Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, får se om ni fixar denna. Vilken stad är detta?
Bilden har några år på nacken. Kan ni ange årtalet och vad mannen i bilen heter och hade för titel blir det extrapoäng.

(Fler ledtrådar kan komma att dyka upp om det behövs.)
 

Bilagor

  • 1994.jpg
    1994.jpg
    33.8 KB · Visningar: 451
Alltså, jag tycker det är väldigt svårt att se vem mannen i bilen är. Men min gissning är ändå att det är Richard Fagerlund, dåvarande ordförande för Svenska ishockeyförbundet, som 1992 firade VM-guldet i Åbo. Fagerlund är ju från Södertälje...

Min gissning hänger rätt mycket på personen som jag inte lyckas identifiera helt. Dock rätt säker på att det handlar om hockey.
 
Nu kommer en vild gissning!

Det ser lite ut som karnelvalgeneralsbilen vid Lundakarnelvalen. Det finns också massor av kullerstensbelagda gator i Lund, men i övrigt liknar det inte Lund och mannen i bilen verkar vara alldeles för gammal för att vara en karnevalsgeneral (Lundakarnevalen är sveriges äldsta karneval och är ett studentikost upptåg som vänder upp och ner på staden under några dagar). Dessutom är det för lite folk runt omkring. Det är mycket som inte stämmer med Lund egentligen.

Jag gissar att det är Lund, trots allt som inte stämmer :)
 
epep skrev:
Nu kommer en vild gissning!

Det ser lite ut som karnelvalgeneralsbilen vid Lundakarnelvalen. Det finns också massor av kullerstensbelagda gator i Lund, men i övrigt liknar det inte Lund och mannen i bilen verkar vara alldeles för gammal för att vara en karnevalsgeneral (Lundakarnevalen är sveriges äldsta karneval och är ett studentikost upptåg som vänder upp och ner på staden under några dagar). Dessutom är det för lite folk runt omkring. Det är mycket som inte stämmer med Lund egentligen.

Jag gissar att det är Lund, trots allt som inte stämmer :)

Visst är det Lundakarnevalen.

Just det här året gick det verkligen upp och ner eftersom bilden är tagen 1994 då det var Bergochdalkarneval i Lund. Bilden är tagen vid Clemenstorget och Karnevalsgeneralen hette Pontus Bodelsson.

Erik, din vilda gissning gick hem! Din tur att lägga upp ny platsbild.
 
magnus67 skrev:
Visst är det Lundakarnevalen.

Just det här året gick det verkligen upp och ner eftersom bilden är tagen 1994 då det var Bergochdalkarneval i Lund. Bilden är tagen vid Clemenstorget och Karnevalsgeneralen hette Pontus Bodelsson.

Jösses! Då var jag tom med på ett hörn i karnevalsarbetet! Nu när du berättar var bilden är tagen så känner jag igen platsen. Självklart är det Clemenstorget - vägen utmed norra delen av torget ser det ut som....

Ny bild kommer. Ska bara leta upp någon lämplig!

/ep
 
Det verkar behövas en ledtråd.

Till platsen kommer många besökare. Orsaken till dessa besök ses inte på bilderna, även om bilderna är tagna mycket nära ett typiskt, om än relativt nyuppsatt, kännetecken för platsen.
 
Senast ändrad:
Birka, eller Björkö, ön i Mälaren som var stor handelsplats under 800-1000-talet, dit också "nordens apostel" Ansgar kom och byggde sin första kyrka
 
anders_se skrev:
Birka, eller Björkö, ön i Mälaren som var stor handelsplats under 800-1000-talet, dit också "nordens apostel" Ansgar kom och byggde sin första kyrka

Rätt! Om jag kommer ihåg rätt är alla tre bilderna tagna från platser nära Ansgarkorset, som restes 1834 till 1000-årsminnet av Ansgar ankomst till Birka.

Din tur att lägga ut en bild!

/ep
 
Ja, det finns ett kapell där också som invigdes av ärkebiskop Nathan Söderblom på trettiotalet, om jag minns rätt.

Någon annan får ta vid, jag har dåligt med lagrade bilder!

Så - fritt fram för någon att lägga upp en plats/bild!
 
Jag ska försöka leta upp en ny bild.Är det någon som hinner före så gör det inte något.

Försök vara "beredda" på att lägga upp en bild om ni svarar - det blir roligare då.

/ep
 
Jäklar, då var man för sent ute för en gissning. Tror att jag har åkt med denna färja för ett par år sedan, men då i motsatt riktning till Orust. Gissar alltså på samma sak som Lotta.

Nä, jag tror den mörka sedanen till höger om den blå Opeln längst fram är din, det är ditt resesällskap som undrar vad du håller på med.
 
Nja, inte Fiskebäckskil men det var ju en rätt bra gissning iaf.

Nä, inte den vita bilen och inte så nära.

Nu skall jag sova en stund så jag kikar in vid 05 till morgonen och ser om rätt svar trillat in.


Mvh Patrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.