Annons

Tiff till jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett par mappar med ganska tunga tiff filer. Vill enkelt spara dem i jpeg. Finns ett bra program för detta? Hur gör ni?
Ifall betoningen ska läggas på enkelt och du använder Mac så finns en enkel konverteringsfunktion direkt i finder. Ctrl-klicka och välj Snabbåtgärder -> Konvertera


Skärmavbild 2024-07-12 kl. 12.29.39.png
 
Jag hade också använt ImageMagick för detta. Här är ett kommando för att konvertera alla filer i nuvarande mapp:
for file in *.tif; do; f=$(basename $file .tif); magick $f.tif $f.jpg; done
Det finns massor med flaggor man kan skicka till magick för att kontrollera konverteringen.
Det här är det bästa förslaget.
 
Ifall betoningen ska läggas på enkelt och du använder Mac så finns en enkel konverteringsfunktion direkt i finder. Ctrl-klicka och välj Snabbåtgärder -> Konvertera


Visa bilaga 175141
Går det att markera flera filer för konvertering? I så fall tar jag tillbaka mitt förra inlägg och utnämner jancs förslag till det bästa.
 
Går det att markera flera filer för konvertering? I så fall tar jag tillbaka mitt förra inlägg och utnämner jancs förslag till det bästa.
Japp, det går utmärkt att välja flera filer.
Det finns dock en liten hake med den. Den ersätter original filen dvs filen du konverterar tas bort. Gör du en egen med Automator så frågar den om du vill lägga till ett steg som gör att den konverterar en kopia i skriptet. Totalt är det nog färre än tio klick i automator att göra en egen konverterare som en snabbåtgärd/Quick action.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Japp, det går utmärkt att välja flera filer.
Det finns dock en liten hake med den. Den ersätter original filen dvs filen du konverterar tas bort. Gör du en egen med Automator så frågar den om du vill lägga till ett steg som gör att den konverterar en kopia i skriptet. Totalt är det nog färre än tio klick i automator att göra en egen konverterare som en snabbåtgärd/Quick action.

Tydligen skiljer det sig åt. Jag testade nu att lägga ett 20-tal TIFF filer i en mapp och välja alla för att sedan konvertera dessa. I mitt fall togs inte TIFF filen bort utan jag fick JPEG fil också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.