Nu står jag i valet och kvalet mellan två paket. Säljaren insisterade på det billigare paketet med två objektiv, då det skulle vara bättre bildkvalité. Nackdelen med två objektiv istället för ett är ju de ständiga bytena. Följande paket fanns:
1. Nikon D90 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR + AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR
2. Nikon D90 + AF-S DX VR 18-200/3,5-5,6G IF-ED
Det första alternativet var 2500 SEK billigare. Antingen får jag tydligen bättre bildkvalité med nr 1, eller mer tillgänglighet med nr 2. Sen ska jag ju köpa ett macro också....
Vilket paket ska jag välja? Snabbt svar önskas!
Mvh/ Robban
Nu ska jag vara lite djävlig och (försöka) kasta grus i ditt beslutsmaskineri här, men jag lovar att jag gör det för ditt eget bästa!
D90 är en bra kamera, tom en mycket bra kamera...MEN den är senaste modellen och dras därför med ett oöverkomligt problem, priset!
Den kostar unjefär dubbelt så mycket nu som den kommer göra begad (men knappt använd) om 12 månader. Jag skulle starkt avråda dig från att låta kamerahuset käka upp mer än en tredjedel av din inledande budget.
En D60 (eller en D80 om du promt vill ha en större) kommer ge dig bilder som i 95-99% av fallen är oskiljbara från varandra vid ett "blind test". Det skrevs någonstans här att en bild tagen med en 6mp kamera inte skulle duga som tidningsomslag, det är ren BS. Om den inte duger så är det beroende av helt andra saker och inte kamerahuset, antagligen optiken om det är teckniskt men oftast är det fotgrafend et hänger på.
Optiken däremot är ett område som det kan "kosta" mer att snåla på, lätt att fastna i den fällan och ta bilder med dåliga glas.
För det första ska du inte stirra dig blind på data, det är oftast en fråga om hur juts du trivs med just dina objektiv. Det är ingenting som de fleast kommer underfun med under några kläm och känn vändor i butiken, oftast krävst det många månaders användande av gluggarna i fråga för att man ska märka om de är "RÄTT" för just dig. Jag brukar rekomendera ett år av "testande" för att hitta rätt.
För det andra ska du inte stirra dig blind på AF-gluggar. Då har man (speciellt som nybörjare) missat en av de bästa sakerna med en systemkamera, möjligheten att själv helt styra hur bilden ska te sig.
När det gäller ditt "skuttande-hund-tele" så bör det kanske vara ett AF men med resten är jag långtifrån lika säker.
En nära-normal fast glugg på någonstans mellan 28mm och 50mm bör du ha,om det är en 28mm som motsvarar diagonalen på sensorn (klassisk definition på normalobjektiv sedan fotografins begynnelse) eller en 35mm som motsvarar en lite mer tele-normal som ofta återfinns på småbildskameror (den normala 50mm gluggen har du säker hör om vid detta laget) eller en 50mm som ligger och spelar mitt emellan en normalglugg och ett proträttele är en fråga om tycke och smak; åter igen TESTA SJÄLV.
Denna glugg bör du om möjligt köra uteslutande manuellt fokus den första tiden för att få ett grepp om vad det handlar om att faktisk komponera bilden även med skärpeplanet.
När det gäller mackro som trycker jag ännu hårdare på att du bär undvika AF, ju kortare skärpedjup destå mer har du att vinna på att lägga tyngden på att gluggen ska fungera väl manuellt fokuserad.
Som exempel på normalgluggar kan du ha dessa:
Nikkor 28/3,5 eller 28/2,8
Nikkor 35/2 eller 35/2,8
Nikkor 50/1,4, 50/1,8 eller 50/2
Som mackroglugg finns det ett självklart val att börja utforska sin mackrobehov med:
Mickro-Nikkor 55mm
Lycka till med bilderna oavset vilken utrustning du väljer