Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilken är platsen?
- Trådstartare epep
- Start datum
Ante J
Aktiv medlem
Arne S skrev:
Jajamen Anders, helt rätt.
"Grannen" jag tänkte på är Fig Tree Bay.
Varsågod att ta över skutan!
Tackar!
För mig en underbar bild. Arbetade i Ayia Napa som reseledare en hel del mellan -95 och -99. Under lågsässong tog jag kaffe och brevpapper med mig och satte mig på dessa klipphällar och tittade ut över havet när jag skrev brev hem till sverige. Detta var före e-postens tid.
Måste generat erkänna att jag kopplade "grannen" med "fikon" till att Turkiet också producerar fikon. Det är ju inte ett grannland i närkontakt. Att hjärnan inte kopplade på "Figgan" ger mig lätt röda kinder!
Anledningen till att det heter Fig Tree Bay är inte att det finns speciellt mycket fikon där utan för att turistnäringen tyckte att det var ett mer säljande namn är än traktens namn på orginalspråk vilket är Protaras.
Var befinner isg båten på min bild?
Bilagor
Ante J
Aktiv medlem
Snufkin skrev:
St. Louis?
Nej, men ditt svar skulle nog glädja skaparen av denna miljö eftersom avsikten är att man skall känna det som om att man är i trakterna du nämner.
Men landet är rätt!
Ante J
Aktiv medlem
Snufkin skrev:
Hmm... Las Vegas då? De är ju ett ställe där man kan hitta imitationer från hela världen.
Nej, men geografiskt hamnade du nu närmare båten.
Ante J
Aktiv medlem
gujo skrev:
Jag gissar på att du befinner dig på Disneyland i Californien.
Javisst är det det! Disneyland i Anaheim (har aldrig riktigt förstått när man lämnar Los Angeles och kommer in Anaheim eller vice versa, städerna sitter ju ihop). Båten heter Mark Twain och är byggd i 5/8 skala.
Din tur Gunnar!
gujo
Aktiv medlem
Ante J skrev:
En del av Gräfsnäs slott?
Det är rätt. Vad snabbt du tog den, trots att jag trodde att jag valde en lite svårare bild ur en vinkel som man kanske inte ser så ofta.
Ante J
Aktiv medlem
Maxieboy skrev:
Jag tror att du är i Portugal.
Nej, inte Portugal men denna stad har hamnen i samma hav som Portugal finns vid.
Ante J
Aktiv medlem
janolof skrev:
Eller är vi på den amerikanska sidan av samma hav?
Rätt tänkt!
janolof
Aktiv medlem
Ante J skrev:
Rätt tänkt!
Då drar jag till med Cartagena, för där vet jag att gatorna ser ut så här (men det lär de gör i en uppsjö andra städer också runt Golfen.