Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Helt rätt, Bengt. Det är gamla vattentornet i Sala, snyggare än det senaste. För den som kommer söderifrån på 67:an från Västerås får man gamla vatentornet rakt framför kylaren vid infarten.

Din tur igen!
 
Sommarkvällsfyr...

Då blir det en sommarkvällssolbelyst fyr.

Vilken?
 

Bilagor

  • kvällsfyr.jpg
    kvällsfyr.jpg
    22.9 KB · Visningar: 114
Oj, nu gjorde jag visst ett sånt där stockholmsmisstag igen - utgick från att alla var på samma plats som jag - trots att jag är göteborgare.

Mölle ligger på rätt sida svenska tidsmeridianen.

På en fyr strax utanför blåser just nu 17 - 22 m/s. Så fotots fyr är mer saltstänkt nu... och mer salt än vad den kan bli i Mölle, för att inte tala om i Kalix.
 
Fiskebäckskil är en bra och läig hamn i detta väder... men kommer du från Mölle och går väster om den stora ön har du först fått passera i detta otäcka gap i detta väder... om du inte känner den inre trånga leden...
 
BAn skrev:
Fiskebäckskil är en bra och läig hamn i detta väder... men kommer du från Mölle och går väster om den stora ön har du först fått passera i detta otäcka gap i detta väder... om du inte känner den inre trånga leden...

Den stora ön: Skaftölandet? Eller menar du Orust? På den tiden jag hade båt i Lysekil brukade vi puttra omkring i Strömmarna (inre trånga leden?), en betydligt lugnare passage än att gå om Islandsberg som man bör undvika när vågorna går höga. Islandsberg har en fyr men jag kommer inte ihåg om den låg som bilden visar eller på berget? En bit från Mölle dock...
 
Jo, jag menar den riktigt stora ön Orust...

Strömmarna är en bra inre led undan Islandsberg, vars sjö inte är nådig när det blåser. De är fina även i annat väder och rekommenderas varmt. Men som du skriver är där bra att kunna "puttra", då vinden därinnne kan vara svag. Och Islandsbergs fyr ser inte ut så här.


Men detta gap som efterfrågas, vars södra fyr syns på bilden, ligger nära den stora ön, med bara en kort, smal liten ränna som alternativled innanför, om man inte vill segla runt hela Orust.

Man kan skulle som ledtråd kunna säga att måsarna flyger längre ut än de fåglar som härskar runt detta sund...

Så aningen närmre Mölle ska vi!
 
BAn skrev:
Men detta gap som efterfrågas, vars södra fyr syns på bilden, ligger nära den stora ön, med bara en kort, smal liten ränna som alternativled innanför, om man inte vill segla runt hela Orust.

Man kan skulle som ledtråd kunna säga att måsarna flyger längre ut än de fåglar som härskar runt detta sund...

Så aningen närmre Mölle ska vi!

Jahapp, då har jag spanat in mitt gamla sjökort (upplaga 1985) och de fyrar som är fågelrelaterade, förrutom Måseskärs då, men den ligger lite för långt ut och ingen led där, är Kråkesund. Den norra har benämningen Kråkesundsgap N och ligger på Kråkholmen. Den mittre ligger på Bråtö och heter Kråkesundsgap S. Det finns ytterligare en fyr lite söder om på samma ö, men den är namnlös vad jag kans se. Jag gissar på Kråkesundsgap S.?
 
Falkman skrev:
Jahapp, då har jag spanat in mitt gamla sjökort (upplaga 1985) och de fyrar som är fågelrelaterade, förrutom Måseskärs då, men den ligger lite för långt ut och ingen led där, är Kråkesund. Den norra har benämningen Kråkesundsgap N och ligger på Kråkholmen. Den mittre ligger på Bråtö och heter Kråkesundsgap S. Det finns ytterligare en fyr lite söder om på samma ö, men den är namnlös vad jag kans se. Jag gissar på Kråkesundsgap S.?


Måseskär ligger mycket riktigt för långt ut, den sydligaste fyren på Bråtö heter nog Bråtö om jag minns rätt... men rätt svar är Kråksundsgap Södra!

Helt rätt (så när som på ett "e" då) alltså! Tråden är din Sven!

P.S. Det finns en liten trevlig ränna innanför Bråtö, rakt sydvart från Edshultshall. Bra när det blåser - och att puttra i.
 
Tackar! Inte helt lätt fråga om man inte varit i kråkarna, flå´t krokarna ska det va :)

Den här är ganska lätt. Tagit från ett hotellfönster. Både namnet på hotellet och den uppblåsbara lekplatsen för ungarna påminner om staden.
 

Bilagor

  • småstäder_5.jpg
    småstäder_5.jpg
    90.4 KB · Visningar: 269
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.