Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelobjektiv till pentax, förslag

Produkter
(logga in för att koppla)

hny

Medlem
dags för ett nytt objektiv till min k10 d och jag behöver lite hjälp.
Har två fasta,21 mm och 50 mm men funderar på att utöka med ett vid vinkel, har även blivit tillfrågad att fotografera ett dop och vill då ha ett lite roligare objektiv som fångar ögonblicket bra, ha 50 mm objektivet att ta porträtt bilder av medan vid vinkel objektivet fångar det omkring.

tänker mig prisgräns 4-6000 vad ska man tänka på och har ni något bra förslag på ett bra och prisvärt objektiv.
/henny
 
Du har inte så mycket att välja på som är riktigt vidvinkligt. 14/2.8, 15/4 eller 10-17 fisheye, såvida du inte nöjer dig med 16 eller 17 (16-45/4, 16-50/2.8, 17-70/4). Alla dessa är optiskt bra och det handlar mest om vilken brännvidd du vill ha, samt blädare och SDM eller inte. Själv har jag 14/2.8 samt 10-17, men skulle gärna ha 15/4 p.g.a. storleken.

Om du nöjer dig med 16, så är 16-45 prisvärd, jag har sett billiga begagnade till salu. 17-70 har SDM och viss vädertätning och är troligen ett bättre val om du skall köpa nytt, dock inte like vidvinklig.
 
Glöm inte DA 12-24mm f4. Den är riktigt bra men kan vara svår att få tag i till din budget.
 
Jag har ett Sigma 10-20 som jag, trots vad som skrivs om det, är extremt nöjd med. Den nya verisionen är dessutom ljusstarkare och har samma ljusstyrka över hela bländaromfånget. Något över din budget dock.
 
dags för ett nytt objektiv till min k10 d och jag behöver lite hjälp.
Har två fasta,21 mm och 50 mm men funderar på att utöka med ett vid vinkel, har även blivit tillfrågad att fotografera ett dop och vill då ha ett lite roligare objektiv som fångar ögonblicket bra, ha 50 mm objektivet att ta porträtt bilder av medan vid vinkel objektivet fångar det omkring.

tänker mig prisgräns 4-6000 vad ska man tänka på och har ni något bra förslag på ett bra och prisvärt objektiv.
/henny

Som sagt Sigma 10-20/4-5,6 kan vara bra,
varierar i kvalitet en del. Har du ordentligt
ljust i kyrkan så funkar det.
Pentax DA12-24 ligger däremot på bl 4 och
har en jämn och bra kvalitet.
Ibland finns gamla men fina Tokina 17/3,5
som begagnad, till början på 90-talet såldes
den manuella varianten, utan AF och med
"bara" bländarring. Senare kom en AF variant.

Men du kanske menar en vidvinkel och en "rolig"
glugg bla för dopet?
För dopet är FA43/1,9 rolig, men FA35/2, DA40/2,8
FA50/1,4 eller 1,7, FA77/1,8 eller DA70/2,4
oxå användbara. Billigast begagnade...

Höll på att glömma Sigma 28/1,8 för 4.200:-
(Första modellen är hopplös i motljus)
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7719065

Finns en del omdömen om gluggarna på:
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/index.php

Och tredjeparts gluggarna på:
http://www.pentaxforums.com/userreviews/
 
Vidvinkel zoom och kyrka har aldrig fungerat för mig. Fast vidvinkel kan fungera men normalt behöver man ett ljusstark kort tele, typ FA50/1.4 eller nån beg FA50/1.7 eller lik.

Har en Sigma 10-20 som jag är grymt nöjd med, mycket rolig glugg, framför allt när man kan eller måste vara nära, men endå vill få med mycket.
 
Samyang MF 8/3,5 Fisheye

Samyang MF 8/3,5 Fisheye

kolla in detta från cyberphoto, kan det vara något???
VÄLDIGT PRISVÄRT OM INTE ANNAT!!

typ 2800:-
 
Det är ett fisheyeobjektiv och det innebär en rund och förvrängd bild. Det är en specialeffekt och knappast användbar för vanlig fotografering.

Du har ju redan en vidvinkel - 21 som du har är vidvinkel!
Men om du vill ha ännu vidare så antar jag att du egentligen vill ha extrem vidvinkel eller ultra vidvinkel. Och då är vi nere på brännvidd 15 och lägre.
Dessa kostar en hel del som du säkert har upptäckt.

Tamron 10-24 AF vidvinkel zoom är ett prisvärt val för under 5 000 spänn.
 
Det är ett fisheyeobjektiv och det innebär en rund och förvrängd bild. Det är en specialeffekt och knappast användbar för vanlig fotografering.

Du har ju redan en vidvinkel - 21 som du har är vidvinkel!
Men om du vill ha ännu vidare så antar jag att du egentligen vill ha extrem vidvinkel eller ultra vidvinkel. Och då är vi nere på brännvidd 15 och lägre.
Dessa kostar en hel del som du säkert har upptäckt.

Tamron 10-24 AF vidvinkel zoom är ett prisvärt val för under 5 000 spänn.

Jo det är ett vidare jag är ute efter antar jag, det tekniska är min svaga punkt tyvärr. Men vill inte ha ett fast objektiv utan en viss zoom, ljusstarkt helst, men jag vet att det drar iväg i priset. Tamron 10-24 har jag faktiskt övervägt just på grund av priset, och ska man tro vissa tester så är det ett helt okej objektiv med tanke på priset. Har tyvär varken tid eller energi att lägga för mycket tid på andrahands val, känns också som att det är en ganska liten marknad just för pentax kompatibla objektiv tyvär.
 
Tre bra universalzoomar till bra pris
är Sigma 18-50/2,8, Tamron 17-50/2,8
och Pentax 16-45/4.
Sigman har jag själv, den har lite makro oxå,
alla är bra och Pentaxen har mest vidvinkel.
 
alterantiv

Nu har jag sökt runt lite i djungeln där ute och sett över alla er förslag, har hittat fem alternativ. Tänk svänga förbi media mark också och se om dem har någon av objektiven så att man kan få pröva på. Önskade verkligen att jag hade mer pengar att lägga på ett ordentligt objektiv, men det får bli i framtiden.Vad tror ni om mina förslag, är det någon jag borde välja bort här?

Sigma EX 10-20/3,5 DC HSM for Pentax/Samsung 6 690 (dålig kantskärpa, ganska dålig ljuskänslighet, privärt)

Tamron AF 10-24/3,5-4,5 Di II LD IF for Pentax/Samsung 4 761 (dålig skärpa,hittade inte mkt info alls)

Samsung D-Xenon 16-45/4,0 for Pentax/Samsung 5 495 (hittar knappt ngn info)

Pentax SMC-DA 10-17/3,5-4,5 ED IF. Fisheyezoom 5 400

Sigma EX 12-24/4,5-5,6 DG till Pentax (dyr jävel) 8 450
 
Nu har jag sökt runt lite i djungeln där ute och sett över alla er förslag, har hittat fem alternativ. Tänk svänga förbi media mark också och se om dem har någon av objektiven så att man kan få pröva på. Önskade verkligen att jag hade mer pengar att lägga på ett ordentligt objektiv, men det får bli i framtiden.Vad tror ni om mina förslag, är det någon jag borde välja bort här?

Sigma EX 10-20/3,5 DC HSM for Pentax/Samsung 6 690 (dålig kantskärpa, ganska dålig ljuskänslighet, privärt)

Tamron AF 10-24/3,5-4,5 Di II LD IF for Pentax/Samsung 4 761 (dålig skärpa,hittade inte mkt info alls)

Samsung D-Xenon 16-45/4,0 for Pentax/Samsung 5 495 (hittar knappt ngn info)

Pentax SMC-DA 10-17/3,5-4,5 ED IF. Fisheyezoom 5 400

Sigma EX 12-24/4,5-5,6 DG till Pentax (dyr jävel) 8 450

Vill gärna hamna så nära 12-24 som jag kan.
 
Jag är inte så särskillt imponerad av sigma 10-20. Det är den äldre varianten som jag har. Den är förvisso skarp men har en ganska komplex distortion vilket gör det svårt med horisontlinjer. Den nya varianten kanske är bättre korrigerad, läste i något test att den skulle vara så gott som distortionsfri vid 15 mm.

Fotograferar du mycket landskap med stativ så hade jag också tagit en närmare titt på tamrons vidvinkelzoom. Pentax/samsungs vidvinkelzoom verkar grym men gör så att det blir tomt i spargrisen.

16-45 är väldigt fin och prisvärd. Räcker 16 mm så är det ett givet val. Gluggen går att få till ett anständigt pris beg med lite tur.
 
Japp, håller med ovanstående. Jag har haft 16-45´an två gånger tom :)
Sålde den men var tvungen att köpa den igen pga av att jag saknade så mycket.
16mm är ganska fet vidvinkel, jag har aldrig känt behov av mer vidvinkel utomhus.

Just nu ligger den för under 2 lax på tradera såg jag.
 
Jag har också grubblat på om jag skall skaffa den igen. Ångrar att jag gjorde mig av med min. Jag hoppas på en WR version av gluggen, den skulle vara given i min kameraväska.
 
ångest

oj oj vad svårt, har nästan bestämt mig för sigma 10-20 men drar mig lite för priset och nu verkar den vara svår att få tag på hos återförsäljarna online.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.