Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
YL cameraservice i Pudu Plaza säljer ju beg kamerautrustning.
Boeing Electronics i Sungai Wang Plaza säljer inte jumbojet men väl kameror.
Britterna byggde Pudu Jail 1895.
Japanerna höll brittiska krigsfångar här under kriget.
87 Kinesiska mineralletare hittade tenn i denna dåvarande ödemark på 1860talet. Därav växte staden Kuala Lumpur upp.
Petrona Towers syns i spegelbilden i vattnet på bilden på min dotter.
Landet är Malaysia.
Murarna runt fängelset är målade med detaljrika naturmotiv.
Fängelset är ruskigt och har en ruskig historia. Det är stängt sedan 1996 men används i dag för tillfällig förvaring av illegala invandrare och som häkte.

En ren slump bara.
Jag har aldrig varit i trakten själv, men en arbetskamrat är just hemkommen därifrån. Vi pratade om resan på fikarasten.
Det fick mig att sitta och googla bilder från Kuala Lumpur - och plötsligt ramlade jag på bilden av fängelset.
:)

Ja, jag måste säga att det var den märkligaste hotellutsikten jag någonsin haft. Vi bodde på 37e våningen och tittade rakt ner i fängelset. Det smakade lite illa i munnen på något vis...

Det kan jag tänka mig att det var! :)

Jaha ja, så nu ska alltså jag lägga upp en bild?
Ska den vara egenhändigt tagen?
Hur lång tid har jag på mig?
(sitter på jobbet just nu, alldeles bildlös)

Egenhändigt tagen bild? Absolut. I övrigt förväntar man sig i den här tråden att en ny bild kommer upp inom ett dygn.

(hoppas jag gör rätt nu, för jag TROR det är jag?)

En plats som hade sin guldrusch för 15 år sen.
Även andra ädelmetaller gick att utvinna...

Bilagor

• LH.jpg
    LH.jpg
    66.5 KB · Visningar: 88
Oj, det var verkligen en chansning som gick hem... :)

ok, här kommer en ny:
I vilken stad på vårt klot står denna?

Bilagor

• PICT0465.jpg
    PICT0465.jpg
    10.3 KB · Visningar: 107
Skall ge en ledtråd.
Obelisken på bilden är inte stadens mest kända landmärke. Det som staden är mest känd för har jag rakt bakom mig. Det är också så att om man som mig har ett specifikt intresse (förutom foto) så är det hit man skall. Detta är så att säga intressets Mekka.

Vi kan behöva mer ledtrådar här:

När jag var där, 2006, kostade intresset (som är en sport) 1600kr per person.

Platsen sägs vara sportens ursprung, men man debatterar om det också (som allt annat).

Att åka hit är definitivt ingen kulinarisk upplevelse. Bland den mest smaklösa mat jag någonsin ätit på en resa.

Nästa ledtråd blir en till bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar