Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vid konsert har arrabgören rätt att ta mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag frågade honom om arrangören hade rätt att ta kameran och bilder och då sa han JA.

Re: Re: Re: Missuppfattat

borealis skrev:
Menar du att flygplatsledningen även ska tacka terrorister som lyckas ta sig förbi vakterna för att de har visat på bristerna i säkerheten?
Nej, varför tror du det?

För fotografer kan väl inte vara terrorister, eller?

Hur var det med läkare, de kan inte vara terrorister heller? Nej? Fråga engelsmännen!
Klart de kan, men det var väl knappast frågan om det i det här fallet.

Re: Re: Re: Re: Missuppfattat

PMD skrev:
Nej, varför tror du det?

Min lite ironiska fråga (glöm inte smileyn) kan omformuleras så här:
Varför ska flygplatsledningen tacka fotografer som tar sig igenom men inte terrorister? Var står det skrivet att nån som utger sig för att vara fotograf per definition inte kan vara terrorist? Vem kan garantera att denna fotograf inte ÄR en terrorist?

Referensen till läkare/terrorister i England var bara till för att försöka visa att ett yrke inte är en garanti att dess utövare inte syslar med terrorism. Om läkarna, som har som sitt yrke att rädda liv, är beredda att spränga folk i luften, vad är det då som säger att en fotograf aldrig skulle kunna göra det.

Sorry för detta OT sidospår.

Robin Gyllander skrev:
Jag frågade honom om arrangören hade rätt att ta kameran och bilder och då sa han JA.
Du kan fråga honom vilket lagrum han stöder detta påstående på.

Av vad jag kan utläsa ur lagarna är det endast personer med polismans befogenhet som kan beslagta saker.

Det finns ett möjligt undantag, och det är det s.k. envars ingripande vilket innebär att en enskild medborgare får anhålla någon som har begått ett brott. Detta måste vara på "färsk gärning", dvs man måste ha sett brottet begås, och straffpåföljden av brottet måste vara minst fängelse. I samband med ett sådant ingripande får man också beslagta brottsverktyg och stulna föremål. Dessa ska skyndsamt överlämnas till polis. Likaså ska den gripne överlämnas till polis så snart som möjligt.

Eftersom det knappast handlar om brott som kan ge fängelse i det fall du tog upp med din lärare, så är envars ingripande inte tillåtet, dvs arrangören får inte beslagta kameran och bilderna.

Re: Re: Re: Re: Re: Missuppfattat

borealis skrev:
Min lite ironiska fråga (glöm inte smileyn) kan omformuleras så här:
Varför ska flygplatsledningen tacka fotografer som tar sig igenom men inte terrorister?
Notera att jag bara yttrande mig om det relaterade fallet.

Fotografen ställde inte till med något farligt, men flygplatsledningen fick reda på att säkerheten brast. De fick alltså veta att de behövde förstärka säkerheten. Detta var värdefull kunskap som de kunde utnyttja till att förhindra framtida farliga händelser pga dålig säkerhet.

Det tycks mig mycket underligt att fotografen dömdes till skadestånd för att flygplatsledningen behövde lägga resurser på att förbättra flygplatsens säkerhet.

Jag misstänker att flygplatsledningen blev lite sur över att de togs med byxorna nere, så att säga, vad gäller säkerheten, och därför försökte skylla ifrån sig, men att domstolen gick på den linjen förvånar mig. "Security by obscurity" är inte en bra strategi att använda för säkerhetstänkande.

Var står det skrivet att nån som utger sig för att vara fotograf per definition inte kan vara terrorist? Vem kan garantera att denna fotograf inte ÄR en terrorist?
Ingenting och ingen, förstås, men jag har inte yttrat mig om hypotetiska fall av fotografterrorister.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Missuppfattat

PMD skrev:
Notera att jag bara yttrande mig om det relaterade fallet.

Fotografen ställde inte till med något farligt, men flygplatsledningen fick reda på att säkerheten brast. De fick alltså veta att de behövde förstärka säkerheten. Detta var värdefull kunskap som de kunde utnyttja till att förhindra framtida farliga händelser pga dålig säkerhet.

Det tycks mig mycket underligt att fotografen dömdes till skadestånd för att flygplatsledningen behövde lägga resurser på att förbättra flygplatsens säkerhet.

I Testes exempel står det bara att fotografen dömdes till dagsböter (=straff) och inte något om skadestånd (=ersättning till brottsoffret).

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Missuppfattat

Olsin skrev:
I Testes exempel står det bara att fotografen dömdes till dagsböter (=straff) och inte något om skadestånd (=ersättning till brottsoffret).
Teste skrev:
Min poäng var dock att fotografen dömdes för intrång till dagsböter. Dessutom var de som höll i flygplatsadministrationen extra hårda. De ansåg att de behövde genomsöka flygplan och område efter bomber då ju fotografen trängt in på område där ingen skall få vistas. I domstol dömdes fotografen till dagsböter, men fick också tillsammans med sin journalistkollega betala flera timmars genomsökning av flygplatsen.
Min kursivering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar