Advertisement

Annons

Fullformat"problem"?

Produkter
(logga in för att koppla)
Och en del gillar att klaga …

Jag började misstänka att Newline formulerade sig lite slarvigt i början när han förtydligade senare. Det har ju många gånger hänt under åren att folk har trott att objektiv faktiskt ändrar brännvidd när de flyttas till en kamera med annan sensorstorlek.

Det är väl ingen som tror att ett objektiv som är märkt med tex f/2,8 85mm ändrar texten av sig själv beroende på olika sensorstorlekar, mannen i länken kunde ha plockat fram kameror med 10 olika sensor storlekar, jäklar vad han han fått justerat och skruvat för att hamna likvärdigt.
 
Det är väl ingen som tror att ett objektiv som är märkt med tex f/2,8 85mm ändrar texten av sig själv beroende på olika sensorstorlekar, mannen i länken kunde ha plockat fram kameror med 10 olika sensor storlekar, jäklar vad han han fått justerat och skruvat för att hamna likvärdigt.
Jag kanske lever i det förgångna, men villfarelsen om att objektiv magiskt får en annan brännvidd när det monteras på en kamera med en annan sensorstorlek har åtminstone varit ganska utbredd på nätet under många år.
 
Jag kanske lever i det förgångna, men villfarelsen om att objektiv magiskt får en annan brännvidd när det monteras på en kamera med en annan sensorstorlek har åtminstone varit ganska utbredd på nätet under många år.

Ja det är väl så för att man i folkmun vardagligt uttryck sig på det viset, beskärningen som sker skapar upplevelsen av att komma närmare, vilket är sant, det beskäras väl stup i kvarten bland den som fotograferar, fast det görs automatiskt om man växlar mellan aps-c och en FF med samma objektiv. Killen i länken påtalar att förr var det samma filmstorlek i alla kameror ekvivalens nämndes väl inte på det sättet mer än att det har använts som jämförelse i dag.
 
Ja det är väl så för att man i folkmun vardagligt uttryck sig på det viset, beskärningen som sker skapar upplevelsen av att komma närmare, vilket är sant, det beskäras väl stup i kvarten bland den som fotograferar, fast det görs automatiskt om man växlar mellan aps-c och en FF med samma objektiv. Killen i länken påtalar att förr var det samma filmstorlek i alla kameror ekvivalens nämndes väl inte på det sättet mer än att det har använts som jämförelse i dag.
 
Brännvidden trixas till på dom flesta objektiv numera i vilket fall om man skall hårddra det hela. Numera görs objektiv oftast kortare än brännvidden med hjälp av linskonstruktioner. Så att man inte kan säga att ett 50mm FF objektiv inte skulle vara 100mm på en MFT-kamera är inte alls så självklart som PMD vill få det till.
 
En kul grej med min S20 är vad enkelt man kan förstora en tagen bild, så kommer det fram en liten kamera symbol att trycka på så får jag en beskuren bild till att spara.
 
Ja det är väl så för att man i folkmun vardagligt uttryck sig på det viset, beskärningen som sker skapar upplevelsen av att komma närmare, vilket är sant, det beskäras väl stup i kvarten bland den som fotograferar, fast det görs automatiskt om man växlar mellan aps-c och en FF med samma objektiv. Killen i länken påtalar att förr var det samma filmstorlek i alla kameror ekvivalens nämndes väl inte på det sättet mer än att det har använts som jämförelse i dag.
Det fanns (och finns) många olika filmstorlekar att välja på förr i tiden, så det påståendet stämmer inte.
 
Brännvidden trixas till på dom flesta objektiv numera i vilket fall om man skall hårddra det hela. Numera görs objektiv oftast kortare än brännvidden med hjälp av linskonstruktioner. Så att man inte kan säga att ett 50mm FF objektiv inte skulle vara 100mm på en MFT-kamera är inte alls så självklart som PMD vill få det till.
Vilket fysikaliskt fenomen skulle ändra brännvidden på ett objektiv när man flyttar det från en småbildskamera till en halvformatare?

Det du beskriver om flytande linser handlar om en fokuseringsmekanism som flyttar linser i objektivet istället för att flytta hela objektivets linspaket i enlighet med allmänna linsformeln.

Såvida du inte syftar på (äkta) teleobjektiv eller på retrofokusobjektiv. Dessa typer av objektiv är kortare respektive längre än brännvidden. Eller zoomobjektiv där all bets are off.

Inget av dessa objektiv bryter ljuset annorlunda beroende på storleken på kamerans sensor.

De effekter vi pratar om i ekvivalensdiskussioner beror på beskärning, vilket du redan har påpekat,

[Edit: stafvel]
 
Senast ändrad:
Tack för svar, ja, problemet är ju att man zoomar in till förbannelse :) Jag får kanske göra några prints i 50x70 för att se om det syns/märks där
Jag har printat 100X70 cm från en något beskuren fil från en Panasonic LX3 (10MP). Funkar alldeles utmärkt för den som inte ställer sig 10 cm från bilden och kollar den genom förstoringsglas.
 
Det fanns (och finns) många olika filmstorlekar att välja på förr i tiden, så det påståendet stämmer inte.

Det stämmer så klart, kanske mera rätt att skriva att det var vanligt förekommande bland
Jag kanske lever i det förgångna, men villfarelsen om att objektiv magiskt får en annan brännvidd när det monteras på en kamera med en annan sensorstorlek har åtminstone varit ganska utbredd på nätet under många år.
Jo det stämmer bra, Ekvivalensen var på tapeten intensivt för några år sedan, ofta i samband med långzoomar modellerna med den lilla sensorn, och tog fart när 1 Tums sensorn i kompakter bröt ny mark, det nämndes i varje test vad det motsvarade mot småbild ( FF/FX )- Olympus sensorn fick väl 2 ggr ökning av bländaren och 1 Tummaren 2,7 ggr om jag mins rätt.

Detta skapade långa debatter i våra trådar med alla möjliga vändningar och intryck motstånd som medhåll, men så en dag blev det tyst om ekvivalensen, sällan nämnt numera. Men det hjälpte min bror när han tog med sig en Pentax kompakt på en resa som hade en zoom som gick till 150mm körde man så stack bländaren i väg till f/11 så det kunde vara bra att ta med en Iso 400 film också.
Det fanns (och finns) många olika filmstorlekar att välja på förr i tiden, så det påståendet stämmer inte.

Ja det stämmer så klart, sedan kan man tolka att 24x36 var vanligt förekommande, jag tolkade det inte från fotografin födelse eller att vanligt folk köpte Hasselbladare och mängden dylika olika storformat som även dyker upp i dag fast i större sensorer än vanlig småbild.
 
Jag har printat 100X70 cm från en något beskuren fil från en Panasonic LX3 (10MP). Funkar alldeles utmärkt för den som inte ställer sig 10 cm från bilden och kollar den genom förstoringsglas.

Jag vet inte hur Ulf ( TS )- tolkade mina tidigare inlägg, men jag for inte efter utskrifter med stora printar. Utan när det kollas i Datorn i höga procent som 100-200% som ofta också kommit upp i många trådar men då mera när tex Nikons D800 och Sonys A7R med 36mp dök upp, men fortfarande vaknar till liv med jämna mellanrum då också kameror med samma sensor storlek fast olika många pixlar.

Angående printar så fans det gigantiska printar som visast i reklamsyfte tagna med 2mp kamera, men krävde då väldigt långt betraktnings avstånd.
 
Jag kanske lever i det förgångna, men villfarelsen om att objektiv magiskt får en annan brännvidd när det monteras på en kamera med en annan sensorstorlek har åtminstone varit ganska utbredd på nätet under många år.

Nytt svar från mig för jag tänkte på hur Olympus ägare påtalat effekten av 2 ggr Crop som du väl känner till, och hur man då liksom tjänar i både vikt och pengar med objektiven man väljer, ett 800m objektiv tex kan kosta jäkligt mycket, räcker att köpa ett 400mm, så visst är det vanligt fortfarande på nätet.
 
Numera är väl ekvivalensen allmänt vedertagen, det tog långa trådar innan alla förstod det hela.
Men det händer precis samma sak när man beskär, vilket är vad dom mindre sensorerna gör.

Men det finns många fördelar med dom små också, dom största brukar vara pris och vikt.

Vet inte om det handlar om vedertagen och att alla förstår nu. Titta på evighetsfrågan som alltid finns i våra trådar och som kommer att finnas kvar länge, då mellan APS-C ock FF/FX sensorer, ljusstyrkan på objektiven och hur det påverkar mellan sensorformaten, kommer att tas upp så länge dom finns kvar, fast nu skrivs inte ekvivalensen upprepat varje gång.

Sedan länge kan alla också växla mellan FF/FX och APS-C i sina kameror om man vill direkt på plats nå den där vargen långt bort i skogsbrynet, någon modell ger 26mp i APS-C läget och kan beskäras ytterligare hemmavid om man önskar.
 
Att fota i DX-läget på en FF-kamera ger inte så mycket.

Fördelen är att filen blir lite mindre eftersom den redan är beskuren.
Nackdelen är att man inte fick med lodjuret som man inte såg när man tog upp kameran en bit ifrån vargen. Kvaliteten på vargen är lika bra i FF som APS-C-läget på en FF-kamera.
 
Jag använder mig rätt ofta av APS-läget på min Sony (växlar med knapp på objektivet). Framför allt för gatutofo tycker jag det är trevligt att min 24:a snabbt motsvarar en 35:a, och fler än 26 MP behöver jag ytterst sällan.

Annars håller jag med Karl om att det inte ger så mycket, men för vissa ändamål är det bra komponera i beskuret läge.
 
Jag använder mig rätt ofta av APS-läget på min Sony (växlar med knapp på objektivet). Framför allt för gatutofo tycker jag det är trevligt att min 24:a snabbt motsvarar en 35:a, och fler än 26 MP behöver jag ytterst sällan.

Annars håller jag med Karl om att det inte ger så mycket, men för vissa ändamål är det bra komponera i beskuret läge.
Det fungerar dessutom bättre med dom spegellösa. Förr fick man bara upp en irriterande rektangel i sökaren som visade vilket område som var DX-området. Nu fylls hela EVFen upp med det området man valt.
 
När Canons nya R1 testas under OS anar jag att den kan få 60+ sensor, tror att dom kommer att uppskatta att snabbt klicka till APS-C läget när något oväntat händer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.