Annons

Vilken utbildning har du gått?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag pluggar till Bildlärare på Uppsala Universitet. Annars har jag gått musik på gymnasiet och pluggat data i 2 år.

Jag gick på Kungliga konsthögskolan, linjen för fri konst mellan åren 1990 -95.
Innan dess gick jag på ett antal förberedande konstkolor.

Visserligen fotograferade jag inte så mycket under åren jag gick på konstskolor, men det jag lärde mig om färg,form och komposition tror jag är guld värt för mig nu när jag sent omsider har tagit upp fotograferandet på allvar.

Varför gå fotokurs?!

Om man inte kan lära sig fotografera på egen hand så kommer man heller aldrig kunna bli en yrkesfotograf eftersom jobbet är självständigt och bygger på att man kan lära sig på egen hand.

Re: Varför gå fotokurs?!

ollecarlsson skrev:
Om man inte kan lära sig fotografera på egen hand så kommer man heller aldrig kunna bli en yrkesfotograf eftersom jobbet är självständigt och bygger på att man kan lära sig på egen hand.

Så det finns alltså inte yrkesfotografer med formell utbildning...? Eller hur skall vi tolka ditt (inte så rysligt nyanserade) inlägg!?

Eller f'låt mej, kanske det här var ett "jag vill provocera fram debatt" inlägg... !?

Re: Varför gå fotokurs?!

ollecarlsson skrev:

bullshit.

sorry, men jag kan inte förmå mig vara mer specifik mot ett sånt korkat inlägg.

Re: Re: Varför gå fotokurs?!

LinaH skrev:
bullshit.

sorry, men jag kan inte förmå mig vara mer specifik mot ett sånt korkat inlägg.

Så du utvecklar din fotograferande via kurser eller? Eftersom 99.99% av alla yrkesfotografer utvecklar sitt eget sätt att fotografera så finns det ju ingen som helst anledning att börja karriären med att indoktrineras av lärare som paradoxalt nog inte vet vad de snackar om. De är ju inte ens verksamma i arbetslivet eftersom de är lärare. Bästa läraren må vara en yrkesfotograf även om bästa skolan är en själv och all inspiration.

Re: Re: Re: Varför gå fotokurs?!

ollecarlsson skrev:
Så du utvecklar din fotograferande via kurser eller? Eftersom 99.99% av alla yrkesfotografer utvecklar sitt eget sätt att fotografera så finns det ju ingen som helst anledning att börja karriären med att indoktrineras av lärare som paradoxalt nog inte vet vad de snackar om. De är ju inte ens verksamma i arbetslivet eftersom de är lärare. Bästa läraren må vara en yrkesfotograf även om bästa skolan är en själv och all inspiration.

och du har gått jättemassor med skolor och vet precis vad du pratar om, förstår jag?
alla dom skolor jag gått och jobbat på har haft yrkesverksamma fotografer som lärare.
(samma sak med konstskolorna faktiskt)
och alla lärare har uppmuntrat till att ta inspiration av andra yrkesfotografer för att lära tekniken och bygga upp ett intresse för yrket och sen pushat för att eleverna ska skapa sig en stil utifrån det dom lärt sig, den inspiration dom fått och det grundliga tekniska dom lärt.
men det är väl helt åt fanders då, enligt dig?
mäkta konstigt.
för jag känner många riktigt duktiga fotografer som har varierande skolor bakom sig, men dom är väl helt stillösa och blasé och urdåliga då, om man ska tro dig...?

tips. slå upp ordet ödmjukhet, respekt, samt vanligt hyfs i nån ordbok är du snäll.
eller gå å ta en kopp te och lugna ner dig och kom ner på jorden.

Nu har inte jag gått någon fotoutbildning, men rent intuitivt tycker jag att det bästa vore en kortare kurs, för att kunna säga att man har en "fotoutbildning", för att lära sig grunderna och träffa trevliga fotokompisar. Sedan ta en jäkla massa bilder och utvärdera dessa kritiskt. Och när man tycker att man är tillräckligt bra, försöka komma i kontakt med en fotograf som kan lära en det praktiska jobbet och branschen, om man nu vill arbeta professionellt med foto.

/Pontus

Olle: Lite löjligt att påstå att utbildning är onödigt och dumt, som jag tolkar ditt inlägg. Klart man kan lära sig på egen hand, men för min egen del så tror jag helt klart att jag skulle ha mycket nytta av vägledning. I den mån indoktrinering förekommer så kommer den nog lika mycket från omvärldens bildideal. Du skriver ju själv att du är influerad av ett gäng kända fotografer. Är inte det indoktrinering i så fall? En fördel med lärarledd undervisning är ju att man kan diskutera och motivera sina olika ståndpunkter. Får nog stämma in i Christels skoningslösa sågning av ditt inlägg är jag rädd.

Re: Re: Re: Varför gå fotokurs?!

ollecarlsson skrev:
Så du utvecklar din fotograferande via kurser eller?

indoktrineras av lärare som paradoxalt nog inte vet vad de snackar om. De är ju inte ens verksamma i arbetslivet eftersom de är lärare.

Suck, jag måste väl svara då. Jag utvecklar mitt fotograferande genom uppdrag, genom egna projekt, genom skolor, genom inspiration etc etc. Skolor är en viktig del av det hela eftersom man där vistas i en ovärderlig och ojämförbar miljö, nämligen en där man ständigt umgås och diskuterar med andra bildkunniga och -intresserade.

Lärarna och föreläsarna är oftast yrkesverksamma fotografer, och duktiga sådana (t.ex. Nina Korhonen, Bruno Ehrs, Åke Sandström, Anna Mattson osv.). Deras ständiga kommentar var ungefär "Ta vara på att ni går i skolan och låt kreativiteten flöda - det är svårt att göra det sen, när ni har en uppdragsgivare som flåsar er i nacken".

Jag instämmer till fullo, det är i skolan man får chansen att flippa ur helt och samtidigt få seriös kritik på det man gör.

Olle C,,
Jag vet inte hur alla folkens tänker här på fotosidan,, MEN jag är väldigt enig med vad Olle C skriver!!

Jag själv har gått tillräckligt mycket skola och vet att det passa INte alla och behöver ABSolut INte vara rätt plats att lära sig!!

Mvh Niclas,

Ps, Reaktionerna är till dels mycket tråkiga uner tråden,,

Ps, Reaktionerna är till dels mycket tråkiga uner tråden,,

Tja, inläggen (eller inlägget) är till dels mycket tråkiga under tråden,, vill jag påstå. Reaktioner dyker aldrig upp ur tomma intet, eller hur? Ser fram emot reaktioner från Olle på de reaktioner hans inlägg lett till. Det är facinerande att det finns folk som tycker att utbildning är bläää - det tyckte jag också en tid, men det var på högstadiet när jag var skoltrött, omogen och okunnig...

Man KAN klara sig på egen hand och jag hoppas för alla del att Olle gör det. Men realiteten är den att en överväldigande majoritet av alla mänskor som är framgångsrika inom sina yrken... är utbildade! Utbildning och framgång hänger ihop, det är ingen slump. Att vara rädd för utbildning (eller för indoktrinering) säger nog mera om personen själv än om utbildning...!

Andreas

[som redan för en halv timme sedan borde ha börjat läsa på tent, men som just nu tycker att det här är intressantare än att analysera parlamentarismen... ;-)]

Jag tycker att båda "sidor" i denna diskussion har sina poänger.

De som enbart är självlärda - eller har arbetat som assistent - har oftast fördomar mot fotoutbildningar och tror att det handlar om att "sitta i skolbänken".

I själva verket är fotoutbildningar en plats där man som elev får låna diverse proffsutrustning och exprimentera i princip hur man vill. Man har gott om tid till fotografering och tillgång till kameror, studios, mörkrum mm.

Dessutom kommer det med jämna mellanrum inbjudna fotografer som berättar om sitt arbete.

Att tro att det handlar om en bitter gammal fotograf som styr skolan med järnhand och tvingar eleverna att lära sig hans "gamla avdankade" fotostil - är givetvis fel.

Tyvärr måste jag ju erkänna att 99% av de som jag gått i olika skolor med idag inte arbetar som fotografer. De flesta sysslar med fotografering som ett slags sidoprojekt - men de måste ha ett "vanligt jobb" för att överleva.

Inget fel i det - men det var många som hoppades på att kunna leva på sin fotografering.

Som assistent lär man sig så mycket mer om hur branchen fungerar - som en skola aldrig kan lära ut.

Jag pratade med en AD på en av de största reklambyråerna (under min tid som assistent) och han förklarade att han tyckte var ganska jobbigt när alla nyexaminerade fotoelever kom dit med sina portfolios.

Han visste inte hur han skulle kunna förklara på ett bra sätt hur de skulle gå vidare för att en dag kanske få ett uppdrag av denna byrå - nivån på deras arbete var alltid på tok för låg.

Samtidigt måste jag ju säga att de flesta fotograferna i Mode/Reklam branchen i Stockholm har en väldigt snäv syn på foto.

Allt som inte är Mode/Reklam är oftast totalt ointressant och andra fotografer är "loooooosers" allihop, herregud - för att inte tala om de där naturnissarna...

Och frågar man vad en av dessa fotografer tycker om en gammal fotolegend som exempelvis Robert Frank blir svaret oftast - Who ?

:)

Highweiss skrev:
Man KAN klara sig på egen hand och jag hoppas för alla del att Olle gör det. Men realiteten är den att en överväldigande majoritet av alla mänskor som är framgångsrika inom sina yrken... är utbildade! Utbildning och framgång hänger ihop, det är ingen slump.

Jag skulle nog vilja påstå att fotografyrket är ett av de få undantag där detta inte stämmer.

Inom andra yrken söker man anställda jobb med hjälp av en meritförteckning där man listar sina utbildningar.

Som fotograf söker man arbeten med hjälp av en bildportfolio - där det spelar större roll vilken stil och kvalitet som bilderna har och framförallt vilka arbeten man gjort tidigare. Vilken utbildning man har tas aldrig upp vid dessa möten.

(givetvis beror det på vilken typ av fotoarbete man söker)

själv har jag inte förns nu sluppit visa upp mina utbildningar.
gör jag det nu så får jag höra att jag är "överkvalificerad" om jag tex. söker jobb i fotobutik. (jag får skriva ner mig om jag nu verkligen vill ha ett sånt jobb)
åren börjar synas i mitt ansikte och folk behandlar mig helt annorlunda nu och respekterar mig som både människa och fotograf.

annat var det när jag var i 18-28 års åldern.
då var jag TVUNGEN att slänga fram massor med betyg och utbildningar för att tas på allvar.
tilläggas ska väl att jag länge såg väldigt ung ut (och har ett naivt utseende) och var tjej.
vet inte hur många gånger jag fick frågan av kunder var "min pojkvän fotografen" var nånstans...

på utbildningarna tog jag dessutom massor med bilder som jag levde länge på. bilder som jag under andra förutsättningar aldrig kunnat ta.
jag fick inspiration av både lärare och andra elever samt i dom böcker av fotografer som fanns i mängd på skolorna.

som fotoassistent totaltröttnade jag på yrket och var tvungen att ta flera sabbatsår för att återhämta min lust för fotot igen.

så som jag har gjort, kombinerat skolor med självlärdom och assistentjobb, är nog passande för väldigt många.
man kan plocka ut det som passar en själv inom utbildningen. det far knappast pekpinnar genom skolmörkrummen.
att förakta skolor och lärare inom yrket tycker jag vittnar om egna dåliga erfarenheter och skygglappar för andras bra.

ta in! se er omkring. ta inte första bästa utbildning. hitta intryck. gå vidare. läs på. inspireras. hitta en egen stil.
allt detta går att uppnå på flera sätt. skolor är ett av dom.

För mig är nog också vägen en blandning av skolor och eget famlande. Jag fotograferade sporadiskt och utan egentliga ambitioner i några år. Sedan gick jag en ettårig bildlinje på folkhögskola. Där fick jag ett helt nytt förhållande till bilden. Nya funderingar på vad en bild är för något kom fram. Kompositionslära, färglära och allting gjorde att jag fick en grund att stå på, som jag sedan kan gå ifrån hur mycket jag vill. Jag ser det absolut inte som någon indoktrinering. För mig är alltid "känslan" det viktiga. I högre grad än före kursen. Nu har jag en klarare bild av hur jag ska gå tillväga för att uppnå den.

Sen är det ju så att för vissa passar det bättre att ta sig fram på egen hand. Men bara för att det är så, innebär ju inte det att man slipper visa respekt för andras val.

Re: Re: Re: Re: Varför gå fotokurs?!

Estethia skrev:
och du har gått jättemassor med skolor och vet precis vad du pratar om, förstår jag?
alla dom skolor jag gått och jobbat på har haft yrkesverksamma fotografer som lärare.
(samma sak med konstskolorna faktiskt)
och alla lärare har uppmuntrat till att ta inspiration av andra yrkesfotografer för att lära tekniken och bygga upp ett intresse för yrket och sen pushat för att eleverna ska skapa sig en stil utifrån det dom lärt sig, den inspiration dom fått och det grundliga tekniska dom lärt.
men det är väl helt åt fanders då, enligt dig?
mäkta konstigt.
för jag känner många riktigt duktiga fotografer som har varierande skolor bakom sig, men dom är väl helt stillösa och blasé och urdåliga då, om man ska tro dig...?

tips. slå upp ordet ödmjukhet, respekt, samt vanligt hyfs i nån ordbok är du snäll.
eller gå å ta en kopp te och lugna ner dig och kom ner på jorden.

Nej absolut inte. Men det är inget skäl betala kurser, studielån osv. Och åter igen. Bästa sättet är arbetserfarenhet och lära sig på egen hand.

Ödmjukhet och respekt? Eh asså jag står väl för vad jag tycker och hugger på något som påstår min värld vara "bullshit"...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar