Pongu
Aktiv medlem
Jag kör rätt mycket JPEG med Canon 20D, dels för att den kameran i mitt tycke producerar grymt snygga JPEG-bilder, dels för att man så snabbt fyller bufferten med råformatsbilder.stefohl skrev:
Men sedan är det en markant, tydlig skillnad i kontrastomfång på råformat och jpeg. Arbetar man i situationer där man har motiv med hög kontrast får man cirka 1-1,5 stegs större omfång med rå än med jpeg. Så att säga att det inte går att se skillnaden med lupp är ju sant, men om man tittar på hela bilden är det enkelt att se att råformat kan hantera ett större omfång. För vissa är detta viktigt, för andra är det mindre viktigt.
Det är ju faktiskt en märkbar skillnad i kontrastomfång mellan formaten och i svåra ljussituationer väljer jag alltid råformat om jag kan, för att vara säker. Men det beror på motivet, ibland funkar det att sota igen några lågdagrar. Dock ser jag inga som helst skillnader mellan JPEG och råformat i situationer där kontrasten inte är hög. Dvs under snälla förhållanden kan i alla fall inte jag se någon skillnad på en utskrift.
/Pontus