Hejsan.
Jag är ute efter en systemkamera (Med objektiv) för max 5000 kronor. Helst runt 3000, men 5000 funkar. Jag kommer ta mycket macro- och och naturbilder med kameran. Märke spelar ingen roll, men helst Nikon eller Canon, som jag hört mycket bra om.
Vill också ha tips på bra objektiv, som inte blir mer än 5000 MED kamerahus, och vart man kan köpa grejerna. (Ett "kamerapaket" går givetvis bra")
Vill även ha tips på ett bra objektiv att uppgradera med.
Tack på förhand!
Med en budget på max 5000 kr och att det skall fota allt så skulle jag inte ens överväga en systemkamera en ända sekund.
Utan jag skulle titta på dom idag mycket fina långzoom kompaktkamerorna som finns ifrån alla möjliga märken...
Och skall du matcha en sådan långzoomare med en systemkamera och sedan köpa
dom olika optikerna som erfordras för ta dom bilderna en st långzoomare kan ta så kommer kostnaden rusa iväg klart högre än 5000 och sedan ett inköp av en extra optik.
Men det är vad jag anser & tycker .. Systemkameran börjar med att man handlar ett hyfsat billigt hus med optik.. Sedan skall man fota det där man kunde fota med fick-kameran. Och ser bara brus brus brus o sudd sudd sudd..Och inga färger osv osv..
Då frågar man på forum om vad man skall göra.. Då skall man handla ljuskänslig optik.. (samt finare bildprogram, Då dom medföljande inte alltid är dom bästa)
Sedan skall man fota flugan i fönstret.. Försöker med systemaren ta den där bilden som var enkel att ta med fick-kameran.. Och så blev den inte i närheten lika bra.. Då skall man ha macro.. Helst ljuskänsligt då givetvis....
Så skall man fota den där fågeln som sitter där på grenen. Tele behövs.......Då skall man ha....Och har man då valt en kamera utan stabilisering så kanske man snabbt även behöver dra runt på stativet.. Eller handla nytt i stället för beg billigare optik för att få stabilisering till teleoptiken...........Detta sagt utan starta snacket om stabilisering eller ej. men med tele och handtaget är stabiliseringen guld värd enligt mig i alla fall. Och tror dom flesta kan dela den tanken speciellt om man handlar ej så ljuskänslig optik...............................................hmmmmm så var man inne i rågången att "måste ha" för att fånga bilden...
osv ..
Och inget av dom olika sakerna man skall fota är gratis att få optiken till den högre nivån så det "slår" den enkla billiga fick-kameran ens knappt... Och jämfört med en högpresterande långzoom så kostar det många pengar innan optikerna har parametrarna att varje optik är klart bättre än dom väl sammansatta långzoomarna..
Jag tycker att det är lite för mycket mode i att alltid rekomendera systemkameran alltid som bästa valet. Speciellt om frågeställaren direkt påvisar att det finns rätt klara begränsningar i lust att betala mera än typ 5 lapp. Och kanske ett optikval till senare......
Dessutom kan man med ett modernt kompaktlångzoom lära sig fota lika bra egentligen som med en enklaste typ av systemare.. Inställningarna finns ju även i dom fina kompaktlångzoomarna.. Samt en del har även raw och Jpeg. Så man kan därmed även lära alla typer av bildprogram utan problem...En del har även separat blixtsko så man kan inköpa separat blixt...
Och fastnar man sedan för fotande så är den först inköpa högkvalitativa långzoomaren ändå en kameratyp man gärna har i reserv eller som den man tar med enklare än den större "mersakerkrävande" systemare...
Så tänker jag. Fel eller rätt vet jag inte. Men det är
mina tankar då jag ser frågeställningar som din..
Sorry långt inlägg..
Mvh
Tobbe.