hornavan skrev:
Om det är dåligt att vara lat; då är jag dålig
Om det är dåligt att ha lägre krav; då är jag dålig.
utgå inte ifrån att alla har samma värderingar på ord som du själv. var tydlig. ordet manipulera kan diskuteras länge huruvida det har en negativ klang eller ej.
lat och dålig kvalité är i dom flesta öron skällsord när dom riktas mot ens eget arbetssätt.
använd såna ord med försiktigthet, tack.
Däremot gläds jag av att ha lärt mig jobba mer RAW och vill gärna dela med mig till de som är intresserade.
good for you. det är bra att du finner glädje i det.
det finns många människor som har blivit "frälst" av något och gärna vill att andra ska "frälsas". tyvärr blir det ofta väldigt intensivt och lite nedlåtande ton i det hela.
att stå "på andra sidan" blir jobbigt efter ett tag, eftersom man pratar för döva öron när man säger att man är nöjd som man är, man behöver ingen "frälsning".
istället möter man oftast en utskällning.
fenomenet "frälsning" kan fritt översättas till handla om datorer, religion, matvaror.. u name it.
det handlar mycket om förståelse.
självklart har raw en stor fördel, men det måste faktiskt inte väga över till att bli "the only way" för alla. har inget med lathet att göra.
Jag ser absolut inte ner på er som envisas med att jpg är bra, men jag kommera att fortsätta propagera för fördelarna med RAW, trots att det uppfattas som störande av somliga.
tyvärr ser det ut som om du gör just det... ser ner på jpganvändarna alltså. jag säger igen, välj gärna dina ord nogrannare så upplever vi jpgfotografer det inte längre som ständiga påhopp.
dom flesta jpgfotografer vet dessutom redan fördelarna med raw, man behöver inte banka in det i dom med marmorkavel. det handlar även om andra prioriteringar. allt är inte svart eller vitt.
Ni som blir så uppretade så fort någon försöker vidarebefodra erfarenhet. Låt bli att läsa, så slipper ni bli påhoppaade av de som vill dela sina goda erfarenheter.
jaha, men då får du väl sätta stora röda varningar på dina inlägg då, så inte "fel" personer "råkar" läsa dem...
Jag önskar att någon hade visat mig fördelarna med RAW för flera år sedan. Nu sitter jag med en massa jpgfiler som lider av en massa brister. Jag är nämligen inte så duktig att jag kan göra perfekta bilder direkt i kameran.
det är inte säkert att du hade haft tålamod att plåta raw för flera år sedan. kamerorna var verkligen inte snabba förr.