Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är den största statuskameran, av Canon eller Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker inte frågan är varken dum eller svår att svara på. Jag frågade mig ungefär detsamma när jag skulle köpa systemkamera för ett par år sedan.

Svaret är väl enkelt. Som andra redan skrivit - Nikon och Canon har ungefär samma status och kvalitet. Inget konstigt med det.

Menar du att du ställde dig frågan "Vilken av de två, Canon eller Nikon är den största statuskameran, alltså vilken av de märkena."? Verkligen?

Att välja kamera på den premissen verkar mer än lovligt naivt.

Per.

Menar du att du ställde dig frågan "Vilken av de två, Canon eller Nikon är den största statuskameran, alltså vilken av de märkena."? Verkligen?

Per.

Ja om han ska ha kameran till att fotografera med.

Men han kanske bara ska gå omkring med den och försöka impa.
Det är det enda skälet jag kan se för att öht fundera över status med kameran.

Det är det enda skälet jag kan se för att öht fundera över status med kameran.
Det finns en annan anledning också.

När folk köper något, och de har haft flera alternativ, händer det ofta att de efter köpet fortfarande är oroliga att de har köpt rätt. För att dämpa oron tar de till ett antal knep; de kan tala illa om de alternativ de inte valde och därmed intala sig själva att de valde rätt, men de kan också tänka fram påhittade irrationella skäl till att deras val var rätt. Ett sådant irrationellt skäl kan vara att deras val "ger hög status".

Hur långt är ett snöre?

Minsta längd för ett snöre är motsvarande dess diameter. Är det kortare än sin egen diameter är det ju så löjligt kort att det är... tja... inget snöre iallafall. Och maxlängden är som sagt den längd då det upphängt i sin ena ände går av p.g.a. sin egenvikt. Så: längden på ett snöre är någonstans däremellan! :)

Status?

Men ärligt, blir folk verkligen impade av kameror idag? Jag menar "vanliga" medelsvenssons?
Ni som har stora muskedunder av olika märken och format, hur ofta händer det att andra uttrycker någon form av beundran för er utrustning?

Är det inte lite nördvarning över kamerastatus? Är det inte bilden som är viktigast?

Per.

Nej, men eftersom trådskaparen också frågar om vilken proffsen använder och vilken som har bäst kvalitet så tror jag inte hon menar kameran som "statussymbol" utan vilken som har bäst anseende bl a bland proffs. Jag valde att tolka frågan på det sättet istället för att kalla frågan dum.

Men ärligt, blir folk verkligen impade av kameror idag? Jag menar "vanliga" medelsvenssons?
Ni som har stora muskedunder av olika märken och format, hur ofta händer det att andra uttrycker någon form av beundran för er utrustning?

Inte många, visst händer det.
Men det är nog vanligare med "Svenssons" som undrar om det verkligen är nödvändigt med så stor, tung och dyr utrustning.
(Vilket inte hände så ofta det heller).

Eftersom jag plåtar sport på ett yrkesmässigt plan så är ljusstarka telelobjektiv ett måste.
Så jag bryr mig ärligt talat inte om vad andra tycker och tänker på vare sig ena eller andra hållet.

Är det inte lite nördvarning över kamerastatus? Är det inte bilden som är viktigast?

Av alla de yrkesfotografer jag träffat. "Vanliga" pressfotografer, och renodlade sportfotografer.
Så är det ingen enda som imponeras av utrustning som sådant.
För att imponera på dessa så är det bra bilder som gäller, inget annat.

De diskussioner om utrustning som sker hos press/sport-fotografer har med teknik, inställngar och möjligheter att göra.

Vad det gäller trådskaparen.
Så om syftet är att välja kamerasystem så vill jag säga följande.

1. Att i princip bara Canon och Nikon existerar hos press/sport-fotografer har att göra med att det endast är de som tillhandahåller renodlade proffskameror för dessa syften.
Och att det endast är de som tillhandahåller service och support på den nivå som professionella fotografer behöver.
(Vad det gäller andra grupper av yrkesfotografer är en helt annan sak. Tex reklamfotografer som använder tex. Hasselblad eller andra former av "mellanformatskameror" med riktigt höga upplösningar).

Vilket av systemen du väljer handlar mycket om tycke och smak.
Samt till viss del vad och hur du fotograferar.
Men generellt så bryr sig professionella fotografer sig inte så mycket om märke på utrustningen.

Vilken av de två, Canon eller Nikon är den största statuskameran, alltså vilken av de märkena.
Jag tror proffsen (och deras arbetsgivare) struntar i status, köper det, som är bättre till jobbet. Länge var Canon den givna valet för reportage, tills D3-D3s-D3x kom. Då bytte många tidningar, bildbyråer till Nikon.

Vadå bilden?? Alla vet väl att det behövs mycket "metall o glas" !!
När jag går omkring på hopptävlingar (häst) med min 100-400 utdragen till max på ena 1D huset och 400 /2.8 på den andra.... då blir folk imponerade!! .. och jag trött i ryggen och armarna ;) ;)

Holloj, så underbara ni är.

Miljoners tack för alla svar. Svaren visar hur olika vi tänker och uppfattar en fråga, och sin egen omgivning.
Många av er har gett mig ett underbart gott skratt.
Dessutom så har faktiskt många gett mig sakliga svar, och det uppskattas.

Själva upprinnelsen till min fråga bottnar sig i att diskussionen har förekommit, i olika sammanhang om just det av vilka dessa två märken är den främsta statuskamreren, den som använd mest av proffs.
Jag kunde inte själv svara på frågan.
För mig är bilden viktigast, men frågan kvarstår att kameran är viktig, dessutom vi som är amatörer rättar ju oss efter proffsen, visst är det ju så.
De kan ju knappast anses fel att lyssna på de mer erfarna och de som jobbar på heltid med foto.
Jag anser att frågan är intressant ur flera synvinklar.
Vem av oss människor som lever i vår prylfixerade värld, skulle kunna säga att status ingen betydelse har??
Handen på hjärtat.
Dessutom så vad är det egentligen för fel med statuspryl, hela samhället är ju uppbyggt så.
Men som någon skrev så verkar trenden gå åt det hållet, att status via själva kameran minskar mer och mer, eftersom i dag så har de flesta möjlighet att på ett eller annat vis gå omkring med en dyr kamera.
Statusen kanske kommer att handla om bästa fotot.

Jo ni vill väl veta vad jag personligen anser i frågan.
Hm..............nyfiken fortfarnade, eftersom frågan är svårbesvarad.
Jag står själv inför valet av en ny kamera. Jag har fotat med Canon i 25 år.
Som jag har uppfattat det så har Canon varit lite i framkanten på utvecklingen under många år.
Men man blir lite trött på samma märke, och jag fick hålla en Nikon i min hand och fota med den, av någon anledning så kändes den väldigt skön i handen och hade att härligt klick, den var skön i gluggen.
Jag beslöt mig för att byta märke, även om jag skulle få mindre för pengarna.
I butiken jag var sist i så sade försäljaren att Nikon hade den största statusen, en sån ville alla ha.
Det påståendet kändes inte rätt, så ni fick frågan.
Det är fortfarnade en intressant fråga.
Men nu svänger det mot Canon igen, svår fråga, för mig, eftersom känslan av att hålla i en kamera är viktig, när man har fotat så länge analogt med ett kvalitetschassi innan jag köpte min plastiga digitala.
Jag kommer att satsa på en med plåtchassi, jag står inte ut med det där plastiga sakerna.
Som sagt, jag tackar för information av er alla, och inser att här finns många goda råd, mycket kompetens, och många sätt att belysa en fråga, som i sin tur ger ämnet intresse.
Tack alla ni.
Zara

Tack!

Tack!! för ett sakligt svar, trots att du uppfattade frågan diffus.
Intressant svar!!
Zara

Det man kan säga med någon slags säkerhet är att Canon under i alla fall de senaste tio åren varit det största märket i den meningen att de sålt flest kameror - i synnerhet om man räknar både kompaktkameror plus systemkameror tillsammans där Canon långa perioder varit största märke på båda marknaderna.

Det man också kan säga är att Canon och Nikon tillsammans är mycket stora på systemkameramarknaden i stort, som mest har de haft uppemot 90 % gemensamt. Nu har deras gemensamma marknadsandel sjunkit en hel del, i synnerhet sedan de spegellösa systemkamerorna dykt upp - några sådana har ju varken Canon eller Nikon ännu.

Bland yrkesfotografer dominerar Canon och Nikon fullständigt och där har Canon under ett antal år varit överlägset största märke, men de senaste tre åren har Nikon jobbat sig tillbaka in på den marknaden igen och Canons dominans är inte lika stor längre. Men det varierar nog rätt friskt mellan olika typer av yrkesfotografer. Till exempel har nog Canon en större marknadesandel bland generella frilansare än bland press- och sportfotografer. Dessutom varierar det mellan olika georgrafiska regioner - Sverige råkar vara en av Nikons bästa marknader. (Men i till exempel Polen är Sony större än både Canon och Nikon.)

Men statuskamera kan handla om så många andra saker än hur många kameror som säljs - för många är väl Leica, Hasselblad eller en storformatare från Sinar det som ger mest status. Eller i vissa kretsar en Holga eller en hålkamera.

Men status sinsemellan Canon eller Nikon då? Tja, säg det ...

Om Nikon eller Canon har högst status vet jag inte, de har båda mycket hög status, både bland proffs och amatörer. Bland amatörer (ja jag är själv amatör) vill jag påstå att det är mycket hög status att använda samma märke som proffsen. Fast många skulle nog inte erkänna det. Ett par exempel:

En gång i tiden dominerade Nikons SLR-kameror bland pressfotografer. Det gick sämre på amatörsidan. Nikon kallade nämligen sina amatörkameror för Nikkormat. Bra kameror men de sålde nog inte lika bra som Canons, Minoltas och Pentax motsvarande. Då kom man på att kalla även amatörkamerorna för Nikon. Och se, nu blev man stora även i amatörsegmentet. Amatörer vill nämligen ha samma logga på sina kameror, som proffsen har.

Canons långa telen har länge varit vita. För att långa telen är känsliga för värme sägs det, men huvudorsaken är nog att de har gett Canon en enorm massa gratisreklam. När man ser skogen av alla vita objektiv vid sportevenemang, så vill förstås även många amatörer ha samma märke.

Genom att Canon och Nikon dominerar bland proffsen så kom dom att helt dominera även bland amatörerna, trots att flera andra tillverkare gjorde minst lika bra amatörkameror. Det här har ju gett Canon och Nikon mycket större resurser än övriga så att de har kunnat fortsätta att dominera. Fast på senare tid tycker jag mig ha kunnat se att en del andra märken har stuckit upp med nya innovationer, t ex Sony. Så vi får se vad som händer i framtiden.

Olle

PS Jag glömde påpekatt att anledningen till att just Canon och Nikon är, och har varit, så stora bland proffsen är att det är i första hand dom som har satsat på proffsmarknaden. På analoga tiden t ex Nikon F - F6, Canon 1, 1N och EOS1-serien och långa ljusstarka telen som få amatörer har råd med etc. DS

Jag är verkligen tacksam för ditt svar.
Mycket intressant, du lyfter diskussionen.
Zara

Olika svar givetvis, vad annat skulle man kunna förvänta sig?

Men Zara, i mitt fall som yrkesfotograf är en Canon 1Dmk3 och en Canon 7D som gör jobbet för mig bäst för stunden. Men det kommer ju hela tiden nya uppdaterade modeller med jämna mellanrum och för mig handlar det inte om någon status utan helt och hållet på att ha den utrustningen som passar bäst. Och till syvende och sist så är det vilka objektiv man skaffar sig som är viktigast.

//R

Hej.
Så du är nöjd med Canon 7D, den funderar jag på, men har inte bestämt ännu.
Tack för det tipset.
Zara

Jag tycker inte frågan är varken dum eller svår att svara på. Jag frågade mig ungefär detsamma när jag skulle köpa systemkamera för ett par år sedan.

Svaret är väl enkelt. Som andra redan skrivit - Nikon och Canon har ungefär samma status och kvalitet. Inget konstigt med det.

Hej Bengt.
Tack för din vänlighet, och ditt seriösa svar, det uppskattas.
Zara

Det finns en annan anledning också.

När folk köper något, och de har haft flera alternativ, händer det ofta att de efter köpet fortfarande är oroliga att de har köpt rätt. För att dämpa oron tar de till ett antal knep; de kan tala illa om de alternativ de inte valde och därmed intala sig själva att de valde rätt, men de kan också tänka fram påhittade irrationella skäl till att deras val var rätt. Ett sådant irrationellt skäl kan vara att deras val "ger hög status".

Ett tänkvärt svar, jag uppskattar ditt svar.
Zara

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar