Flash Gordon
Aktiv medlem
Robin,
Vem är arrabgören? Är du förkyld?
Vem är arrabgören? Är du förkyld?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Arrangören har givetvis rätt att avhysa dig om du inte följer arrangörens regler. Och om du då inte snällt följer med ordningsvakten ut och gör som hen säger ligger du risigt till, eftersom en ordningsvakt har befogenheter som mycket liknar en polismans, och får t ex använda våld om det behövs.alf109 skrev:
Det ni säger är att man i princip kan skita i alla fotoförbud som råder vid exempelvis vissa konserter. Jag tycker inte att det låter speciellt rimligt, skulle vara kul om någon som verkligen kan det juridiska runt detta gick in och skrev hur det verkligen är. Vad jag har förstått är det tillåtet att fotografera på allmän plats. Om platsen är privat kan arrangören sätta upp regler om han vill. Men om det inte går att beivra så är de ju tämligen meningslöst.
Jag vågar nog påstå att Staffan Teste är ute och cyklar. Om du, trots fotoförbud, lyckas ta bilder på en konsert är du givetvis upphovsman och äger hela upphovsrätten. Varken konsertarrangören eller artisten kan hindra dig från att publicera bilderna eller sälja dem till någon annan som publicerar dem.alf109 skrev:
Samma fråga har besvarats tidigare tex här.
http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=4598
Vad skulle i så fall ett fotoförbud betyda? Innebär det att fotoförbudet bara gäller i den utsträckning arrangörerna kan handgripligen se till att det efterlevs, kasta ut folk osv.?ErlandH skrev:
Jag vågar nog påstå att Staffan Teste är ute och cyklar. Om du, trots fotoförbud, lyckas ta bilder på en konsert är du givetvis upphovsman och äger hela upphovsrätten. Varken konsertarrangören eller artisten kan hindra dig från att publicera bilderna eller sälja dem till någon annan som publicerar dem.
Talar lugnt och stilla om att jag egentligen inte behöver lämna över någonting, men eftersom jag inte vill ha bråk, kommer att lämna över mediat.henq skrev:
Hur gör du detta rent praktiskt? Har du behövt använda idén?
Florestan skrev:
Vad skulle i så fall ett fotoförbud betyda? Innebär det att fotoförbudet bara gäller i den utsträckning arrangörerna kan handgripligen se till att det efterlevs, kasta ut folk osv.?
Ett fotoförbud innebär att man inte får fotografera. Det är inte ett publiceringsförbud och påverkar inte på något sätt upphovsrätten till eventuella bilder.Fredrik183 skrev:
Har man då ändå tagit bilder har man kanske gjort sig skyldig till ordningsbrott, och kanske inte har fullt lagligt stöd att publicera sina bilder?
Robin Gyllander skrev:
Men får jag använda dessa bilder jag tagit hur jag vill, alternativt sälja?
Formell upphovsrätt är väl en sak, men vore det möjligt att publicera eller sälja vidare (för publikation) olovligen plåtade bilder trots fotoförbud, kan man heller inte tala om fotoförbud.ErlandH skrev:
Ett fotoförbud innebär att man inte får fotografera. Det är inte ett publiceringsförbud och påverkar inte på något sätt upphovsrätten till eventuella bilder.
Edit: Det är förstås skillnad på fotoförbud och fotoförbud. Mina resonemang i den här tråden gäller bara arrangörernas fotoförbud vid t ex konserter, inte de fotoförbud som kan finnas i samband med skyddsobjekt och skyddsområden.
ErlandH skrev:
Ett fotoförbud innebär att man inte får fotografera. Det är inte ett publiceringsförbud och påverkar inte på något sätt upphovsrätten till eventuella bilder.
-------------------
Förnuftigt och moraliskt blir detta bara snurrigt för mig. Vore intressant med ett prejudicerande fall på att detta också är den praktiska tillämpningen av lagtexterna. Men jag ifrågasätter på inget sätt sanningshalten i det du säger, allt i världen är inte förnuftigt.
Det var rätt illa att fotografen fick stå till svars för flygplatsens dåliga säkerhetsrutiner. Flygplatsledningen borde ha tackat fotografen för att han visade på bristerna i säkerheten. Att en domstol inte hade bättre vett än att de dömde fotografen att betala för flygplatsens dåliga säkerhet tycker jag var rätt dåligt.Teste skrev:
Dessutom var de som höll i flygplatsadministrationen extra hårda. De ansåg att de behövde genomsöka flygplan och område efter bomber då ju fotografen trängt in på område där ingen skall få vistas. I domstol dömdes fotografen till dagsböter, men fick också tillsammans med sin journalistkollega betala flera timmars genomsökning av flygplatsen.
PMD skrev:
Det var rätt illa att fotografen fick stå till svars för flygplatsens dåliga säkerhetsrutiner. Flygplatsledningen borde ha tackat fotografen för att han visade på bristerna i säkerheten. Att en domstol inte hade bättre vett än att de dömde fotografen att betala för flygplatsens dåliga säkerhet tycker jag var rätt dåligt.
Arne S skrev:
En annan missuppfattning i tråden tycks vara att polisen inte kan beslagta kamera, minneskort m.m. ...
Befogenheter för ordningsvakter kan jag inte så bra, du kan säkert ha rätt där.tiq skrev:
fast frågan var väl om konsertarrangörernas ordningsvakter har rätt att göra det, och det har de ju inte.
Om sen polisen går in kraftigt för att beivra oauktoriserat fotograferande på rockkonserter så får de göra det. Men det känns som en felprioritering.
Fredrik183 skrev:
På vilket sätt tycker du det är snurrigt att upphovsmannen (och inte t ex motivet) äger upphovsrätten till ett fotografi?ErlandH skrev:
-------------------
Förnuftigt och moraliskt blir detta bara snurrigt för mig.
Robin Gyllander skrev:
Vi hade lag etik snack på foto i skolan idag.
Fotoläraren sa att om man smugglade in kamera på konsert så har arrangören rätt att ta min kamera och radera bilder alternativt använda bilderna utan ersättning till mig. E det sant?