Värnpliktsnytt står lika högt i kurs, men trots allt har etablerade fotografer som Jonas Karlsson gjort lumpen där med flera.

Man får väl själv jobba för att hålla en hög klass.

Tror man att man klarar sig bättre utan Värnpliktsnytt so fine, men då är man ju redan så bra att man får gott om jobb ändå.

Jag vet inte riktigt hur Värnpliktsnytt är idag, men den har länge varit en av de bättre tidningarna i landet. Det finns inte många tidningar av nyhetskaraktär som har ett passionerat fotointresse överhuvudtaget.

/M

PS. Olle? Är det inget som duger förutom att göra precis som du och tänka som du?

Senast ändrad:
Frilans

För övrigt. Kör på frilans. Man kommer längst och låser sig inte vid pajas-kollegor som man ständigt måste ha och göra med. "Ensam starkast"

Re: Re: Re: Skojar ni?

ollecarlsson skrev:
Eh verkligen inte men det var bara så ironiskt att höra att Värnpliktsnytt har hög status.

Värnpliktsnytt har i alla fall haft mycket hög status bland dagstidningar på 70-, 80- och 90-talet . Men det kan ju ha ändrats.

Re: Frilans

ollecarlsson skrev:
För övrigt. Kör på frilans. Man kommer längst och låser sig inte vid pajas-kollegor som man ständigt måste ha och göra med. "Ensam starkast"

Fast en och annan projektledar-pajas måste man ändå dras med...

Jag är nöjd med mina kollegor på tidningen och nöjd med att vara frilans. Båda sätten att jobba har sina för- och nackdelar.

Det är lättare att bli frilans när man redan jobbat upp sig efter några år som tidningsvikarie än direkt från start.

Re: Frilans

ollecarlsson skrev:

Tjena Olle. Jag struntar väl i debatten om skola eller inte, den får ni ta hand om, men jag måste bara fråga. Har du den här attityden mot dina kunder också, eller lägger du på dig en annan stil då? Jag menar språket och åsikter om att de flesta i världen är pajaser. Nyfiken bara :)

Skulle vara roligt att se din bredd också, för du tar väl inte enbart bilder som de på din hemsida? Jag gillar dom bilderna men det skulle vara kul att se vad du mer kan göra. Har du inga bilder du kan lägga upp på vanliga kritiksidor här, andra motiv andra sätt att jobba eller så.

MVH
Daniel

Funderade på Värnpliktsnytt för att jag tror det är väldigt roligt, och att det ger en bra erfarenhet. Inte på grund av meritvärdet (om det nu är bra eller ej).
Tror också det är väldigt kul när alla medarbetare är i samma ålder.
Man utvecklas nog också mycket då man får fota mycket. Utan att behöva tänka på hyra m.m, bara på bilderna.
Ska satsa på det.
Dock så kan det bli svårt om de bara tar in de med tidigare erfarenheter från tidning. Har gjort lite frilansjobb, hoppas det duger.

Mvh
Jonas

jonaseriksson skrev:

Dock så kan det bli svårt om de bara tar in de med tidigare erfarenheter från tidning. Har gjort lite frilansjobb, hoppas det duger.

Ring och be att få komma och visa bilder. Det är det bästa sättet.

Och nog kan det vara kul och utvecklande precis som du hoppas på.

Fotograf blir man inte, det är man!

En utbildning kan givetvis underlätta - men skapar inga bra fotografer. Det finns många som hoppar på alla möjliga utbildningar, men inte blir bättre. Hårt sagt, jag vet - men så är det!

Det finns tyvärr en snobbism bland fotograferna - att en "flott" utbildning automatiskt ger en högre position på rankingen. Så är det inte!

En bra fotograf gör bra bilder, inget annat!

Själv har jag ingen annan utbildning än 3-årigt gymnasium. Blev yrkesfotograf dagen efter examen...

Förhoppningsvis blir jag duktig, så småningom...

Terje

Fotograf blir man inte, det är man!

Jo, så är det.

Det finns tyvärr en snobbism bland fotograferna - att en "flott" utbildning automatiskt ger en högre position på rankingen. Så är det inte!

Har jag aldrig hört talas om. Det är bildportfäljen som räknas och tidigare uppdrag - inget annat.

Själv har jag ingen annan utbildning än 3-årigt gymnasium. Blev yrkesfotograf dagen efter examen...

Samma här.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar