ANNONS
Annons

Sämre JPEG med RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)
Omöjligt att svara på. Jpeg ur kameran är bearbetade med kamerans mjukvara efter de inställningar som gjorts, Exporterar du från ditt bildbehandlingsprogram är det programmets förvalda inställningar som avgör resultatet.

Chansen är dock att det blir bättre att exportera från bildbehandlinsprogrammet eftersom din dator troligen har snabbare hårdvara och kan därmed eventuellt köra mera avancerad mjukvara. Dessutom uppdaterar du nog ditt bildbehandlingsprogram oftare än din kamera.

Det bästa du kan göra är nog att prova dig fram. Skulle dock rekomendera att du fortsätter att fortsätt fotografera i RAW för arkivering även om du även sparar i JPEG då har du RAW att använda ifall ditt program blir uppdateras till det bättre.

Nackdelen med att fotografer i jpeg är att du då behöver göra bildbehandlingen i kameran med följd att du missar ögonblicket. De flesta kameror har ganska många JPEG parmetrar att pilla på. Dessutom påverkar ju belysningen vilken redigering som är optimal. Hemma har du förmodligen alltid samma belysning
och bildbehandlingsprogrammet har förmodligen bättre användargränssnitt för sådant här än din kamera

Kameratillverkarnas egna program kan framkalla bilden efter dom inställningarna som var i kameran. Inställningarna sparas också i RAW-filen. Adobe kan läsa ut många av dom inställningarna också och kommer en bra bit på vägen till att framkalla den liknande.

Jag försöker nu jobba med Canon DPP men misslyckas med att markera flera bilder samtidigt för konvertering RAW till JPEG.
Lyckas bara ta en bild i taget vilket gör det hela tidsmässigt omöjligt. Försökt använda Batch men misslyckas.

Gott att höra att du har fått till ett bra sätt att exportera bilderna.
I allmänhet så är jpg direkt från en modern kamera oftast minst lika bra som en mindre bra redigerad raw-fil.
Jag brukar alltid fota i både raw+jpg, då finns filerna tillgängliga för användning direkt, medan möjligheten för detaljerad redigering kvarstår.

Gott att höra att du har fått till ett bra sätt att exportera bilderna.
I allmänhet så är jpg direkt från en modern kamera oftast minst lika bra som en mindre bra redigerad raw-fil.
Jag brukar alltid fota i både raw+jpg, då finns filerna tillgängliga för användning direkt, medan möjligheten för detaljerad redigering kvarstår.
Jag fotade förut i RAW+JPEG men jag jag tyckte det blev rörigt och började med enbart RAW. Kommer nu i fortsättningen återgå till både och.

Jag fotade förut i RAW+JPEG men jag jag tyckte det blev rörigt och började med enbart RAW. Kommer nu i fortsättningen återgå till både och.
Jag använder Lightroom Classic och har valt att dölja JPEG filen när det finns en tillhörande RAW. Då finns den där om det skulle behövas men gör inte att det blir rörig med en massa - i normalfallet ointressanta - jpeg filer.

Är man som jag, mer van vid LR, kan man också ställa en första bild med de inställningar man vill göra, för att sedan markera alla bilder och synka inställningarna. Medan man ändå har alla bilder markerade kan man ju med fördel välja att exportera rubbet när synkningen är klar.

Vid exportering i raw programmet kan du välja högre kvalitet än kamerans JPG bild vad jag kan förstå.

Är man som jag, mer van vid LR, kan man också ställa en första bild med de inställningar man vill göra, för att sedan markera alla bilder och synka inställningarna. Medan man ändå har alla bilder markerade kan man ju med fördel välja att exportera rubbet när synkningen är klar.
Har man varit på semester har man förmodligen fotograferat i ett flertal förhållanden och vill nog inte ha samma inställningar på alla bilder.

Har man varit på semester har man förmodligen fotograferat i ett flertal förhållanden och vill nog inte ha samma inställningar på alla bilder.
Man behöver inte röra exponeringen utan enbart påverka de inställningar som kameran gör när den sparar i jpeg. Skärpa, färgmättnad, kontrast, klarhet.

Man behöver inte röra exponeringen utan enbart påverka de inställningar som kameran gör när den sparar i jpeg. Skärpa, färgmättnad, kontrast, klarhet.
Men dom kan du också styra i kameran, så har du mindre att göra när du sitter i efterbehandlingen.

Det beror på hur mycket du ställer i vid fototillfället eller om du överlåter allt arbete till efterbehandlingen.

Nu vet jag inget om detta bokprojekt men är inte det enklaste att exportera rubbet från Lightroom med profilen Adobe färg och autokorrigering för att sedan gå tillbaka och fixa till de bilder som inte fungerar rent tekniskt sett till resultatet av provtrycket.

Men dom kan du också styra i kameran, så har du mindre att göra när du sitter i efterbehandlingen.

Det beror på hur mycket du ställer i vid fototillfället eller om du överlåter allt arbete till efterbehandlingen.
TS hade ju fotat i RAW, varför jag försöker komma med konstruktiva förslag till en smidig export av många bilder till jpeg. Vem försöker du hjälpa?

Vem försöker du hjälpa? TS har redan gjort sin exportering med Canons programvara som klarar att lösa TS problem. Så varför komma med en halvdassig work around efter det.

Vem försöker du hjälpa? TS har redan gjort sin exportering med Canons programvara som klarar att lösa TS problem. Så varför komma med en halvdassig work around efter det.
Jag beklagar att mina kunskaper i LR är "lite halvdassiga" och ska försöka låta bli att skriva i alla trådar.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.