** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken stad är detta?

Ok, gör ett försök då...vet inte om detta blir för lätt eller tvärtom - vi får väl se=)

Bilagor

• var.jpg
    var.jpg
    57.2 KB · Visningar: 416
såg i efterhand när jag tittade tillbaka i tråden att den eg avser sverige - kan säga att detta är utanför Sveriges gränser. låter den ligga kvar, men säg till om ni vill att jag byter ut den.

mvh Romana

jo, o så var det med den svårighetsgraden.......
hahaha - men visst är det så!

Då är det väl bara att tuta och köra då!

Hoppsan, det blev inte mycket till tävling.

Du får gärna lägga upp en ny bild Romana. Jag har inga bra stadsbilder i datorn för tillfället.

Jag ser att det saknas bild. Här kommer en. Ledtråd: I närheten finns någonting som inspirerat svenska heminredare under 1900-talet.

Bilagor

• img122b_web_small.jpg
    img122b_web_small.jpg
    34 KB · Visningar: 492
Som sagt har jag lite ont om bra bilder på platser. Men denna kanske kan fungera. Var är den här bilden tagen?

Bilagor

• namnlost-2.jpg
    namnlost-2.jpg
    26.3 KB · Visningar: 472
Ingen som lagt in någon på en timme. Då tar jag och lägger in en till.

Bilagor

• img129_web_liten.jpg
    img129_web_liten.jpg
    21.4 KB · Visningar: 453
Dags för en ledtråd tror jag. Ett citat från en bok som delvis utspelas i staden:
"På kvällen avtog plötsligt vinden. Sedan dog den alldeles bort.
Han hade gått ut på balkongen. På dagarna kunde han skymta havet mellan husen mittemot. Men nu var det mörkt omkring honom.".

Nu kanske det blir för lätt. Men ta då reda på vad det står på skylten som sitter på huset också.

Med hjälp av ledtråden och Henning Mankell (och google) hittar jag Bäckahästgränd i Ystad.

Skylten är lite värre. Frivillige Bergnings-Corpsens museum, Brandkårshemmet, huserar på gatan, men jag kan inte finna en sådan skylt eller fasad på deras hemsida.

Vidare hittar jag en psykoterapeut där, men då håller jag på Corpsen!

Bild har jag fortfarande ingen, så är det rätt är det fritt fram...

Jag hittade också till Ystad, Bäckahästgränd och brandkårsmuseet via Google. Men brandkårens emblem liknar inte skylten på huset. Så vad skylten på korsvirkeshuset från 1700-talet har för text vet jag inte.

Och inte har jag några bilder heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar