Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Från orten lär en man som lär ska ha berört och upprört stora delar av svenska folket på grung av klädselvalet vid ett TV-sänt bröllop komma (sjäv vet jag inte något om detta eftersom jag inte var hemma i Sverige under den aktuella perioden)...
 
Ante J skrev:
Från orten lär en man som lär ska ha berört och upprört stora delar av svenska folket på grung av klädselvalet vid ett TV-sänt bröllop komma (sjäv vet jag inte något om detta eftersom jag inte var hemma i Sverige under den aktuella perioden)...

..eller kanske snarare bristen på klädsel...
 
Den där brölopsincidenten kommer jag inte ihåg, och någon Gråvik kommer jag inte ihåg från något jag läst och någon karta har jag fortfarande inte framför mig, men jag gissar på Runn som väl 80:an tangerar på lämpligt sätt öster om Falun.
 
janolof skrev:
Den där brölopsincidenten kommer jag inte ihåg, och någon Gråvik kommer jag inte ihåg från något jag läst och någon karta har jag fortfarande inte framför mig, men jag gissar på Runn som väl 80:an tangerar på lämpligt sätt öster om Falun.

Nej men du är på rätt väg (ursäkta den dåliga Oldsbergkopian på "skämtet").

En gång en viktig järnvägsknut. Sades ha norra Europas längsta perrong. Enligt Järnvägsmuseet i Gävle hade den världens längsta (alltså inte bara sades utan hade verkligen det). Vad som är sant vet jag inte men järnvägens betydelse har minskat med åren.

Läser man mina tidigare ledtrådar till bilden kan man hitta ännu mer dåliga "Oldsbergare" (därmed inte sagt att Oldsbergs ledtrådar är dåliga, utan mina är det kanske).
 
Ja, ska jag gå på dina Oldsbergare kommer jag fram till Ovansjö och Storvik (och det senare är ju en järnvägsknut), men går vägen så nära sjön där?
Som väl då är Storsjön.
 
janolof skrev:
Ja, ska jag gå på dina Oldsbergare kommer jag fram till Ovansjö och Storvik (och det senare är ju en järnvägsknut), men går vägen så nära sjön där?
Som väl då är Storsjön.

Storvik är det!!! Sjön är Näsbysjön. Sedan tiotalet år går den nya vägen förbi Storvik och delvis nästan i sjön. En figur som kallades Naken-Janne och som var naken på ett bröllop i "Farmen" lär ska vara uppvuxen här. I ett par av Fred Erikssons böcker tilldrar sig handlingen i Storvik men då heter orten som sagt Gråviken.

Din tur Jan-Olof!
 
Jasså, var det naken-Janne. Jag har inte fördjupat mig i hans historia ;)


Här kommer en dålig bild, men kanske bra gissa-bild.

Var befinner sig taxin?
 
Ante J skrev:
Jag lyckas inte klura ut om det finns någon inbyggd ledtråd i detta(?). "Är lite trög"

Drar till med Hultsfred?

Du håller på att rota nere i söder, då kommer du inte närmare, även om Öresund verkar nära är det inte det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.