Annons

Vidvinkelobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Minolta AF 24/2.8 är väldigt trevligt, rak teckning & praktisk brännvidd på en APSC-kamera gör det mångsidigt. 28/2.8:an är iofs billigare men känns inte riktigt lika användbar på grund av brännvidden.

Dessutom är 24:an ett prima komplement till din 50/1.7:a.
 
Oj, det var både många och kompetenta svar! :) Jag tror inte jag är ute efter det mest extrema i vinkel, även om det såklart också vore effektfullt! Som sagt är jag inte alls särskilt bra på varken teknik eller utrustning, men jag tror att ett 24mm skulle kunna vara lagom!

Jag slänger upp ett par bilder som jag tycker har det jag är ute efter:

http://farm3.static.flickr.com/2191/2395206034_895eee7509.jpg
http://www.loopadventures.com/website2/1.0.2.0/3/1/index.php
http://www.looptackle.se/website1/1.0.1.0/498/images//3373_1ed397124d0ccb1114a355bcc96bdb14100.jpg
http://www.patagoniaflies.com/wp-content/uploads/2008/07/gallegoscladioloop.jpg

Blev lite blandat kanske, men hoppas ni förstår idéen. Och återigen ett stort tack för all hjälp! :)
 
Jag ångrade mig efter att jag surfat runt lite, tror att 20mm ligger närmre det jag eftersträvat i alla fall! Men om jag förstått det rätt så är det Minolta (ca 2.500kr) och Sony (ca 7000kr) som har 20mm som funkar till Sony A 300? Hur är det med sigma och 20mm? :)
 
Jag kan passa på att nämna att jag oftast kör med ett Tamron 17-50/2.8 som jag är mycket nöjd med vilket jag också kan rekommendera.
 
Annars verkar cosina 19-35 vara ett prisvärt alternativ. Har aldrig testat den själv men har läst om det och det är inte allt för dyrt heller. Fanns på blocket för 1300kr tror jag.
 
Jag ångrade mig efter att jag surfat runt lite, tror att 20mm ligger närmre det jag eftersträvat i alla fall! Men om jag förstått det rätt så är det Minolta (ca 2.500kr) och Sony (ca 7000kr) som har 20mm som funkar till Sony A 300? Hur är det med sigma och 20mm? :)
Jag har hänvisat Dig till en kunskapskälla en gång - är Du så lat att Du vill ha länken tillverkad också?

Varsågod, här är länken. Leta på sajten får Du dock göra själv.
 
Kanon, tack för tipsen, då har jag ännu mer att kolla upp!

Lennart > Så lat att jag ville ha länken var inte tanken att vara, utan snarare var min undring om personliga erfarenheter av Sigmas 20 mm, då personliga reflektioner ofta säger mer än recentioner i tidningar.
 
Kanon, tack för tipsen, då har jag ännu mer att kolla upp!

Lennart > Så lat att jag ville ha länken var inte tanken att vara, utan snarare var min undring om personliga erfarenheter av Sigmas 20 mm, då personliga reflektioner ofta säger mer än recentioner i tidningar.
Följ länken jag gav Dig - leta rätt på de objektiv Du är intresserad av och läs alla de "personliga reflektioner" som finns under avsnittet [ Reviews ] för resp. objektiv. Kom dock ihåg att dessa är skrivna av användare med ganska olika erfarenheter och kunskap.
 
Köp ett Tamron 17-50 f2,8 och du blir nöjd rätt garanterat.. Just det objektivet verkar absolut dom flesta Sonyanvändare bli mycket nöjda med.. Och köper du det nytt av tex cyberphoto med garanti så är det inga problem att få objektivet kollat om utifall att du anser det fokuserar felaktigt.. Det sker ibland att objektiv gör så.. Men få det fixat är en vecka bortavaro på service så är saken biff .Men jag har ett nyss inköpt sådant. Och hade ett förut på min A300 jag hade.. Båda funkar klockrent.. Men OM det skulle hända så är det bara sända in så kommer det snabbt tillbaks ok.. Och du har ett underbart prisvärt skarpt objektiv som kommer göra din A300 (tror det var en sådan du har) till en klart vassare kamera...
 
Jag ångrade mig efter att jag surfat runt lite, tror att 20mm ligger närmre det jag eftersträvat i alla fall! Men om jag förstått det rätt så är det Minolta (ca 2.500kr) och Sony (ca 7000kr) som har 20mm som funkar till Sony A 300? Hur är det med sigma och 20mm? :)


Jag har länge kört med ett "Sigma 20 EX 20 1,8 DG" som jag varit mycket nöjd med 8)
Det är en väldigt allsidig optik för att vara ett objektiv med fast brännvidd! Ljusstyrkan är ett drygt bländarsteg "bättre" än tex Minolta/Sony 20 2,8 (alltså dubbelt så snabb slutartid). Närgränsen är på futtiga 20cm (från sensorn), vilket borgar för otroligt roliga bilder med nästanmacro-förstoring på motivet, samtidigt som du får med en hel del av omgivningen 8) Och enligt mig är objektivet bättre än både Sony och Minoltas motsvarigheter (min egen uppfattning, tester kanske säger ngt annat). Skall förövrigt sälja mitt nu, då jag skall köpa ett Zeis i stället. Hör av dig om du är intresserad.
 
vidvinkel

Funderar på att köpa ett vidvinkel objektiv men vet inte vilket.
Är det någon som har lite förslag på vad man ska titta på. Behöver inte var det billigaste. Vill ha ett bra objektiv helt enkelt som man är nöjd med.

Låt ej frågan bli alltför teknisk och svår.
Mitt förslag är en Sigma 18-50 is HSM, vilket innebär att objektivet har bildstabilisering och ganska tyst och snabb fokusering. Priset är mycket lågt just nu. Jag betalade 1500kr för ett helt nytt objektiv. Jag har i dagarna testat objektivet och jag är nöjd med bildresultatet. Ljusstyrka 2,8 på vidvinkelläget är bra och dessutom vidgar sig ej objektivet vid fokusering. Jag har testat massor med utrustning och man får betala en hel del om man vill ha högre kvalitet.
Jag använder Canon 40D.

MVH
 
Det finns ett Sigma-fisheye på 10mm som blir 180 grader på crop. Synd att Tokinas fisheyzoom inte finns till sony...
Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX finns nu även till Minolta/Sony. Jag citerar DPReview:

Tokina 11-16mm becomes first Alpha mount lens
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Monday, 1 February 2010 10:30 GMT

Tokina has launched its first lens in Sony's Alpha mount. The AT-X 116 Pro DX 11-16 mm f/2.8 lens will be available in Japan from from February 24th, 2010 at an approximate retail price of ¥94,500 (around US $1046). This announcement means Tokina becomes the last of the big three third-party lens makers to support the Sony format

http://www.dpreview.com/news/1002/10020103tokina1116mmalpha.asp


Det finns ett antal Tokina-objektiv på begagnat-marknaden som passar till Sony Alpha. Dessa tillverkades tidigare till Minolta, när dessa var bland de största på SLR-marknaden. Sedan när Minolta stämdes på miljardbelopp och i princip försvann, medan Sonys försäljning till att börja med låg under t.o.m. småttingarna Pentax och Olympus, så kunde Tokina (som är mycket mindre än Sigma och Tamron) inte ta fram Sony-versioner. Men eftersom Sony nu på bara ett enda år har tredubblat(!) sin försäljning av DSLR-kameror, så anser Tokina tydligen att det återigen är lönsamt att tillverka objektiv till detta system.

Objektivet är visserligen lite dyrare (gissar på runt 7.000 kr) men så är det också betydligt bättre än de andra supervidvinkelzoomarna. Det har hög ljusstyrka, och är fullt användbart även vid stor bländare, till skillnad från de billigare SWA-objektiven, som vanligen behöver bländas ner till F11 eller så för att ge tillfredsställande skärpa.
 
Sony Zeiss 16-80 är annars ett kanonobjektiv. Enda nackdelen med det är bländaren (3,5-5,6). Nytt är det svindyrt, men jag köpte mitt begagnat för 4000:-
Hur som helst så har du riktigt schysst vidvinkel i ett bra allroundobjektiv.
 
Låt ej frågan bli alltför teknisk och svår.
Mitt förslag är en Sigma 18-50 is HSM, vilket innebär att objektivet har bildstabilisering och ganska tyst och snabb fokusering. Priset är mycket lågt just nu. Jag betalade 1500kr för ett helt nytt objektiv. Jag har i dagarna testat objektivet och jag är nöjd med bildresultatet. Ljusstyrka 2,8 på vidvinkelläget är bra och dessutom vidgar sig ej objektivet vid fokusering. Jag har testat massor med utrustning och man får betala en hel del om man vill ha högre kvalitet.
Jag använder Canon 40D.

MVH

Som tur är behöver vi Sonyister inga objektiv med bildstabilisering=)
 
Precis min tanke. Dock såg jag att just det objektivet är stabiliserat även i Sony-utförande och arbetar då tillsammans med kamerans stabilisering. Jag undrar hur mycket bättre det blir, jämfört med enbart kameraantiskaket.

Som tur är behöver vi Sonyister inga objektiv med bildstabilisering=)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.