Jag skulle säga att D90 är en bra början och till den någon av de lite mer ambitiösa kit-objektiven: 18-105 VR är ett förslag. Billigare och mindre omfång än 18-200, men bättre och roligare än den billigaste 18-55. På de pengar du spar genom att inte skaffa en 18-200 skulle jag skaffa en 35/1,8 som ger dig möjlighet både till riktigt korta och fina skärpedjup (mycket "blurr" i bakgrunder) och till fotografering i svagt ljus (typ kräftskivan
. Sedan efter ett tag när du kört de här två objektiven ett tag och byggt upp mer känsla för vad du gillar att fotografera ... Så kan du komplettera med, tja, kanske en ljusstark telezoom ... Eller ett makroobjektiv. Eller så har du blivit biten av seriös fågelfotografi, belånar huset och skaffar en 500/4. Eller vill fotoa actiobilder på när ahåll och skaffa en extrem vidvinkel. Kort sagt: börja med några enkla universalobjektiv som en 35/1,8 och en bra kitzoom (18-105, 18-135 eller rent av 18-200) och fotografera ett tag innan du bestämmer dig för vidare investeringar.QUOTE]
Ännu ett fantastiskt svar!! Härligt!
Mina önskemål är:
1. Fotografera djur (springandes i luften med vattenstänk och annat flygandes runt om, med blurrig bakgrund), samt sportfoton.
2. Porträtt.
3. Macro (stort fan av rejäla närbilder av insekter).
Många säger "böja med det här objektivet och köp nytt när du kan det". Men det känns som att jag redan vet vad jag vill ha och hur jag vill fotografera. Då är det väl rätt knasigt att inte köpa den utrustning som klarar det? Hmm..vad vet jag.
Fråga:Jag har förstått att Macro passar fint för porträtt. Vilket är det bästa macrot för runt 5-6000SEK?
Fråga: Gällande sport/djur-objektiven. När du föreslog 18-105 framför 200, var det bara för att spara pengar, eller är inte 200 så pass mycket bättre?
Nu är jag så trött efter allt surfande och efter all informationssökande så att jag nästan slår knut på mig själv. Det kanske märks i mina upprepade frågeställningar. Jag tycker att jag blivit mer osäker på vad jag ska köpa efter att ha frågat så pass många olika. Alla säger sitt, och jag har ju ingen aning om vad de har för kompetens.
Svara dock gärna på mina frågor, igen.
Nu ska jag sova....
- Robban