Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värt att reparera en D200, nu 2022???

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänk på att det troligen är JIS-skruvar, om ger dig på att skruva upp kameran, så det kan vara lätt att förstöra skallen om man kör med vanliga Phillips-mejslar.

Orkar inte leta upp sprayen du inte länkar till, men den som finns på bild tidigare i tråden finns i bl a Julas sortiment om du vill ha den.
JIS skurvar har jag faktiskt aldrig hört talats om.. Philips och pozidrive lärde jag mig i skolan , fanns JIS 2006 när kameran tillverkades? Har googlat mejslar av den typen utan att lyckas nått vidare. Varken Biltema, a eller "Clas i sjön " har.. Dyra proffs butiker intresserar mig inte att vara kund hos.

JIS har sina rötter i Japanese Engineering Standard från 1921. Så ja, den fanns.

Om du inte har för avsikt att lägga ut pengarna på JIS-mejslar som passar avråder jag starkt från att ens börja pilla på kameran. Skruvarna sitter ofta hårt. Risken är stor att du pajar hälften av dem om du har fel mejsel. Det räcker att paja en för att du ska misslyckas.
När det gäller en äldre kamera kan en vettig laddning mejslar kosta minst lika mycket som kameran är värd.

Jag har klarat mig hittills utan JIS-mejslar. De lär vara lite trubbigare än europeiska, som kan bottna innan skruvmejseln får riktigt grepp. Men de små skruvarna på en kamera går vanligen att lossa ändå. Värre om de skulle vara vänstergängade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar