Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken utbildning har du gått?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lingvisten och samhällskritikern Noam Chomsky har en teori som, om jag förstått den rätt, går ut på att alla människor har grammatiken för alla tänkbara språk medfött. Vad som händer när vi lär oss modersmålet är att vi plockar de delar som behövs för det språket. Tyckte först att teorin verkade helt vansinnig, men har tänkt en del på den och finner den ganska rimlig.
Tror inte man kan föra över den direkt till det här. Men det här med att plocka fram ett mentalt tillstånd och att lära sig det, är det någon skillnad egentligen?

woah. det flyger verkligen skit i denna tråd.
intressant att se hur en enkel fråga utvecklas
till meningslöst tjatter.

och för att inte vara sämre än någon annan; här
är mitt svar;
jag har ingen utbildning... fotar för att det är
kul. är inte särskilt duktig.. har inga direkta
ambitioner att komma någon vart, inom foto, heller.

Johan P skrev:
Absolut. Att ta steget från rolig hobby till försörjande arbete är inte alltid särkilt lyckat.
Det roliga kan försvinna ganska snabbt...

Å andra sidan finns det såna (som jag) som vill leva på fotograferandet, och även gör trista jobb utöver de roliga. Bara för att få jobba med kameran.

Jo men Lina - om vi säger så här:

Vad gör du den dagen när du upptäcker att de roliga jobben inte ger några pengar alls - och för att överhuvudtaget överleva så måste du göra "tråkiga" jobb hela dagarna för att kunna betala dina räkningar?

Johan P skrev:
Jo men Lina - om vi säger så här:

Vad gör du den dagen när du upptäcker att de roliga jobben inte ger några pengar alls - och för att överhuvudtaget överleva så måste du göra "tråkiga" jobb hela dagarna för att kunna betala dina räkningar?

Jamen det är exakt det jag menar. Jag gillar att jobba med kameran, och om jag dessutom kan leva på det så fine! Och varför skulle jag plötsligt inte få betalt för roliga jobb?

Roliga jobb är de där du själv får fria händer att vara kreativ och göra vad du vill - sådana arbeten får man inte bra betalt för.

(skivomslag, redaktionella bilder etc)

Tråkiga jobb är de när andra personer vill använda dig som ett verktyg för att visualisera deras idé - sådana arbeten kan man ta bra betalt för.

Jag generaliserar givetvis och vad du eller jag anser vara roliga arbeten är självklart individuellt.

Allt blir väl ändå hur man gör det till?

Går man in med inställningen att det är ett tråkigt jobb, då blir det tråkigt.

Fotade för ett tag sedan ett garage då arbetsgivaren hela tiden var bredvid och kom med idéer.
Låter inte som någon rolig grej, att fota garage. Men jag hade ändå inställningen att det skulle bli kul -och det blev det!

mvh
Jonas

Photo as work

Boy, oh boy, oh boy..=*^)

As a Swede who's been living - and still is - in the States for many years and came upon this forum by happenstance I have to admit it's been a fascinating hour or so of reading..=*^)

My Swedish is pretty rusty so reading this New Swedish/English I found on this forum is pretty demanding but quite interesting...

OK, me - I shot for fun while in high school/ college in Sweden, stopped for personal reasons when about the age of Olle (21) and kind of came full circle about 4 1/2 years ago. While ducated as an engineer, I never used it and started shooting again more or less by a fluke - and realized after 5 rolls that this is what I should have done all my life - money, education, whatever be damned - this is what I am - a photographer/artist - without any photographic education whatsoever - on the other hand I am a voracious reader...=*^)

But, I would have loved to been an assistant to a number of photogs - I think it would have been fascinating, learning the "trade" from the bottom up so to say - the stuff you learn from other pros in regards to the professional details of being a photographer is - my opinion here - priceless...

The vision, the eye for seeing images, however, can't be learned - it's either there or it is not ..

Best,

from a hot and muggy New Orleans, Lousiana, USA..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar