Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jajamen Anders, helt rätt.

"Grannen" jag tänkte på är Fig Tree Bay.

Varsågod att ta över skutan!
 
Arne S skrev:
Jajamen Anders, helt rätt.

"Grannen" jag tänkte på är Fig Tree Bay.

Varsågod att ta över skutan!

Tackar!

För mig en underbar bild. Arbetade i Ayia Napa som reseledare en hel del mellan -95 och -99. Under lågsässong tog jag kaffe och brevpapper med mig och satte mig på dessa klipphällar och tittade ut över havet när jag skrev brev hem till sverige. Detta var före e-postens tid.

Måste generat erkänna att jag kopplade "grannen" med "fikon" till att Turkiet också producerar fikon. Det är ju inte ett grannland i närkontakt. Att hjärnan inte kopplade på "Figgan" ger mig lätt röda kinder!

Anledningen till att det heter Fig Tree Bay är inte att det finns speciellt mycket fikon där utan för att turistnäringen tyckte att det var ett mer säljande namn är än traktens namn på orginalspråk vilket är Protaras.

Var befinner isg båten på min bild?
 

Bilagor

  • amd.jpg
    amd.jpg
    62.7 KB · Visningar: 83
gujo skrev:
Jag gissar på att du befinner dig på Disneyland i Californien.

Javisst är det det! Disneyland i Anaheim (har aldrig riktigt förstått när man lämnar Los Angeles och kommer in Anaheim eller vice versa, städerna sitter ju ihop). Båten heter Mark Twain och är byggd i 5/8 skala.

Din tur Gunnar!
 
Tackar!

Var hittar man de pastellfärgade husen på denna bild?
 

Bilagor

  • rcsj.jpg
    rcsj.jpg
    53.6 KB · Visningar: 102
Kan huvudorten på Madeira ha sådan bebyggelse? Flygplatsen heter Funchal om jag inte minns fel. Heter huvudorten också Funchal, månne?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.