Annons

Vilken kamera skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonatan96

Aktiv medlem
Hejsan.

Jag är ute efter en systemkamera (Med objektiv) för max 5000 kronor. Helst runt 3000, men 5000 funkar. Jag kommer ta mycket macro- och och naturbilder med kameran. Märke spelar ingen roll, men helst Nikon eller Canon, som jag hört mycket bra om.

Vill också ha tips på bra objektiv, som inte blir mer än 5000 MED kamerahus, och vart man kan köpa grejerna. (Ett "kamerapaket" går givetvis bra")

Vill även ha tips på ett bra objektiv att uppgradera med. :)

Tack på förhand!

känn

Hur är Nikon D40? Är det mycket skilnad på den och Nikon D60?
Tror att det är ofrånkomligt att man måste känna marknaden, eller framför allt, gå runt i affärerna och känn på kamerorna. Sök sedan teknisk info o tester på nätet. Tror inte att det funkar att köpa något efter ett tips på denna teknikfrossande sajt bland alla canonister och nikonister och pixelkramare. Alla anser att just deras kamera är bäst.

Ja, jo, men här på Gotland är det inte så stort utbud, och de kameror som finns kostar vanligtvis över 5000. Som sagt, D40 vs. D60, vad tycker ni? Vilken är mest prisvärd?

Mycket prisvärt paket med D40, två objektiv och minneskort:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D4018200VRpac

Svårt att tro att det går att få mer för 5000kr. Jag tror att du kommer att ha stor glädje av och kunna utvecklas mycket med det paket jag länkade till.

Svagheten med de objektiv som ingår i paketet är främst att de inte är ljusstarka. Ett objektiv som kan vara vettigt att lägga till senare kan vara en normalzoom med 2.8 som största bländaröppning genom hela zoomomfånget eller kanske ett av de billiager fasta objektiven (30mm 1.8 eller 50mm 1.8). En annan vettig uppgradering är att köpa till en extern blixt som går att studsa mot taket.

Ja, D40 verkar helt okej. Eftersom jag bara är 12 år så ligger min budget ganska lågt, men jag hittade ett D40 paket på Dustin för 3000, (http://www.dustin.se/pd_5010101248.aspx) kan det vara något att börja med, för att sen uppgradera med nytt objektiv när pengar finns?
Självklart en mycket bra kamera för det priset. Men lägg märke till att priset som anges är exklusive moms! Kameran från Dustin kostar alltså 3790:- (inkl. moms) plus frakt.

Jaha, det var exklusive moms.. :( Vad tycker ni, köpa en D40, eller en D60 för 5000?

D40: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D4018200VRpac

D60: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD601855VR

Eller kanske den här D40'n, så jag kan köpa nya objektiv snabbare?:http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D401855

Jag vill ha en kamera jag kan utvecklas i, som jag inte snabbt behöver byta upp mig från. Alltså en kamera jag kan ha länge utan att behöva en bättre. Det lutar åt D60 om jag orkar vänta, då de tar otroligt bra bilder, men även D40 har jag hört skall vara bra.. Lite beslutsångest. ;)

Senast ändrad:
Låter som att du kanske har bestämt dig för en d60. Ta den så kommer du inte behöva gå och fundera på om du kanske valt fel. Båda är bra och är utmärkta kameror att utvecklas med.

Jag har också kollat på Canon EOS 1000D. Vilken är bäst för mina önskemål (Macro och natur), Nikon D60 eller Canon EOS 1000D? Och vilket/vilka objektiv är bäst?

Senast ändrad:
Visst är det hopplöst om det skall vara den ena eller andra, den ena är bättre på detta den andra på något annat.

El-giganten har 1000D med kitobjektiv för 4450 (tror jag det var). 1000D har ingen spotmätning vilket kan kanske vara bra till makro fotograferingen. Å andra sidan har den “live view” där du kan förstora 10x och ställa in skärpan. Vill man kunna visa/skriva ut bilderna direkt från kameran har D60 raw omvandling och redigerings funktioner.

Svårt att välja är det, DPreview säger att D1000 är snäppet bättre på höga ISO än D60, när jag tittar på Cyberphotos testbilder med kit-objektiv är kanske 1000D aningen skarpare på ISO 1600 men har påtagligt färgbrus i de mörka partierna det har inte D60 testbilden. Det kan kanske bero på vilka inställningar de använt eller att kit-objektiven håller något olika kvalitet.

Tror iofs att skillnaderna mellan dessa mest är en smaksak och att man blir väldigt nöjd med bägge om man kommer från en kompaktkamera.

Kamerahus verkar vara lite som datorer, 3-5 år gamla är säkert precis lika bra nu som de var när de kom ut men tekniken i de nya har utvecklats så att de gamla blir ointressanta. Kamerahus är inte längre en livstidsinvestering och om man fortsätter att fotografera kan man nog räkna med att man kommer att ”behöva” köpa nytt hus efter 3-5 år. Så vilket kamerahus anser man sig kunna ”leva med” under de närmaste 3 åren.

Det borde gå att pruta en aning också. En märkbar skillnad att besöka El-giganten, SIBA, On-Off nu mot inte för så länge sedan. ”Förr” fick man närmast stå i kö för att få tag på en säljare nu hinner man inte vistas många minuter i butiken innan en säljare rusar till och vill hjälpa en. Krisen har slagit hårt mot dessa, konsumtionen föll förra året och kraftigast sista kvartalet. Troligen ser det än sämre ut detta kvartalet. Ryktet säger att i tex Kanada skal Canon dra i gång Cash Back kampanj i April, skulle inte förvåna om vi får se något sådant här också från de stora tillverkarna.

Tack för det långa svaret Lars. :)

D60 lämpar sig alltså bra till om man vill skriva ut korten direkt från kameran om jag fattade det rätt? Det verkar var två rätt lika kameror, kör på D60. Visst är det så att den måste ha en motor i objektivet?

Hejsan.

Jag är ute efter en systemkamera (Med objektiv) för max 5000 kronor. Helst runt 3000, men 5000 funkar. Jag kommer ta mycket macro- och och naturbilder med kameran. Märke spelar ingen roll, men helst Nikon eller Canon, som jag hört mycket bra om.

Vill också ha tips på bra objektiv, som inte blir mer än 5000 MED kamerahus, och vart man kan köpa grejerna. (Ett "kamerapaket" går givetvis bra")

Tack på förhand!

Du är rätt på om du väljer nikon D60 eller canon1000 det är bra instegskameror och det finns gott om optik och tillbehör att köpa till efterhand, men välj ett "kitpaket" med lämpligtvis optik 18-55 VR som Mediamarkt,Expert eller Elgiganten ofta har bra paketpris på och köper du över disk kan du kontrollera vid köpet att alla tillbehör finns med, jag köpte en nikon hos CP som leverades i skadad kartong och utan svensk manual och blev dåligt bemött, annars finns ju netonnet.se om du vill köpa på nätet. Lycka till och skriv gärna vad du fastnade för !

Hejsan.

Tack på förhand!

Med en budget på max 5000 kr och att det skall fota allt så skulle jag inte ens överväga en systemkamera en ända sekund.

Utan jag skulle titta på dom idag mycket fina långzoom kompaktkamerorna som finns ifrån alla möjliga märken...

Och skall du matcha en sådan långzoomare med en systemkamera och sedan köpa dom olika optikerna som erfordras för ta dom bilderna en st långzoomare kan ta så kommer kostnaden rusa iväg klart högre än 5000 och sedan ett inköp av en extra optik.

Men det är vad jag anser & tycker .. Systemkameran börjar med att man handlar ett hyfsat billigt hus med optik.. Sedan skall man fota det där man kunde fota med fick-kameran. Och ser bara brus brus brus o sudd sudd sudd..Och inga färger osv osv..

Då frågar man på forum om vad man skall göra.. Då skall man handla ljuskänslig optik.. (samt finare bildprogram, Då dom medföljande inte alltid är dom bästa)

Sedan skall man fota flugan i fönstret.. Försöker med systemaren ta den där bilden som var enkel att ta med fick-kameran.. Och så blev den inte i närheten lika bra.. Då skall man ha macro.. Helst ljuskänsligt då givetvis....

Så skall man fota den där fågeln som sitter där på grenen. Tele behövs.......Då skall man ha....Och har man då valt en kamera utan stabilisering så kanske man snabbt även behöver dra runt på stativet.. Eller handla nytt i stället för beg billigare optik för att få stabilisering till teleoptiken...........Detta sagt utan starta snacket om stabilisering eller ej. men med tele och handtaget är stabiliseringen guld värd enligt mig i alla fall. Och tror dom flesta kan dela den tanken speciellt om man handlar ej så ljuskänslig optik...............................................hmmmmm så var man inne i rågången att "måste ha" för att fånga bilden...

osv ..

Och inget av dom olika sakerna man skall fota är gratis att få optiken till den högre nivån så det "slår" den enkla billiga fick-kameran ens knappt... Och jämfört med en högpresterande långzoom så kostar det många pengar innan optikerna har parametrarna att varje optik är klart bättre än dom väl sammansatta långzoomarna..

Jag tycker att det är lite för mycket mode i att alltid rekomendera systemkameran alltid som bästa valet. Speciellt om frågeställaren direkt påvisar att det finns rätt klara begränsningar i lust att betala mera än typ 5 lapp. Och kanske ett optikval till senare......

Dessutom kan man med ett modernt kompaktlångzoom lära sig fota lika bra egentligen som med en enklaste typ av systemare.. Inställningarna finns ju även i dom fina kompaktlångzoomarna.. Samt en del har även raw och Jpeg. Så man kan därmed även lära alla typer av bildprogram utan problem...En del har även separat blixtsko så man kan inköpa separat blixt...

Och fastnar man sedan för fotande så är den först inköpa högkvalitativa långzoomaren ändå en kameratyp man gärna har i reserv eller som den man tar med enklare än den större "mersakerkrävande" systemare...

Så tänker jag. Fel eller rätt vet jag inte. Men det är mina tankar då jag ser frågeställningar som din..

Sorry långt inlägg..

Mvh
Tobbe.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto