Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är den största statuskameran, av Canon eller Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Expedit på expert sa att Nikon hadeALLA sprortfotografer.?????

Den här tråden startades genom att när jag skulle köpa en till kamera så sa en kille på expert att Nikon hade mycket mer status och att alla sportfotografer använde en sån, det påståendet ifrågasatte jag, så därför kunde jag inte låta bli att ställa frågan. här.
Men status finns ju absolut, och det är intressant att man ser så olika på det.
Jag tror också att det inte är speciellt mycket status längre i de modeller som vi talar om för nu har snart varenda unge en systemkamera som de släpar på, men för mig däremot så är jag nöjd med mina, även om jag skulle vilja köpa en Hasselblad så finns det inte på världskartan i min värld.
Man måste ju ha råd att leva också.
Jag tycker att den nya tekniken har skapat helt makalöst snygga bilder, när jag tänker på min gamla AE-1 a och de bilder jag tog så är det långt i från de jag kan ta i dag i kvalité, men däremot känslan av att hålla i den gamlingen med de genuina material som var då är speciell.
Och alla dessa filmrullar som man alltid hade, det skulle ju framkallas också, sen kunde man ju inte radera de överflödiga bilder som blev dåliga.
Färgerna i gamlingen var också alltid rätt utom i alltför mörker.
Den kommer att få vara museumföremål i min gamla kamerasamling,
Även om jag inte kan köpa en Ferrari skulle jag gärna testa en någon gång.
Om ni förstår jämförelsen, så klart jag skulle testa en Hasselblad om jag kunde.

Jag skulle vilja säga att den största statuskameran sitter på en iPad eller iPhone 4, det finns ju ingen kamera som kan konkurrera med statusen en sån ger :p

Själv har jag en D300s och åtnjuter viss respekt av den tillsammans med ett AF-S 300/4 i vissa kretsar, men det bryr jag mig inte det minsta om, jag föredrar kretsar där det inte ger respekt eller helst av allt inte syns alls :)

Det måste ju vara utomjordiskt hög status att få plåta med HST, dvs Hubble Space Telescope. För det är ju trotsallt en gigantisk kamera med sin egen omloppsbana. :)

/ Magnus

Vilken skrivmaskin eller ordbehandlare skriver man bäst romaner med? Eller vilken hammare väcker störst beundran på bygget?
Blir bilderna bättre och väcker störst beundran om man tar dem med kameramärke X, bildbehandlar med programmet Y på en laptop eller dator av namnet Z...

Men jag kanske missförstod frågan, det kanske gällde vilket kameramärke som har störst raggningsfaktor?

Problemet är att gamla trådar plötsligt dyker upp i "flödet" här och missar man att kolla datum trillar man lätt dit. Har varit på väg själv. 😀

Javisst, absolut inget fel i att väcka en gammal tråd! Men i detta fall fick jag känslan att TV (tråd-väckaren) hade missat att det är en gammal tråd. En känsla bara. 🙂
Endag gångerna jag ser ett stort problem är när det är nya ”medlemmar” som väcker gamla trådar med helt ovidkommande reklam och länkar till något de vill att vi ska klicka på.

Det kan ibland också bli lite fånigt med köpråden om tråden är tio år gammal, förstås.

Men den här tråden har ju en ganska tidlös frågeställning, och kanske till och med är intressant att följa över decennier.

Hemväg i båt och fotoutflykt med fotoklubben. Fotokompisen snett bakom kollar på min då ganska nya FF kamera. Är ****** något att ha? Han har själv en några år äldre kamera från det konkurrerande märket. Kroppsspråket allvarligt och uppsynen kritisk. Vill nog fajtas... Min fru och jag tittar på varandra - fattar nada. Först efteråt

En annan köper alltid det allra dyraste och senaste vad gäller kamera och optik. Vet allra siffror och priser. "Jag har redan tagit flera 100 sedan jag köpte den". Kul men det är ju snart 1 år sedan

Så många minnen när man förväntas mäta och jämföra kamerastatus. Så frågan är inte konstig på något sätt. Den skrapar bara på ytan. Lite lite

Senast ändrad:
Endag gångerna jag ser ett stort problem är när det är nya ”medlemmar” som väcker gamla trådar med helt ovidkommande reklam och länkar till något de vill att vi ska klicka på.

Det kan ibland också bli lite fånigt med köpråden om tråden är tio år gammal, förstås.

Men den här tråden har ju en ganska tidlös frågeställning, och kanske till och med är intressant att följa över decennier.
Ja, vad som är högsta status måste variera en del med tiden. Jämför man med bilar som jag brukar gilla att göra i olika sammanhang, så har nog trenden gått från Porsche, Ferrari och Lamborghini eller kanske möjligen Bentley eller Rolls Royce mot nånting med eldrift, först Teslan men sedan kanske den svenska uppstickaren Polestar, vem vet? Det är alltså ett större teknikskifte den här gången som styr vad som är finast att parkera på uppfarten för att göra grannarna avundsjuka. Överfört till kameror så har vi ju det något mindre dramatiska teknikskiftet med att spegeln har tagits bort, men till skillnad från bilindustrin så är det inte så många nya kameramärken som dykt upp, ifall man inte räknar med de kameror som sitter i de flesta mobiltelefonerna numera.

Ja, vad som är högsta status måste variera en del med tiden. Jämför man med bilar som jag brukar gilla att göra i olika sammanhang, så har nog trenden gått från Porsche, Ferrari och Lamborghini eller kanske möjligen Bentley eller Rolls Royce mot nånting med eldrift, först Teslan men sedan kanske den svenska uppstickaren Polestar, vem vet? Det är alltså ett större teknikskifte den här gången som styr vad som är finast att parkera på uppfarten för att göra grannarna avundsjuka. Överfört till kameror så har vi ju det något mindre dramatiska teknikskiftet med att spegeln har tagits bort, men till skillnad från bilindustrin så är det inte så många nya kameramärken som dykt upp, ifall man inte räknar med de kameror som sitter i de flesta mobiltelefonerna numera.
När det gäller bilar finns det helt klart någon sorts status i märket Ferrari. Men den har ju samtidigt blivit något av en ”dussinbil”. Zlatan köper en till varje år. Riktig status är nog att äga en 250 GTO. De finns i en mycket begränsad upplaga.

Tråden har ju ändå spårat ur.. :)

Vad ska man med Ferrarin (eller motsvarande) till? Den imponerar kanske på tonårspojkar(?) och är snart omöjligt att framföra på alla vägpuckelförsedda gator. Stannar man så finns risken att bli rånad. Osv, osv. Jag kör själv en 16 år gammal volvo. Bilintresset avtog snabbt efter 20-årsåldern.

Kamera då? Jag har föredragit nikons ensiffriga kamerahus (tills jag ville pröva med fler pixlar, D810) men har snarare känt besvär i vissa situationer då de är för synliga och av omgivningens förutfattade meningar.
Jag har nog inte funderat på "status" för egen del utan snarare vad kameran kan åstadkomma, men en ny D6 borde väl ligga bra till nu? Eller kanske den senaste modell Z.

Beror nog mycket på vem man frågar.
En person kan tex imponeras mer av en Fuji + vita XF 200/2 än Canon 200D + EF-S 18-55/3.5-5.6. Alltså mer hur "paketet" ser ut, än märket.

Tycker just status har mycket med "onödigt dyrt".
Tex en Leica M10 med 24p för 80" är mycket pengar för vad man får, och ger därför många statuspoäng..

Så tror att många ser tex Leica och Contax som högre status än Canon och Nikon (visst, dom har också hög kvalité och är sååå snygga).

Vad gäller just Canon vs Nikon har dom väl sedan länge legat ganska jämnsides. Leder brukar vara den som just kommit ut med sin senaste proffsmodell. Tidigare ansågs väl Canon ha bredare optik, vilket gjorde att många sportfotografer i synnerhet valde Canon. Det är sedan tråden skrevs ändrat och är väldigt lika idag (några Canon slår Nikons dito, och tvärt om).

Tråden har ju ändå spårat ur.. :)
[…]
I vissa kretsar är det status att åka tåg. Att visa att man står över stress och hets för att istället åka lugnt och miljömedvetet.

Så även i fotokretsar. Det kan vara högsta status att våga komma med en ”lågstatuskamera”. Då kan man nämligen ana att personen istället besitter kompetens, talang och andra attribut för att göra bra bilder. Snacka om status.

Beror nog mycket på vem man frågar.
En person kan tex imponeras mer av en Fuji + vita XF 200/2 än Canon 200D + EF-S 18-55/3.5-5.6. Alltså mer hur "paketet" ser ut, än märket.

Tycker just status har mycket med "onödigt dyrt".
Tex en Leica M10 med 24p för 80" är mycket pengar för vad man får, och ger därför många statuspoäng..

Så tror att många ser tex Leica och Contax som högre status än Canon och Nikon (visst, dom har också hög kvalité och är sååå snygga).

Vad gäller just Canon vs Nikon har dom väl sedan länge legat ganska jämnsides. Leder brukar vara den som just kommit ut med sin senaste proffsmodell. Tidigare ansågs väl Canon ha bredare optik, vilket gjorde att många sportfotografer i synnerhet valde Canon. Det är sedan tråden skrevs ändrat och är väldigt lika idag (några Canon slår Nikons dito, och tvärt om).

Håller med.

Med en gammal Leica M2 över axeln kan du försöka slå i betraktaren att du har fotograferat i evigheter och har tillräckligt med erfarenhet för att bestämma exponeringen med hjälp av filmens datablad och hur tydliga skuggor solen kastar. Med din erfarenhet behöver du ingen exponeringsmätare. Komplettera kameran med lite kunskap om Henri Cartier-Bresson och vikten av att fånga det avgörande ögonblicket så du har något att säga ifall någon skulle börja prata med dig. Det skadar heller inte att påpeka att fotopapper var bättre förr, och hur du gillade den varma tonen hos t.ex gamla Agfa Portriga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar