Jag har hittintills endast fotograferat med en kompaktkamera. Detta ger mig dock ingenting, då jag är intresserad av att fotografera macro samt rörliga objekt (ex: knivskarpa foton på djur som fångas mitt i språnget).
Jag undrar därför vilken typ av kamera jag ska köpa. Det är klart att prislappen är viktig, men det viktigaste är nog att man blir nöjd. Jag har länge tittat på Nikon D-90, men är självklart öppen för andra (bättre?) alternativ. Att filma med systemkameran är definitivt inget måste.
På ett sätt har signaturen pgx en poäng, vill du få bilder med samma fantastiska bildkvalitet som proffsen så behöver du ofta ganska dyr utrustning. Men, vad viktigare är, du behöver samma kunskapsnivå som proffsen. Börja med kunskapen, den är faktiskt viktigast och billigare att skaffa
Jag såg längre ned att du hade en budget på sisådär 11000, vill du verkligen lära dig fotografera på allvar så är en D90 ingen dum kamera alls att börja med. Den är ganska snabb, den tar bra bilder i dåligt ljus och du kan lära dig massor med den. Med en D90 tar det ett bra tag, förmodligen flera år, innan det är kameran som begränsar dig mer än dina kunskaper gör.
Mitt allmänna tips, köp en D90 eller en liknande kamera från något annat märke. Köp även några böcker med naturbilder av olika slag och försök ta liknande bilder i din egen omgivning. Börja med måsar istället för örnar, börja med actionbilder på grannens hund istället för på geparder osv. Det centrala är att se på bilder du gillar, försök ta något liknande och när det (ganska oundvikligen
inte blir som du tänkt dig, fundera över vad som är fel, vad du kunnat göra annorlunda. Du kommer att upptäcka sambanden mellan rörelseoskärpa och slutartider, mellan skärpedjup och bländare, och viktigast av allt: hur otroligt viktigt det är att fotografera i rätt ljus. Lär dig hur mycket kompositionen betyder för hur en bild blir. Lär dig ta kontroll över förgrund och bakgrund och se hur mycket det påverkar huvudmotivet. Kort sagt - lär dig fotografera.
Signaturen pgx skrev:
Med en så tight budget så kan du glömma action/djur foto, visst med ett billigt objektiv så kan du fota på djurpark men inget seriöst. Tyvärr ledsen att göra dig besviken men det är bättre att säga som det är än att som andra lura dig att köpa billig skit som du kommer bli missnöjd med. Du har säkert kollat på bilder från seriösa fotografer och har en önskan om att ta liknande bilder och då behöver du riktig utrustning tyvärr. Det finns inga budget genvägar.
Visst är det enklare att få bra bilder med en utrustning för 100000 kr med objektiv som har bländare på 2,8, där kameran tar 9 bilder/sek och har superautofokus osv osv. Men att det går att ta bra bilder med enkel utrustning och att du lika gärna kan ge upp ... Kvalificerat struntprat!
En D90 och andra liknande kameror från andra märken är inte billig skit utan otroligt avancerade och kompetenta kameror som kan mer än många tror. Sedan är inte kit-objektivet du får med speciellt bra för bilder på havsörnar som fångar fisk eller ett lejon som fäller en gnu. Men du kan lära dig massor med ett kit-objektiv, skaffa dig den kunskap du behöver sedan när du blivit biten på allvar och belånar huset för att köpa de superobjektiv du vill ha. Men börja från början och lär dig grunderna inom foto: ljus, exponering, komposition, timing, kunskaper om motivet osv. osv. När det sedan verkligen är utrustningen som begränsar dig, inte kunskaperna - köp dyrare och bättre grejer.
Jag tackar härmed på förhand för alla eventuella svar jag kan få. Jag är medveten om att det kanske var dumt att registrera sig här innan jag ens börjat. Men intresset finns och jag tänkte att det var ett bra sätt att börja.
Du har som jag ser det gjort helt rätt: du börjar med att skaffa kunskaper, sedan skaffar du utrustning. De flesta gör precis tvärtom och blir ofta besvikna