Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, Linda. Jag kastar in en. Hoppas det är ok.

Det blir en ny interiörbild från mig, klipper ni den utan ledtråd?
 

Bilagor

  • platsen.jpg
    platsen.jpg
    49.5 KB · Visningar: 373
Det var ren bonntur. :)
Men jag skall rota fram något ur arkivet. Tentorna tål nog att få ligga till sig lite innan jag fortsätter rätta.
 
Vilken är denna borg (som blivit så pietetsfullt restaurerad på 60-talet)?

Den är rätt okänd, tror jag, men jag väntar ändå lite med fler ledtrådar. :)
 

Bilagor

  • img_5122.micro.jpg
    img_5122.micro.jpg
    38.1 KB · Visningar: 355
Förlåt att jag försvann.
Visst är det storforsen.
Döda fallet heter den här platsen som är i den gamla fåran.
Arne hade ju rätt.
Hoppar själv där ibland när jag har vägarna förbi.
Mandomsprovet klarade jag första gången där i flottningen.
Lägger in en bild som kanske dom flesta är vana med att se forsen.
Än en gång, förlåt att jag dröjde.
 

Bilagor

  • forsen6l.jpg
    forsen6l.jpg
    48.3 KB · Visningar: 483
Det är lugnt Anders. Och då blev det ju rätt att jag lade in en bild..

Vacker bild du lade in där på Storforsen. Länge sedan jag var där, men visst är det stugbyn med macken från "Jägarna" man ser i bakgrunden?
 
Det nya stora hotellet är byggnaden man först ser, sen finns jägarkrogen där till vänster, men syns väldigt lite på den lilla bilden.
Mvh/-Anders
 
andgi skrev:
Vilken är denna borg (som blivit så pietetsfullt restaurerad på 60-talet)?

Den är rätt okänd, tror jag, men jag väntar ändå lite med fler ledtrådar. :)

Då var det dags för den första ledtråden: Det var biskop Brynolf som lät bygga borgen.
 
Efter lite sökande på Internet så driftar jag mig till en vild gissning:
Husaby biskopsborg

Har dock aldrig varit där eller ens hört talas om den, så jag har förmodligen fel.
 
Maxell skrev:
Efter lite sökande på Internet så driftar jag mig till en vild gissning:
Husaby biskopsborg

Har dock aldrig varit där eller ens hört talas om den, så jag har förmodligen fel.

Nädå, det är helt rätt! Den ligger inte så långt ifrån Husaby kyrka, och är nog inte så värst sevärd utom för borg-idioter som jag själv. :)

Din tur att fortsätta!

/Anders
 
andgi skrev:
Nädå, det är helt rätt! Den ligger inte så långt ifrån Husaby kyrka, och är nog inte så värst sevärd utom för borg-idioter som jag själv. :)

Din tur att fortsätta!

/Anders
OK, jag gissade rätt.

Här kommer en bild som kanske kan vara lite svår. Ett tips är dock att översätta initialerna på grinden till ett gammalt företagsnamn. Idag är företaget dock känt under ett annat namn.
 

Bilagor

  • cloetta01.jpg
    cloetta01.jpg
    56.9 KB · Visningar: 413
Ska man tolka förkortningen SCA(?) på grinden står väl det för Svenska Cellulosa AB. SCA hette Mölnlycke innan, och de orter jag känner till är bla. Falkenberg, där jag själv bor, Mölndal och Lilla Edet. Just i orten Mölnlycke finns väl inte SCA kvar? Men jag kan ha fel...
 
Falkman skrev:
Ska man tolka förkortningen SCA(?) på grinden står väl det för Svenska Cellulosa AB. SCA hette Mölnlycke innan, och de orter jag känner till är bla. Falkenberg, där jag själv bor, Mölndal och Lilla Edet. Just i orten Mölnlycke finns väl inte SCA kvar? Men jag kan ha fel...

Tyvärr fel!

Förkortningen SCA är kanske en liten luring. Som jag skrev tidigare så har företaget idag ett annat namn. Det namn som den här förkortningen står för har nog egentligen aldrig använts på de produkter företaget tillverkat.

Kanske dags för en ledtråd:
Företaget grundades av de tre schweiziska bröderna Bernhard, Christoffer och Nutin, och deras efternamn är det som används på de produkter företaget är känt för. Företaget flyttades hit från Malmö år 1901.
 
Oj, jag redigerade visst texten samtidigt som du svarade!

Har dåligt med bilder, så kör på den som har ngt bra!
 
PITCH skrev:
Känns lite som om en sökmotor har använts.....

Ja visst - det vore väl dumt att inte använda den hjälp man har till hands?

Blev du stött över det kan du ju passa på att lägga upp en bild kanske - jag bjuder....=)

Snart dags för god mat och dryck såååå nu måååste jag slita mig från fotosidan, sökmotorer och allt vad det heter!

Gott nytt år på er!
 
Eftersom det varit tyst i tråden ett tag nu så tar jag tillfället till att liva upp densamma med en bild från någonstans i Sverige.
 

Bilagor

  • gissebild2.jpg
    gissebild2.jpg
    18.6 KB · Visningar: 355
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.