Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om molnen över Kalmarsund...

Kijana skrev:
...
Bilden är tagen i juli den heta sommaren 1994, så det är moln på bilden och inte rök.

Det är så konstig form på molnen. Jag misstänker att det trots allt är rök, men då från Södras massafabrik nordost om Mönsterås...
 
Ingen som har något?!
Nu har jag i alla fall varit och letat i mina skokartonger med "kasserade" bilder igen och hittat en lämplig. Så sätt igång att gissa!
 

Bilagor

  • img140_liten_web.jpg
    img140_liten_web.jpg
    31.9 KB · Visningar: 513
Dags för en liten ledtråd. Författaren till nedanstående text är född ett par mil från platsen där bilden är tagen.:

"I en stad där man aldrig tyckte sig få nog med förlustelser hade ett konsortium engagerat en man som skulle balansera på huvudet uppe på kyrkspiran och därefter falla ner och slå ihjäl sig. Han skulle ha 500,000 för att han gjorde det. Man intresserade sig livligt i alla..."
 
Jag vet inte om jag kan med och svara eftersom jag inte har några ortsbilder tillgängliga...

Författaren är Pär Lagerkvist, född i Växjö.

Bilden är från Huseby bruk sydväst om Växjö.

Så, om det är rätt, fritt fram för bilduppläggare igen...

PS
Får ge mig ut på ortsbildssafari...
 
Det är rätt. Hur gör du, jag som försöker hitta ganska okända texter för att använda dem som ledtrådar?

Texten skrevs alltså av Pär Lagerkvist 1924, dvs långt före dokusåpans tid. Den ingår i novellsamlingen "Onda sagor" som är en läsvärd blandning av svartsyn och humor.

Om Huseby bruk kan man läsa här:
http://www.husebybruk.com/
I den höga byggnaden på bilden finns en masugn.

Så är det någon som har en bild?
 
Senast ändrad:
Just det citerade avsnittet råkade finnas på webben: http://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s/1124

Pär Lagerkvist, känd smålänning, visade sig vara född i Växjö.

Vad finns då för något som liknar ett bruk ett par mil från Växjö... Lessebo finpappersbruk.... nej såg inte ut så... Hovmantorp... nej... Emmaboda... inte alls... Åryd... nej... Braås... nix... Växjö och bruk... hmmm Huseby, vad är det?.... ser man på... så ser det ut där, minsann...

Svara, minnas som fin plats, värd en omväg nästa smålandsluff..

Så det är bara lite googling som behövs, så kan man ett nytt citat, att Pär Lagerkvist var född 1891 och att Huseby verkar fint...
 
Nytt försök

Sist jag var aktiv här lade jag in en bild från Spanien, sorry för det. Nu har jag läst på, så vart har jag varit?
 

Bilagor

  • gissa.jpg
    gissa.jpg
    54.7 KB · Visningar: 440
För svårt?

Jag har kanske lagt in för svår bild. Jag ger lite ytterligare info.

* vi är i Stockholm
* det är en inte aldeles okänd servering

Behövs mer?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.