Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill bara tala om att jag grubblar mig grâhârig, det är sâ retfullt när man känner igen nâgot o inte kommer pâ vad det är.

Denna trâden är roligast pâ Fs.
 
Nej, inte Visby heller.

Håller helt med dig, Gunnar D. Trivsam tråd; så lång, så (allmän)bildande och så lite bråk.
 
Ja, den var vild. Och lika fel också.
Kanske kan avslöja att det i alla fall handlar om söder om Dalälven.
 
Oj då, snart ett helt dygn utan några gissningar. Eller har alla tagit semester?

En ledtråd till: "Översätt" (alltså inte helt rakt) Greenwich Village, och du får anläggningens svenska namn.
 
Din första ledtråd kan jag få till:

Medeltidsbyn

En sådan finns i Hallsberg som är en järnvägsknut och Lennart Nilsson har ju haft en utställning om järnvägssverige.
Nissan rinner vad jag vet inte genom Hallsberg, men det är kanske ytterligare en luring.

Mitt svar: Medeltidsbyn, Hallsberg
 
-byn är rätt, men för dem med fördomar så är det en by för bohemer, en betydligt senare livsstil.

Nej, någon luring med Nissan är det inte, utan jag avser den riktiga Nissan som man får lära sig enligt ramsan Vi äta ni laga. Kanske tänker vi också på olika konstnärer med samma namn?

Historiskt sett pratar vi om en gränstrakt.
 
Vad skulle man göra utan google? Här kommer så en ny, denna gång utanför rikets gränser.
 

Bilagor

  • 123.jpg
    123.jpg
    54.3 KB · Visningar: 245
Det skulle man kunna tro med tanke på vilka bilder jag har publicerade. Du är väldigt nära, men det är ingen filmstudio och det ligger inte i stadsdelen Hollywood.
 
Gissning: Disneyland i LA.
Har aldrig varit där men det där ser såpass artificiellt som man föreställer sig Disneyland vara.
 
Los Angeles är rätt, men det är inte Disneyland, och inte någon annan nöjespark heller. Eftersom ni tog staden så lätt får ni nog pricka in det lite närmare för ett godkänt svar. :)
 
Så har det gått över ett dygn, så en liten ledtråd kanske är på sin plats. Stället är faktiskt ett museum. Jag kan tänka mig något följande för ett godkänt svar:

1. Namnet på museet
2. Namnet på parken museet ligger i
3. "Smeknamnet" på den sträcka/område i Los Angeles där museet ligger.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.