interior
Aktiv medlem
Det finns ett Sigma-fisheye på 10mm som blir 180 grader på crop. Synd att Tokinas fisheyzoom inte finns till sony...
Bra till porträtt-fiskebilder?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det finns ett Sigma-fisheye på 10mm som blir 180 grader på crop. Synd att Tokinas fisheyzoom inte finns till sony...
Jag har hänvisat Dig till en kunskapskälla en gång - är Du så lat att Du vill ha länken tillverkad också?Jag ångrade mig efter att jag surfat runt lite, tror att 20mm ligger närmre det jag eftersträvat i alla fall! Men om jag förstått det rätt så är det Minolta (ca 2.500kr) och Sony (ca 7000kr) som har 20mm som funkar till Sony A 300? Hur är det med sigma och 20mm?
Följ länken jag gav Dig - leta rätt på de objektiv Du är intresserad av och läs alla de "personliga reflektioner" som finns under avsnittet [ Reviews ] för resp. objektiv. Kom dock ihåg att dessa är skrivna av användare med ganska olika erfarenheter och kunskap.Kanon, tack för tipsen, då har jag ännu mer att kolla upp!
Lennart > Så lat att jag ville ha länken var inte tanken att vara, utan snarare var min undring om personliga erfarenheter av Sigmas 20 mm, då personliga reflektioner ofta säger mer än recentioner i tidningar.
Jag ångrade mig efter att jag surfat runt lite, tror att 20mm ligger närmre det jag eftersträvat i alla fall! Men om jag förstått det rätt så är det Minolta (ca 2.500kr) och Sony (ca 7000kr) som har 20mm som funkar till Sony A 300? Hur är det med sigma och 20mm?
Funderar på att köpa ett vidvinkel objektiv men vet inte vilket.
Är det någon som har lite förslag på vad man ska titta på. Behöver inte var det billigaste. Vill ha ett bra objektiv helt enkelt som man är nöjd med.
Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX finns nu även till Minolta/Sony. Jag citerar DPReview:Det finns ett Sigma-fisheye på 10mm som blir 180 grader på crop. Synd att Tokinas fisheyzoom inte finns till sony...
Låt ej frågan bli alltför teknisk och svår.
Mitt förslag är en Sigma 18-50 is HSM, vilket innebär att objektivet har bildstabilisering och ganska tyst och snabb fokusering. Priset är mycket lågt just nu. Jag betalade 1500kr för ett helt nytt objektiv. Jag har i dagarna testat objektivet och jag är nöjd med bildresultatet. Ljusstyrka 2,8 på vidvinkelläget är bra och dessutom vidgar sig ej objektivet vid fokusering. Jag har testat massor med utrustning och man får betala en hel del om man vill ha högre kvalitet.
Jag använder Canon 40D.
MVH
CÖ
Som tur är behöver vi Sonyister inga objektiv med bildstabilisering=)