Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bravo Ante, tråden är Din.

Bifogar ett par bilder från Havanna. På baksidan av andra bilden kan man läsa "PRADO - trottoaren är lagd i svart, vitt och rött, slipad stenmosaik. Sidobalustraderna är i marmor. I bakgrunden fästningen Morro".

Trevligt att Du tyckte om idén med att fota av ett äldre vykort. Gillar Ni det så har jag fler. Motivet skall finnas tillgängligt på Google, i annat fall blir det alltför svårt.

per
 

Bilagor

  • 50 pappas resa 214.jpg
    50 pappas resa 214.jpg
    20.2 KB · Visningar: 83
  • 50 pappas resa 063.jpg
    50 pappas resa 063.jpg
    26.7 KB · Visningar: 85
Det är väl bara att konstatera att vi har olika sätt att lämna ledtrådar till gåtans lösning. Jag har inget problem med Jan-Olofs metod att per text lämna fler klurigheter som leder oss deltagare rätt. Många gånger har jag nog gjort samma sak.
Tycker också det är kul om bilden som läggs ut innehåller en och annan detalj som går att spinna vidare på genom att exempelvis googla.
Däremot kändes i alla fall för min del den gula pumpen väldigt svår. För mig veterligen var det väl ingen världsberömd vattenpump, och den fanns väl inte heller på någon plats där man kan anta att de flesta av oss passerat vid något tillfälle?
 
För min del har jag alltid räknat med att de bilder vi använder är bilder vi själva tagit på plats - men det kanske är feltänkt om nu inga regler finns (från början var upplägget platser i Sverige - efter några sidor hamnade man i Skandinavien och efter 50 - 60 sidor i Europa och är utanför Europa vet jag inte)
 
Senast ändrad:
Jag tycker att Du har rätt! Och så har det nog fungerat också med något enda undantag. Tråden har rullat på sedan hösten 2005 och det är nog genom att vi vidgat "upptagningsområdet" som den finns kvar. Jag tycker att den moget och sakta har utvecklats och hoppas att den fortsätter att göra det, eftersom den gett oss både underhållning och kunskaper.

Det kanske inte var så välbetänkt att plåta av ett av pappas vykort inköpt år 1930. Men varför inte? Vad tycker Ni andra?

per
 
För min del har jag alltid räknat med att de bilder vi använder är bilder vi själva tagit på plats - men det kanske är feltänkt om nu inga regler finns (från början var upplägget platser i Sverige - efter några sidor hamnade man i Skandinavien och efter 50 - 60 sidor i Europa och är utanför Europa vet jag inte)

Jag håller med till 100%. Jag tycker inte det är någon sport att sitta med google och leta upp platser, det känns billigt. Jag lägger bara upp bilder jag tagit själv på resor runt om i världen. Den som känner igen platsen eller har varit där kan lämna korrekt svar utan att sitta och gissa i inlägg efter inlägg.
 
Vem vet, vem är bäst? Du eller google? Är det fel att vara duktig på att söka med google? Ja, kanske när det gäller frågesporter! Annars är det ju bara att svara med kolla på Google, till alla frågor som poppar upp... När "Bild Google" kommer på nätet så dör ju denna form av "tävling", men det är kanske meningen... När du söker information om annat så är ju google som vilket bibliotek som helst.


Ärlighet varar längst.
- Kan du Pelle ge ett exempel på det? Frågar fröken i skolan
- Om jag gör läxan själv tar det två timmar. Om mamma hjälper mig går det på en kvart.
 
Problemet är att ska man bara känna igen de bilder som kommer upp för att man har kunskap själv eller själv varit där så är det inte många av de som jag klarat som jag faktiskt hade klarat. En del här är ju hur beresta som helst och jag som inte är det skulle då ha större svårighet att klara.
Jag har använt mig av mitt huvud, ledtrådar som skrivits, eniro, google, länskartorna mm annars hade det aldrig gått. Också därför just nu mera inaktiv för jag har inte all den tiden som behövs.

Som svar på Din fråga Per: Jag tycker inte det är OK att fota av vykort för nästa steg är ju då att ta en bild på nätet från var som helst.
 
Jag har aldrig varit i Havanna men jag skulle gärna vilja åka dit. Svaret googlade jag fram...

Min bild tog jag för en vecka sedan. Första gången i mitt liv som jag åkte med konståkningsskridskor för övrigt. Livsfarligt!

I vilket område hittar man denna rink (finns på Google)?
 

Bilagor

  • rink.jpg
    rink.jpg
    92.5 KB · Visningar: 65
Sådant där brukar väl finnas i Amerika, det har jag sett på teve, så jag drar till med New York, bara för att få en start på gissningarna (O-googlat)
 
Det kanske inte var så välbetänkt att plåta av ett av pappas vykort inköpt år 1930. Men varför inte? Vad tycker Ni andra?

per

I princip ska vi ju inte fotografera av vykort som andra fotografer kreerat.
Vore det bara möjligt så skulle det väl kunna vara en extra krydda åt gissningsbilden om man också har varit på plats, fast åratal senare. Tänker mig ungefär som den artikeln på framsidan häromdagen som berättade om kollage som fotografer gjorde med gamla foton "inkopierade" i nytagna bilder.

Jag var nog inte först att använda mig av Google i den här tråden, men tycker inte att det är något fel heller. Teoretiskt, och sannolikt även praktiskt, kan ju någon komma att lägga ut en gissningsbild från en plats i världen där ingen annan av oss i tråden har varit.
Om man utifrån bilden får en idé om vad man ska söka vidare efter (huvudvägar i Nordamerika, slott i Frankrike, medeltida kyrkor i Sverige, växter i Papua Nya Guinea, ormar på Borneo) i Google eller andra källor så är tråden som sagts både lärorik och underhållande.

Så för mig gäller självtagna bilder där antingen innehållet i bilden eller något ord i texten ger ledtrådar åt var platsen är.
 
När man ritade denna rink och byggnad så hade man nog sneglat på något i New York eller liknande men just denna ligger inte där. Som plats är ju Thailand väldigt omfångsrikt men ingen av Thailands platser är rätt.

Bifogar en annan bild från samma plats som förvirrande ledtråd.
 

Bilagor

  • utnfr.jpg
    utnfr.jpg
    25.9 KB · Visningar: 58
Denna bild är också tagen på samma plats i samma stad. I och med att detta djur hör (eller snarare hörde, tyvärr) till platsens naturliga fauna så kan vi eliminera den amerikanska södern...
 

Bilagor

  • tgr.jpg
    tgr.jpg
    71.6 KB · Visningar: 93
Okej, en fågel kanske inte var så googlingsbart. Jag lägger upp en bild tagen från mitt hotellrum och den föreställer en del av taket på rinken. Här finns det gott om ledtrådar men då vill jag också veta vad staden heter. Det är inte så enkelt som det kan låta. Själv hade jag gissat fel...
 

Bilagor

  • prmd.jpg
    prmd.jpg
    78 KB · Visningar: 78
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.