Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilken är platsen?
- Trådstartare epep
- Start datum
Mr_H
Aktiv medlem
Ny ledtråd:
Järnmalmen bröts vid Vintjärn. Därefter fraktades malmen till nedanstående masugn någon mil söderut. Från masugnen fraktades sedan tackjärnet med järnväg och pråmar till det efterfrågade bruket/smedjan där stångjärn tillverkades. Det är långt mellan masugnen och smedjan, kan jag tillägga.
Järnmalmen bröts vid Vintjärn. Därefter fraktades malmen till nedanstående masugn någon mil söderut. Från masugnen fraktades sedan tackjärnet med järnväg och pråmar till det efterfrågade bruket/smedjan där stångjärn tillverkades. Det är långt mellan masugnen och smedjan, kan jag tillägga.
Bilagor
Maxell
Aktiv medlem
Plockade fram diverse kartor och hittade ett Vintjärn nordöst om Falun. Strax söder om detta finns enligt kartan en plats som heter Ågs bruk. Är jag rätt?Mr_H skrev:
Ny ledtråd:
Maxell
Aktiv medlem
Jag hittar ingen järnväg på min karta, så det får bli ytterligare en gissning. Närmaste större ort heter Svärdsjö och genom den orten verkar det rinna ett vattendrag där det skulle kunna finnas vattenhjul. Är jag rätt nu dåMr_H skrev:
Det är masugnen ja, men vad heter bruket där smedjan finns?
Maxell
Aktiv medlem
Ytterligare en gissning med kartan som hjälp:Mr_H skrev:
Nej, nu blev det inte riktigt rätt. Järnvägen revs upp redan på 40-talet, så den ska man inte leta efter.
Hofors - är väl en ort med ett gammalt bruk?
Mr_H
Aktiv medlem
Bra, nu blev det rätt.
En länk för den som undrar vad en lancashiresmedja är för något (det har inte med hammarens utformning att göra): http://sv.wikipedia.org/wiki/Lancashireprocessen
Mats, din tur att fortsätta med en bild.
En länk för den som undrar vad en lancashiresmedja är för något (det har inte med hammarens utformning att göra): http://sv.wikipedia.org/wiki/Lancashireprocessen
Mats, din tur att fortsätta med en bild.
Maxell
Aktiv medlem
OK, det var kanske lite för svårt.epep skrev:
Behövs nog ledtrådar här!!
Här är två ledtrådar.
Vi åker från en karl till en annan karl.
Bilden är tagen från det som var sveriges första väg.
Det blev visst nästan som "På spåret" det här.
Maxell
Aktiv medlem
Rätt!magnus67 skrev:
Sveriges första väg - borde vara gamla Riksettan
Och karl + bilbana ger svaret Mantorp
"Från en karl till en annan". Där tänkte jag på VIKINGstad (som är stationen norrut) till MANtorp. Bilden är tagen i Sjögesta, fotograferad från bron. Gamla riksettan är också rätt.
Din tur Magnus.