** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ny ledtråd:
Järnmalmen bröts vid Vintjärn. Därefter fraktades malmen till nedanstående masugn någon mil söderut. Från masugnen fraktades sedan tackjärnet med järnväg och pråmar till det efterfrågade bruket/smedjan där stångjärn tillverkades. Det är långt mellan masugnen och smedjan, kan jag tillägga.

Bilagor

• img145_web.jpg
    img145_web.jpg
    17.5 KB · Visningar: 302
Mr_H skrev:
Ny ledtråd:
Järnmalmen bröts vid Vintjärn. Därefter fraktades malmen till nedanstående masugn någon mil söderut. Från masugnen fraktades sedan tackjärnet med järnväg och pråmar till det efterfrågade bruket/smedjan där stångjärn tillverkades. Det är långt mellan masugnen och smedjan, kan jag tillägga.
Plockade fram diverse kartor och hittade ett Vintjärn nordöst om Falun. Strax söder om detta finns enligt kartan en plats som heter Ågs bruk. Är jag rätt?

Mr_H skrev:
Det är masugnen ja, men vad heter bruket där smedjan finns?
Jag hittar ingen järnväg på min karta, så det får bli ytterligare en gissning. Närmaste större ort heter Svärdsjö och genom den orten verkar det rinna ett vattendrag där det skulle kunna finnas vattenhjul. Är jag rätt nu då :)

Nej, nu blev det inte riktigt rätt. Järnvägen revs upp redan på 40-talet, så den ska man inte leta efter.

Jag hittade ett annat bruk i området, som dessutom verkar ligga vid ett vattendrag. Korså bruk. Är det rätt nu'rå?

Tänk vad man får lära sig på det här sättet!

OK. då kör jag vidare.
Har vi några tågresenärer bland oss?
Frågan är vad nästa station heter?

Bilagor

• 2072-704-1.jpg
    2072-704-1.jpg
    41.4 KB · Visningar: 319
epep skrev:
Behövs nog ledtrådar här!!
OK, det var kanske lite för svårt.

Här är två ledtrådar.
Vi åker från en karl till en annan karl.
Bilden är tagen från det som var sveriges första väg.

Det blev visst nästan som "På spåret" det här.

magnus67 skrev:
Sveriges första väg - borde vara gamla Riksettan
Och karl + bilbana ger svaret Mantorp
Rätt!
"Från en karl till en annan". Där tänkte jag på VIKINGstad (som är stationen norrut) till MANtorp. Bilden är tagen i Sjögesta, fotograferad från bron. Gamla riksettan är också rätt.

Din tur Magnus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar