Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst är det Vancouver. Men OS är ju över...

Japp, det är Vancouver. Mannen på första bilden var "Gassy Jack" som kom att namnge Gastown i Vancouver där även den ångdrivna klockan står (en sökning på steam clock ger genast svaret).

OS är visserligen över men Vancouver är ju mer än OS (som för övrigt var mer i Whistler än Vancouver).

Tråden är din.
 
Nu kommer ett nytt bidrag från en av de märkligaste platserna jag besökt. Fick maska bort 2 skyltar...om ni undrar.Var är vi?
 

Bilagor

  • var1.jpg
    var1.jpg
    48.7 KB · Visningar: 120
Bra gissning, rätt land så maskar jag bort texten... Ifall du förstår Kinesiska tecken heter platsen 石林
 

Bilagor

  • var1-utan mask.jpg
    var1-utan mask.jpg
    49.1 KB · Visningar: 116
Är det för svårt? Platsen ligger i den provinsen som gränsar i sydost om Tibet. Platsen är en av den provinsens (och Kinas) största naturligt skapade sevärdheter, självklart klassad som ett världsarv...
 
Tja, det blev kanske lite för lätt nu istället? Stället verkar kallas både South China Karst och Stone Forest (Shilin) och ligger uppenbarligen i Kunming i Yunnanprovinsen. Vet inte om stället har något svenskt namn...
 
Tja, det blev kanske lite för lätt nu istället? Stället verkar kallas både South China Karst och Stone Forest (Shilin) och ligger uppenbarligen i Kunming i Yunnanprovinsen. Vet inte om stället har något svenskt namn...

Helt rätt. Ett fantastiskt ställe som isen/havet format men ligger nu 1700 m över havet!!! Klart sevärt!

Det kanske blev lite lättare men jag tror inte platsen är så känd bland oss svenskar. Varit i Kunming några gånger i tjänsten och då passade jag på att besöka platsen...
 
Ja, det ser onekligen ut som ett ställe värt ett besök. Man får många bra resetips från den här tråden...

Då åker vi till ett helt annat ställe i världen.
 

Bilagor

  • platsen3.JPG
    platsen3.JPG
    31.1 KB · Visningar: 97
Kanske är det för svårt med den bilden så här kommer två ledtrådar:

1. Mönstret i neon på byggnaden längst till vänster kan ge en ledtråd till vilken typ av byggnad det är och underlätta googling. Iaf om man googlar på Engelska.

2. Den här statyn står i samma stad och föreställer en känd person som bott bland annat i denna stad.
 

Bilagor

  • platsen4.JPG
    platsen4.JPG
    44.8 KB · Visningar: 161
Kenneth, jag tror både du och jag har hittat de två alternativ det kan vara. VIsst är det Poe. Poe föddes i Boston men verkade och dog i Baltimore. Jag besökte både Boston och Baltimore för 30 år sedan och såg denna staty...tror det var på ett universitet i Baltimore...eller var det i Boston...
 
Baltimore...en av stoppen i Volvo Ocean race

Baltimore är helt rätt och visst är det Edgar Allan Poe, visserligen född i Boston, men bodde också i Richmond, New York, Philadelphia och Baltimore. Det är också helt rätt att statyn står utanför universitetet.

Din tur...
 
Ja och just det... byggnaden på första bilden med vågorna i neon är ett akvarium och söker man på "harbor aquarium" i Google kommer National Aquarium i Baltimore Inner Harbor upp som första träff...
 
Okey, Tack Christoffer för en förträfflig gåta. Min förra var ganska svår initialt...så jag hoppas denna är lättare. Var är den tagen?
 

Bilagor

  • var2.jpg
    var2.jpg
    16.4 KB · Visningar: 111
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.