Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Nytt svar från mig för jag tänkte på hur Olympus ägare påtalat effekten av 2 ggr Crop som du väl känner till, och hur man då liksom tjänar i både vikt och pengar med objektiven man väljer, ett 800m objektiv tex kan kosta jäkligt mycket, räcker att köpa ett 400mm, så visst är det vanligt fortfarande på nätet.
Det där är ju en väldigt gammal diskussion som jag vet att jag stötte på redan när Canon 50D lanserades hösten 2008 (tror jag). Den som lyfte den då var Omar Brännström som jag redan då, och redan med den tidens teknik, tyckte var suverän med sina fina fågelbilder. Det finns många som fokuserat på fåglar genom åren men jag tycker få kunnat mäta sig med Omar.
Han var redan då trött på tunga FF grejor och funderade redan då i banorna att ett APS-C -hus och lättare objektiv t.o.m. med en kortare brännvidd skulle kunna kompensera för stora och tunga 5-600mm "fågelobjektiv" genom den bildvinkel "crop-faktorn" kan ge.
Jag har dock inget minne av att jag läste hur det gick med Omars experimenterande. Däremot har jag en fotokompis som jag känner väl som testat det mesta både Nikon, Canon och Sony haft att erbjuda av längre objektiv för fågelfotografer och Nu har han gått hela varvet runt från Nikon till Nikon igen och set senaste tillskottet är just Olympus. Bilderna blir brusigare och håller mindre detalj men det kan man ju åtminstone delvis kompensera med Topaz Photo AI.
Jag tror att det är svårt att diskutera detta enbart utifrån ett kamera/objektiv-perspektiv när jag vet hur beroende han är av Topaz Sharpen och Denoise för att få de resultat han eftersträvar - jag tror inte han är särskilt unik i detta.
omar brännström fågelbilder - Bing
Med intelligent sökning från Bing hittar du snabbt och enkelt det du söker, och du får belöningar.
www.bing.com