Men ärligt, blir folk verkligen impade av kameror idag? Jag menar "vanliga" medelsvenssons?
Ni som har stora muskedunder av olika märken och format, hur ofta händer det att andra uttrycker någon form av beundran för er utrustning?
Inte många, visst händer det.
Men det är nog vanligare med "Svenssons" som undrar om det verkligen är nödvändigt med så stor, tung och dyr utrustning.
(Vilket inte hände så ofta det heller).
Eftersom jag plåtar sport på ett yrkesmässigt plan så är ljusstarka telelobjektiv ett måste.
Så jag bryr mig ärligt talat inte om vad andra tycker och tänker på vare sig ena eller andra hållet.
Är det inte lite nördvarning över kamerastatus? Är det inte bilden som är viktigast?
Av alla de yrkesfotografer jag träffat. "Vanliga" pressfotografer, och renodlade sportfotografer.
Så är det ingen enda som imponeras av utrustning som sådant.
För att imponera på dessa så är det bra bilder som gäller, inget annat.
De diskussioner om utrustning som sker hos press/sport-fotografer har med teknik, inställngar och möjligheter att göra.
Vad det gäller trådskaparen.
Så om syftet är att välja kamerasystem så vill jag säga följande.
1. Att i princip bara Canon och Nikon existerar hos press/sport-fotografer har att göra med att det endast är de som tillhandahåller renodlade proffskameror för dessa syften.
Och att det endast är de som tillhandahåller service och support på den nivå som professionella fotografer behöver.
(Vad det gäller andra grupper av yrkesfotografer är en helt annan sak. Tex reklamfotografer som använder tex. Hasselblad eller andra former av "mellanformatskameror" med riktigt höga upplösningar).
Vilket av systemen du väljer handlar mycket om tycke och smak.
Samt till viss del vad och hur du fotograferar.
Men generellt så bryr sig professionella fotografer sig inte så mycket om märke på utrustningen.