Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fullformat"problem"?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nytt svar från mig för jag tänkte på hur Olympus ägare påtalat effekten av 2 ggr Crop som du väl känner till, och hur man då liksom tjänar i både vikt och pengar med objektiven man väljer, ett 800m objektiv tex kan kosta jäkligt mycket, räcker att köpa ett 400mm, så visst är det vanligt fortfarande på nätet.

Det där är ju en väldigt gammal diskussion som jag vet att jag stötte på redan när Canon 50D lanserades hösten 2008 (tror jag). Den som lyfte den då var Omar Brännström som jag redan då, och redan med den tidens teknik, tyckte var suverän med sina fina fågelbilder. Det finns många som fokuserat på fåglar genom åren men jag tycker få kunnat mäta sig med Omar.

Han var redan då trött på tunga FF grejor och funderade redan då i banorna att ett APS-C -hus och lättare objektiv t.o.m. med en kortare brännvidd skulle kunna kompensera för stora och tunga 5-600mm "fågelobjektiv" genom den bildvinkel "crop-faktorn" kan ge.

Jag har dock inget minne av att jag läste hur det gick med Omars experimenterande. Däremot har jag en fotokompis som jag känner väl som testat det mesta både Nikon, Canon och Sony haft att erbjuda av längre objektiv för fågelfotografer och Nu har han gått hela varvet runt från Nikon till Nikon igen och set senaste tillskottet är just Olympus. Bilderna blir brusigare och håller mindre detalj men det kan man ju åtminstone delvis kompensera med Topaz Photo AI.

Jag tror att det är svårt att diskutera detta enbart utifrån ett kamera/objektiv-perspektiv när jag vet hur beroende han är av Topaz Sharpen och Denoise för att få de resultat han eftersträvar - jag tror inte han är särskilt unik i detta.

 
När Canons nya R1 testas under OS anar jag att den kan få 60+ sensor, tror att dom kommer att uppskatta att snabbt klicka till APS-C läget när något oväntat händer.
Ja det är väl det användarna av Sony A7rIV och rV gjort ett bra tag nu. Om jag inte missminner mig så är väl pixelstorleken närmast identisk mellan den FF-sensorn och Fujis 26MP-sensor. Det är väl inget dåligt cropläge! Just detta var skälet till att även jag var rätt intresserad av A7r IV när 60 MP-sensorn kom.

Anders har ju en så det vore ju rätt intressant att höra hur ofta han använder crop-läget i sin kamera.
 
Ja det är väl det användarna av Sony A7rIV och rV gjort ett bra tag nu. Om jag inte missminner mig så är väl pixelstorleken närmast identisk mellan den FF-sensorn och Fujis 26MP-sensor. Det är väl inget dåligt cropläge! Just detta var skälet till att även jag var rätt intresserad av A7r IV när 60 MP-sensorn kom.

Anders har ju en så det vore ju rätt intressant att höra hur ofta han använder crop-läget i sin kamera.

Anders ( afe) nämner lite om APS. -C läget en bit tillbaka i tråden. En sak han påtalade var att man då också kan komponera bilden liksom direkt på plats.

När sedan nya Canon R1 kanske klipper till med en 70 mp sensor och får ca 28mp APS-C sensor, så kommer nyttan av två kameror i en att bli mera omtalat.
 
Anders ( afe) nämner lite om APS. -C läget en bit tillbaka i tråden. En sak han påtalade var att man då också kan komponera bilden liksom direkt på plats.

När sedan nya Canon R1 kanske klipper till med en 70 mp sensor och får ca 28mp APS-C sensor, så kommer nyttan av två kameror i en att bli mera omtalat.
Om det skulle vara så är det ju bara patetiskt. Varför skulle en funktion som funnits så länge och redan i fallet Sonys 60 MP modeller ha ett APS-C läge som motsvarar den 24 MP norm som gällt i evigheter för Sony sensor-baserade kameror från exv. Sony och Fuji inte duga förrän Canon lyckas få till något liknande X-antal år senare?

Finns det verkligen folk idag som på allvar anser att viss teknik bara finns om det står Canon R1 eller så på den?

Som sagt, det är nog en hel del fågelfotografer som redan länge och väl använt crop mode i Sonys 60 MP kameror. Kul att Canon-användarna till sist kan få tillgång till liknande fina möjligheter om det nu blir så.
 
Canon (och Nikon) har kunnat köra i APS-läge i flera år, så jag vet inte vad Bengf svamlar om.

Jag kör min A7R V i aps-läge tämligen ofta, och även FF-läget som ger 26 MP. Framför allt då jag är säker på att inte behöva den högre upplösningen och för att spara lagringsutrymme. Stora CF Express-kort är tyvärr dyra till Sony (ungefär det dubbla mot de som passar Canon och Nikon).
 
Canon (och Nikon) har kunnat köra i APS-läge i flera år, så jag vet inte vad Bengf svamlar om.

Jag kör min A7R V i aps-läge tämligen ofta, och även FF-läget som ger 26 MP. Framför allt då jag är säker på att inte behöva den högre upplösningen och för att spara lagringsutrymme. Stora CF Express-kort är tyvärr dyra till Sony (ungefär det dubbla mot de som passar Canon och Nikon).
En underdrift, då det går bra att köra "DX" i min gamla D700, även om det förstås inte blir så många pixlar kvar när man utgår från 12 MP.
 
En underdrift, då det går bra att köra "DX" i min gamla D700, även om det förstås inte blir så många pixlar kvar när man utgår från 12 MP.
Mm, var samma i min D3 (har för mig att det blev 5 MP kvar). En fördel med den jämfört med D700 var att den skärmade av sökaren så man bara såg de som faktiskt sparades på bilden.

Med spegelfria kameror slipper man förstås problemet med den mindre sökarbilden :)
 
Anders ( afe) nämner lite om APS. -C läget en bit tillbaka i tråden. En sak han påtalade var att man då också kan komponera bilden liksom direkt på plats.

När sedan nya Canon R1 kanske klipper till med en 70 mp sensor och får ca 28mp APS-C sensor, så kommer nyttan av två kameror i en att bli mera omtalat.

Nu får väl bara en Caonkamera 27MP kvar då Canon beskär betydligt hårdare i APS-C än vad Nikon och Sony gör.
Nikon och Sony hade fått kvar 31MP av en 70MP FF-kamera i APS-C-läget.
 
Är inte CF Express en standard både för fysiska kontakter och elektriskt?
Om det skulle vara så är det ju bara patetiskt. Varför skulle en funktion som funnits så länge och redan i fallet Sonys 60 MP modeller ha ett APS-C läge som motsvarar den 24 MP norm som gällt i evigheter för Sony sensor-baserade kameror från exv. Sony och Fuji inte duga förrän Canon lyckas få till något liknande X-antal år senare?

Finns det verkligen folk idag som på allvar anser att viss teknik bara finns om det står Canon R1 eller så på den?

Som sagt, det är nog en hel del fågelfotografer som redan länge och väl använt crop mode i Sonys 60 MP kameror. Kul att Canon-användarna till sist kan få tillgång till liknande fina möjligheter om det nu blir så.

Njaa... När 36mp kamerorna kom så pratade man inte så mycket om Dx läget ( Nikon) Son
Om det skulle vara så är det ju bara patetiskt. Varför skulle en funktion som funnits så länge och redan i fallet Sonys 60 MP modeller ha ett APS-C läge som motsvarar den 24 MP norm som gällt i evigheter för Sony sensor-baserade kameror från exv. Sony och Fuji inte duga förrän Canon lyckas få till något liknande X-antal år senare?

Finns det verkligen folk idag som på allvar anser att viss teknik bara finns om det står Canon R1 eller så på den?

Som sagt, det är nog en hel del fågelfotografer som redan länge och väl använt crop mode i Sonys 60 MP kameror. Kul att Canon-användarna till sist kan få tillgång till liknande fina möjligheter om det nu blir så.
 
  • Haha
Reaktioner: afe
Om det skulle vara så är det ju bara patetiskt. Varför skulle en funktion som funnits så länge och redan i fallet Sonys 60 MP modeller ha ett APS-C läge som motsvarar den 24 MP norm som gällt i evigheter för Sony sensor-baserade kameror från exv. Sony och Fuji inte duga förrän Canon lyckas få till något liknande X-antal år senare?

Finns det verkligen folk idag som på allvar anser att viss teknik bara finns om det står Canon R1 eller så på den?

Som sagt, det är nog en hel del fågelfotografer som redan länge och väl använt crop mode i Sonys 60 MP kameror. Kul att Canon-användarna till sist kan få tillgång till liknande fina möjligheter om det nu blir så.

Menar mera att när aps-c läget får allt mera pixlar blir dom intressantare att använda, då det finns möjlighet att även beskära en andra gång, då när Nikon 36 mp kom så tyckte många att Dx läget blev lite magert 36mp var häftigt då på den tiden. Att det sedan finns många som tycker att det räcker och blir över med ca 20 mp i vanliga småbild läget är så klart helt okej fast aps-c får mindre pixlar.
 
  • Haha
Reaktioner: afe
Menar mera att när aps-c läget får allt mera pixlar blir dom intressantare att använda, då det finns möjlighet att även beskära en andra gång, då när Nikon 36 mp kom så tyckte många att Dx läget blev lite magert 36mp var häftigt då på den tiden. Att det sedan finns många som tycker att det räcker och blir över med ca 20 mp i vanliga småbild läget är så klart helt okej fast aps-c får mindre pixlar.
Det är förmodligen få som köper en 70MP FF-kamera för dess DX-läge. Då köper man nog en 40MP DX-kamera istället.
 
Jo, men en 70MP FF-kamera kommer inte heller vara något som kommer med gratis när man tankat minst 20l.
 
Nu är ju inte A7RV tänkt som sportkamera med sina 61mp, även om den klarar av en sådana bilder, Sony har andra val för det ändamålet senast A9III. Chansen fans att i APS-C läget kunnat ge en högre, snabbare bilder/sekund, det har väl andra tillverkare gjort några i Jpeg format eller med ännu mindre pixlar för att få till riktig extra fart. Spännande att se Vad Canon trixar till med kommande R1. Det är som afe skrev för länge sedan när RX100 kom "Bäst för dagen" vilket alltid varit så när nya modeller kommer, Video/film delen öser man på också med häftiga lösningar nu mera.

Två kameror i en tycker i alla fall jag inte är så tokigt men det blir så höga priser på värstingarna. Jäkligt imponerad fortfarande av ostackade R5 och senare R6II hur man lyckas få till sådana prestanda, R6II är väl också hyggligare prissatt. Krävs inte eller så många pixlar för att få till några häftiga bilder på Harry Kane eller Nico Williams i kväll.
 
Senast ändrad:
ANNONS