Annons

Vilken är den största statuskameran, av Canon eller Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där med status kan ju ligga lite dolt någonstans i bakhuvudet. Det kan se lite olika ut, men jag tror det finns där för många av oss. Varumärkesbyggare är listiga rackare.
Jag försöker förstås tänka att jag är helt oberoende och prestigelös, det känns ju bäst så.

Men går jag tillbaks och tänker på hur det gick till när jag en gång i forntiden gjorde brakförlust genom att byta in mitt Olympus OM-system mot en Nikon FA, så nog fanns Clintan och Broarna i Madison County där och gjorde Nikon coolare. Sen är det väldigt svårt att svara på din fråga, men Nikon har varit bäst på att bygga upp en varumärkesmagi som slår an just mina strängar. Till mitt försvar får jag säga att jag gillar mina Panasonic, Rollei, Lomo och Kiev ungefär lika mycket. Fast Canon Dial förstår jag mig inte på ;-)

Jag skulle i så fall hellre vända på frågan, vad är status?

Är det för att visa upp den på krogen?
Visa upp grymma bilder och därmed få en status?
imponera på pryltokiga?
Komma med i gänget på fotoresan?
Andrahandsvärdet på blocket?
Vilka värderingar ska man ta med?
vilken nivå lägger du "status" begreppet i, nybörjare, eller yrkes fotograf?

Frågan behöer nog lite mer nyans för att kunna ge ett bra svar, annars får du lika många svar som det finns användare.

=)

Jag skulle i så fall hellre vända på frågan, vad är status?

Är det för att visa upp den på krogen?
Visa upp grymma bilder och därmed få en status?
imponera på pryltokiga?
Komma med i gänget på fotoresan?
Andrahandsvärdet på blocket?
Vilka värderingar ska man ta med?
vilken nivå lägger du "status" begreppet i, nybörjare, eller yrkes fotograf?

Frågan behöer nog lite mer nyans för att kunna ge ett bra svar, annars får du lika många svar som det finns användare.

=)

Hej
Läs mitt svar 02,01 som jag skrev i natt.
Zara

Det där med status kan ju ligga lite dolt någonstans i bakhuvudet. Det kan se lite olika ut, men jag tror det finns där för många av oss. Varumärkesbyggare är listiga rackare.
Jag försöker förstås tänka att jag är helt oberoende och prestigelös, det känns ju bäst så.

Men går jag tillbaks och tänker på hur det gick till när jag en gång i forntiden gjorde brakförlust genom att byta in mitt Olympus OM-system mot en Nikon FA, så nog fanns Clintan och Broarna i Madison County där och gjorde Nikon coolare. Sen är det väldigt svårt att svara på din fråga, men Nikon har varit bäst på att bygga upp en varumärkesmagi som slår an just mina strängar. Till mitt försvar får jag säga att jag gillar mina Panasonic, Rollei, Lomo och Kiev ungefär lika mycket. Fast Canon Dial förstår jag mig inte på ;-)

Tack för svaret, jo visst tål saken att fundera över. Vet inte om du sett det, men jag skrev lite mer här ovan om varför funderingarna kom i natt kl 02,01.
Zara

Jodå, hade svårt att sova inatt och så gick tankarna igång. Tycker frågan är intressant. Ens tankar och val är nog både rationella (kolla hur de erfarna gör) och irrationella (känna efter vad som känns coolast).

Detta blev en lång tråd som visar att det här med status nog för många är ganska viktigt även om man inte erkänner det själv fullt ut.

Detta gäller inte bara kamerahobbyn utan går igenom allt vi köper.

Finns starka personer som struntar i all reklam etc och går sin egen väg men dom är säkert få.

Därför är frågan inte "dum" utan speglar samhället i övrigt.

Detta blev en lång tråd som visar att det här med status nog för många är ganska viktigt även om man inte erkänner det själv fullt ut.

Detta gäller inte bara kamerahobbyn utan går igenom allt vi köper.

Finns starka personer som struntar i all reklam etc och går sin egen väg men dom är säkert få.

Därför är frågan inte "dum" utan speglar samhället i övrigt.

Tack Christer.
Bra svar.
Om man tänker noga efter så finns status i allt, och det måste det väl få finnas.
Zara

Jodå, hade svårt att sova inatt och så gick tankarna igång. Tycker frågan är intressant. Ens tankar och val är nog både rationella (kolla hur de erfarna gör) och irrationella (känna efter vad som känns coolast).

Du har en av de intressanta svaren. Båda gångernaTack!!
Zara

...
Men nu svänger det mot Canon igen, svår fråga, för mig, eftersom känslan av att hålla i en kamera är viktig, när man har fotat så länge analogt med ett kvalitetschassi innan jag köpte min plastiga digitala.
...

Hade du haft Nikon-grejer innan hade mitt råd varit att fortsätta med det.
Nu tycker jag att du ska fortsätta med Canon eftersom du har det redan.

Skillnaden mellan märkena idag, anser jag vara allt för liten för att det ska vara värt pengarna att byta system.
Bättre då att lägga pengar på något som gör en verklig skillnad och nytta.

Personligen köpte jag alldeles nyligen en Canon EOS 7D.
Tycker den är Kanon.
Fungerar utmärk för professionellt sportfotograferande, och det är lite av en "materialsport".
Så du kommer att ha nytta av en sådan en lång tid framöver.

Hade du haft Nikon-grejer innan hade mitt råd varit att fortsätta med det.
Nu tycker jag att du ska fortsätta med Canon eftersom du har det redan.

Skillnaden mellan märkena idag, anser jag vara allt för liten för att det ska vara värt pengarna att byta system.
Bättre då att lägga pengar på något som gör en verklig skillnad och nytta.

Personligen köpte jag alldeles nyligen en Canon EOS 7D.
Tycker den är Kanon.
Fungerar utmärk för professionellt sportfotograferande, och det är lite av en "materialsport".
Så du kommer att ha nytta av en sådan en lång tid framöver.

Tack Danne.
Jag tror dig, när jag ser dina fina bilder, och speciellt dina underbara sportfoton.
Det känns som om Canon har kommit långt med D7an.
Mycket intressant att få se dina bilder, med den kameran.
Zara

Tack Danne.
Jag tror dig, när jag ser dina fina bilder, och speciellt dina underbara sportfoton.
Det känns som om Canon har kommit långt med D7an.
Mycket intressant att få se dina bilder, med den kameran.
Zara

Tack för dina värmande ord :)
En del av "hemligheten" är optiken.
En annan del är efterarbetet (lägget inte mycket tid på det, men det påverkar slutresultatet).

Men visst är 7D en fantastisk kamera, speciellt i förhållande till priset.
För sportfoto ställer krav på både hus och optik. (Framförallt AF som presterar olika beroende på både hus och objektiv, där en kombination av det bästa på båda sidor krävs för professionellt bruk).

Gällande det här med Canon VS Nikon så tycker jag att skillnaden i dagsläget är så liten att den saknar praktisk betydelse på det stora hela.
Men jag hittade ett riktigt bra skämt om det igår:
http://www.whattheduck.net/strip/1012

Cannon och Nikkon är väl inga statuskameror. Produceras i kvadrat och dominerar konsumentsegmentet totalt. Ungefär som Konsum och Ica.

I ställt till sitt pris så är 7D en av de bästa Canon har släppt de sista åren enligt mitt tycke och då är jag ändå bortskämd med att ha/haft 1Dmk2, 1Dmk2N och nu 1Dmk3 sedan 2004.

7D är med mig lika mycket idag som mk3 på uppdragen och jag känner stort förtroende för det huset. Så ta ett titt på 7D och försök att få ta lite testbilder, få känna hur du tycker den ligger i din hand och tror att du faller för den sedan. Och köp gärna till batterigreppen, blir då ännu mindre skillnad mot "storebror" 1Dmk3 eller 1Dmk4. Ett alternativ är annars att hitta en bättre begagnad 1Dmk3 till hyfsat pris, är mycket nöjd med min och den har mycket sällan svikit mig.

//R

förhoppningsvis får fotografen status genom att ta bra bilder. Att snöa in på prylar är väl egentligen bara nördigt. Vare sig stora kameror från Canon eller Nikon är egentligen speciellt sexiga? Dyra verktyg som byts ut vart annat år. Tekniken går snabbt framåt och det talas alltid om det som kommer imorgon, folk hinner knappt prova sin D700 förrän det börjar talas om D700X. Däremot är förstås båda varumärken som borgar för en viss kvalité, även andra är lika bra.

Det som kanske kan anses lite häftigare och mer autentiskt är väl det som står emot tidens tand och inte känns så plastigt och förgängligt. Leica representerar detta för mig, även om jag aldrig kommer ha råd med en sådan.

Senast ändrad:
Självklart. Men om det inte fanns en statusaspekt av prylar hade vi inte haft så mycket reklam i världen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar