Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken utbildning har du gått?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Varför gå fotokurs?!

Highweiss skrev:
Så det finns alltså inte yrkesfotografer med formell utbildning...? Eller hur skall vi tolka ditt (inte så rysligt nyanserade) inlägg!?

Eller f'låt mej, kanske det här var ett "jag vill provocera fram debatt" inlägg... !?

Då är min fråga till dig; Kommer du in på en redaktion och visar upp ett skolbetyg?

Självklart finns det fotografer med utbildning, men har de en bättre grund bara för att de pluggat foto? Asså pluggar gör man på universitet. Att förstå bländare, slutare och skärpa lär man sig på en kväll och sen är det bara att köra, beroende på ambition...

Re: Re: Re: Re: Varför gå fotokurs?!

freddes skrev:
Vad gör du på denna sida då? En skola kan vara som Fotosidan.se fast IRL.

Jag går in här och plockar endel teknisk information som jag inte hunnit lära mig plus att man någonstans har behovet av en dialog. Betyder inte att jag skulle lägga ner min firma och börja studera foto på heltid.

MattiasL skrev:
Olle: Lite löjligt att påstå att utbildning är onödigt och dumt, som jag tolkar ditt inlägg. Klart man kan lära sig på egen hand, men för min egen del så tror jag helt klart att jag skulle ha mycket nytta av vägledning. I den mån indoktrinering förekommer så kommer den nog lika mycket från omvärldens bildideal. Du skriver ju själv att du är influerad av ett gäng kända fotografer. Är inte det indoktrinering i så fall? En fördel med lärarledd undervisning är ju att man kan diskutera och motivera sina olika ståndpunkter. Får nog stämma in i Christels skoningslösa sågning av ditt inlägg är jag rädd.

Men asså min diskussion grundar sig inte i att det är mongo att plugga. Men om man har ambitionen att bli en betald fotograf på en marknad så kanske det är dags att fundera ut vad man skulle kunna sälja på en marknad. Bara för att du sitter i en skolsal, på en skolas datorer så blir du inte en hetare fotograf. Så enkelt är det. Och vet man inte vilket koncept man skall ta fram så är ju inte en skola den rätta vägen. DÄREMOT om man känner att man vill wastea 5 år på att glida runt med sköna polare och ha kul (vilket jag inte betvivlar att man har) så självklart. Skolor kicks ass.

Fotograferingen och dess enkelhet.

Anton Corbijn som mitt tjatiga exempel. Han plåtar dagsljus eller med blixt på kameran. Alla hans kopior är kopierade sotigt och hårt. En kunskap man lär sig på en kväll. David LaChapelle, brassar blixtar från alla håll och kanter och behåller färgen i hela bilden. Även personligt begåvad att fucka till modellerna. Grunden tar en kväll att lära sig. Att åka till Paris och fota mode, brassa en bouncer från sidan. Tar 5 min att lära sig. Bli en naturfotograf. Lär dig äta mossa och plåta i befintligt ljus utan att stöta till kameran. Tar 1 min att lära sig. Om man vill plåta sexistiskt, naturligt, personligt, close up, vid vinkel, svart vit, oskarpt, detaljrikt blablabla...måste man gå en skola för att fundera på detta?

Hellre än bra Olle ???

Det fodras väl lite mer än så...

Eller som John Fielder skriver:

"- If you can´t see it, you can´t shoot it"

Nja.. en bra utbildning i kombination med massor av egna erfarenheter ger nog den bästa basen tycker jag.

"Naturfotografering tar 1 minut att lära sig"

Attans... Jag som hållt på i 5 år med naturfoto och är fortfarande bara halvägs ;)

själv är jag hur tacksam som helst för mina lärare. synd att inte alla ser hur duktiga dessa kan vara på att öppna andras ögon för saker som tidigare kanske inte legat i ens intresse.

fantastiskt om alla lärde sig precis allt om foto på 8 timmar och 6 minuter?

hur lång tid tog det för er andra?
själv lär jag mig fortfarande och kommer lära mig nytt varje dag tills den dagen jag dör. skola eller ej.
jag kommer aldrig nånsin vilja se mig själv som fullärd eller tro att jag hanterar nånting på en minut. man kan alltid bli bättre.

ps.
jag kommer gå på gors kurs i bildseende.
även om jag läst sånt för 15 år sen.
men man lär sig nåt nytt varje dag, som sagt, och det är alltid lärorikt att höra någon annans syn på saken.
varje dag.
ds.

Dekoratören skrev:

Är lite nyfiken på vilken utbildning ni har gått?

Två o ett halvt år vid Linköpings Universitet och snart ett halvår vid Karolinska Intitutet. Ingen fotoutbildning tyvärr, men en hel del laborerande har det blivit.
Jag skulle gärna ha gått någon typ av utbildning - kanske framförallt inom digital bildbehandling och grafisk produktion, men när skulle man ha tid till det? Dessutom kommer jag ändock ha sålt min själ till CSN när jag är "klar".

Olle: Vad härligt med människor som har en sådan självdistans - det är skönt att veta vem som sitter inne med alla svar.

Re: Re: Re: Re: Varför gå fotokurs?!

LinaH skrev:
Deras ständiga kommentar var ungefär "Ta vara på att ni går i skolan och låt kreativiteten flöda - det är svårt att göra det sen, när ni har en uppdragsgivare som flåsar er i nacken".Jag instämmer till fullo, det är i skolan man får chansen att flippa ur helt och samtidigt få seriös kritik på det man gör.

Kan man inte vara kreativ när man jobbar emot en kund? Det är väl skillnad på att plåta tandkrämstuber emot vitt och plåta natur, mode etc?

Hur kan du få seriös kritik på att "flippa ur helt"? Om dina bilder inte passar in i publiciteten så finner väl samhällets betraktare dem som värdelösa? Det är just DÄR skolan gör fel. Man ber eleverna plåta lite hur de vill och skiter i hur de kommer bli bemötta på en marknad. Det är knepet som skolorna kör med. "Gå i skolan istället för att vara på marknaden". Annars skulle väl inte en skola finnas till..

För övrigt är ju det största fotograferna de tyngsta kreatörerna.

Jag tycker vi ska spara Olles inlägg för att kunna visa honom om så där tio år...när han mognat lite! :)

Fast på sätt och vis har han rätt...inom modefotografin behöver man nog ingen utbildning. Det enda fotografen gör där är att hålla i kameran och trycka av...något man lär sig på 15 sekunder.

Sedan är det ju assistenter som sätter ljuset. Sminköser och stylister som gör i ordning modellerna. Och modelleran vet dessutom exakt hur dom ska stå och se ut för att det ska bli bra på bild.

Så för fotografen återstår: rikta kameran åt rätt håll, trycka av. Enkelt!

/Joakim

Re: Re: Vilken utbildning har du gått?

tandborstterroristen skrev:
Olle: Vad härligt med människor som har en sådan självdistans - det är skönt att veta vem som sitter inne med alla svar.

Eller så står jag väl bara för vad jag tycker? Det vore väl emotsägelsefullt att respektera en annan åsikt om man själv tycker något annat? Har jag fel?

Liax skrev:
Så för fotografen återstår: rikta kameran åt rätt håll, trycka av. Enkelt!

/Joakim

Javisst!!!!!!! Du kan väl inte ha mer rätt än det du påstår! Tack äntligen ett funtat svar. Att fotografera handlar ju inte om att besitta en massa fotografiska hemligheter.

Att tex. vara en krigsfotograf handlar ju om att kunna kuta runt bland vinande kulor utan att dö och trycka upp en kamera i ansiktet på en döende utan att visa respekt. Liksom en naturfotograf är en friluftsmänniska som älskar djur och natur. Mattias Klum är ju vilken skitfotograf som helst. Men det som gör honom ENORM är ju hans livsstil och passion för naturen som gör det möjligt att vara vid dessa fototillfällen. Inte om killen har pluggat foto i fem år eller ej. Fråga honom, han pluggade till trummis i ett år innan han drog på sin första expedition...

Liax skrev:
Jag tycker vi ska spara Olles inlägg för att kunna visa honom om så där tio år...när han mognat lite! :)

Härlig förolämpning. Vad grundar du det i? Eller så är det väl du som skall vakna till liv och inse det mest fundamentala i naturen. Är det därför jag hängs ut i tidningar och får jobben att rulla, för att jag tänkte borra ner mig i en källare på kulturama/konstfack?

Estethia skrev:
fantastiskt om alla lärde sig precis allt om foto på 8 timmar och 6 minuter?

Fotografering handlar om bländare, slutare, och skärpa, inget mer. Tar det längre tid för dig att förstå det?

Att utveckla sitt bildspråk, sammanhang och kreativitet handlar väl om allt annat än att plåta plåta plåta plåta plåta plåta?

Sedan står jag envist fast vid det att om man inte klarar av att utveckla det på egen hand, inspireras från nya källor, utan en lärare tycker jag man borde tänka om.

Johan P skrev:
Jag pratade med en AD på en av de största reklambyråerna (under min tid som assistent) och han förklarade att han tyckte var ganska jobbigt när alla nyexaminerade fotoelever kom dit med sina portfolios.

HAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!! Jag men du är ju så härligt underbart klockren min älskade herre!!! Hahahahaaaaa "hej kompis jag har pluggat foto nu flitigt i fem år, skall vi jobba ihop?" hahahahaaa åh så klockrent! Puss rakt på kinden hahahaaa. Asså tror folk att akademin och dess byråkratiska gallringsprocess gäller inom det fotografiska näringslivet också???? Jag är chockad! Skål!!

haha... nu börjar det här bli riktigt roligt! *viker mig och fnissar*

snälla snälla olle. spara undan det här och läs detta om 15-20 år.

Eller så står jag väl bara för vad jag tycker? Det vore väl emotsägelsefullt att respektera en annan åsikt om man själv tycker något annat? Har jag fel?

well, det är väl därför du möts respektlöst när du uttrycker dina åsikter? du får samma behandling som du själv behandlar andra?

man måste inte instämma i andras åsikter, men man kan acceptera dom och visa dom respekt.

jag tror jag måste upprepa mig på den här punkten. slå upp ordet respekt. du har uppenbarligen missat något.

Re: Fotograferingen och dess enkelhet.

ollecarlsson skrev:
Anton Corbijn som mitt tjatiga exempel. Han plåtar dagsljus eller med blixt på kameran. Alla hans kopior är kopierade sotigt och hårt. En kunskap man lär sig på en kväll.
Helt fel! Många av Corbijns svartvita bilder är kopierade med lith-teknik, det lär man sig inte på en kväll. Du är helt ute och cyklar, Olle.

ollecarlsson skrev:
Härlig förolämpning. Vad grundar du det i? Eller så är det väl du som skall vakna till liv och inse det mest fundamentala i naturen. Är det därför jag hängs ut i tidningar och får jobben att rulla, för att jag tänkte borra ner mig i en källare på kulturama/konstfack?

Du har uppenbarligen lyckats väl med din metod Olle. Enligt dig själv "hängs du ut" i tidningarna och får "jobben att rulla". Det är fantastiskt! Grattis! Jag är faktiskt lite avundsjuk.

Jag har tittat på dina bilder, och du är mycket duktig. Inget snack om den saken. Men du gör ett stort misstag när du förkastar alla andra metoder enbart utifrån ditt egna perspektiv.

Och det är där mognaden kommer in i bilden. När man blir äldre förstår man att det inte alltid finns "en väg" eller "ett sätt" som är det enda fungerande. Alla människor är olika.

Så när du sågar utbildningar som du gör så visar du förakt och respektlöshet gentemot andra människor. Du kan under inga omständigheter veta vad andra människor har för behov. Eller hur? Och det är där ödmjukheten kommer in.

/Joakim

Estethia skrev:
man måste inte instämma i andras åsikter, men man kan acceptera dom och visa dom respekt.

jag tror jag måste upprepa mig på den här punkten. slå upp ordet respekt. du har uppenbarligen missat något.

respekt = fruktan, ta hänsyn

Men kära Krister. Du har aldrig träffat någon med en stark vilja och envis, beslutsam ståndpunkt eller? Har du någon gång hört en moderat respektera en socialdemokrat? Kan det vara för att de har en stenhård ståndpunkt och tycker inget annat? Tror du inte jag har gett mig själv en objektiv bild av vår diskussion eller? Tror du jag bor i en grotta på landet? Jag står väl för vad jag tycker och alla andra åsikter är ju något som går emot min natur? Eller? Är du förvirrad och tycker lite lagom om allt eller?Shit, stå vid dina ord och försök fälla mig med dina grundade argument istället för att fnissa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar