Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är den största statuskameran, av Canon eller Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
I ställt till sitt pris så är 7D en av de bästa Canon har släppt de sista åren enligt mitt tycke och då är jag ändå bortskämd med att ha/haft 1Dmk2, 1Dmk2N och nu 1Dmk3 sedan 2004.

7D är med mig lika mycket idag som mk3 på uppdragen och jag känner stort förtroende för det huset. Så ta ett titt på 7D och försök att få ta lite testbilder, få känna hur du tycker den ligger i din hand och tror att du faller för den sedan. Och köp gärna till batterigreppen, blir då ännu mindre skillnad mot "storebror" 1Dmk3 eller 1Dmk4. Ett alternativ är annars att hitta en bättre begagnad 1Dmk3 till hyfsat pris, är mycket nöjd med min och den har mycket sällan svikit mig.

//R

Jag är mycket tacksam för ditt svar, som innehåller bra information, ska läsa på lite om det du tipsar.
Tack!! Igen.
Zara

Vilken av de två, Canon eller Nikon är den största statuskameran, alltså vilken av de märkena.
Jag har fått olika bud från olika håll, kan någon ge mig klarhet i frågan, eller blir det krig ??
Skulle vara kul om någon vet detta.
Vad använder proffsen mest, och vilken av de två märkena anses ha den bästa kvalitén.
Hoppas på svar från någon som verkligen är insatt i frågan.
En fråga som jag undrat över lääääääääääääääääänge!!!

Zara

Hos gemene man är det nog stora häftiga Canon/Nikon som gäller... eller nå't sån't.. ;) ;)

Hos en mindre grupp, litet mer osynlig för oss kanske, men ända viktig för oss, på gott och ont,
där ger nog en Leica M9 lite mer staus liksom..
Namnet Leica ger status! :)

Ungefär som klockan Rolex. Rolex är poppis i stora grupper!
I dom här mindre grupperna ;) där det finns pengar och makt, där är det klockor som tex. Patek Philippe och Alain Silberstein som gäller. Det finns Silberstienklockor för två mille c:a! :)
B)

Nikon och Canon mfl känns väl mer som Volvo, Saab, Opel, Nissan, Honda osv gör i bilvärlden, ingen direkt statushöjare alltså förutom några enstaka modeller (D3 t.ex.) som kan jämföras med en Nissan GTR, Honda NSX osv.

Hasselblad, Mimaya och gänget är väl mer som Ferrari, Lambo, Pagani osv. Dyrt som fan och förblir för många bara en dröm.

Men sen är det ändå bilden som räknas. Jag är rätt säker på att jag inte skulle ta bättre bilder med en dyr Hasselbladare än min D90, behöver själv bli bra mycket bättre och mer erfaren inom området först.

Det är lätt att bli prylkåt i en hobby, det är jag ett levande bevis på som tycker 200.000:- är helt ok för en surroundanläggning/hembio... jag bor trots allt i en lägenhet! :D
Men gillar man teknik och top of the line byggkvalitet blir det lite som en hobby i sig.

Mvh.
Anders

Vad använder Fredrik Reinfeldt och Anders Borg? De har väl mer att säga till om än kungen i alla fall.

Vad jag vet får man för tillfället köpa vilken kamera som helst av vilken anledning som helst i Sverige. Tycker någon att det är kul med senaste dyrkameran på magen - fine! Bra! Alltid kul med entusiaster.
Försök glädjas över alla som köper nya prylar. De håller både ekonimins kugghjul och den goda stämningen rullandes.

... och med en "mycket stabil" fatting av kameran.
Hoppas han är bätre på statsmannaskap än kamerafattning.. ;-)

märkligt att så många inte kan hålla en kamera. Borde finnas en "beginners guide" i varje DSLR förpackning om hur man håller en kamera med optisk sökare och objektiv till skillnad från kompakter.
Han kommr snart att posta en tråd i forumet om hur man stänger av slutarljudet på sin 5D

... och med en "mycket stabil" fatting av kameran.
Hoppas han är bätre på statsmannaskap än kamerafattning.. ;-)

märkligt att så många inte kan hålla en kamera. Borde finnas en "beginners guide" i varje DSLR förpackning om hur man håller en kamera med optisk sökare och objektiv till skillnad från kompakter.
Han kommr snart att posta en tråd i forumet om hur man stänger av slutarljudet på sin 5D

Haha, själv kör jag ibland enhandsfattning när jag känner mig lite lat. Det går det med ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar